Checkboxes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikerosoft

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2010
Ik heb nu een site gemaakt met daarin een lijst met woorden die aangevinkt kunnen worden d.m.v. checkboxes.

Maar hoe zorg ik ervoor dat wanneer de gebruiker op submit klikt, er een overzicht verschijnt met de woorden die de gebruiker heeft aangevinkt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Ik heb nu een site gemaakt met daarin een lijst met woorden die aangevinkt kunnen worden d.m.v. checkboxes.

Maar hoe zorg ik ervoor dat wanneer de gebruiker op submit klikt, er een overzicht verschijnt met de woorden die de gebruiker heeft aangevinkt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

deze kan je doorgeven met met de post of get.
maak hiervoor wel een formulier aan.
je kan dit ook doen doormiddel van javascript

succes
Byee VRC

Beste,

Sta me toe om bovenstaand antwoord een klein beetje te verduidelijken.

Als ik het goed begrijp heb je al een form gemaakt waar je de mogelijkheid hebt om verschillende waarden in te geven.
Om zeker te zijn dat deze correct is heb ik hieronder een voorbeeldje geschreven.
<form method="post" action="">
Voetbal<input type="checkbox" name="sport" value="Voetbal" /> <!--Mogelijkheid #1 -->
Zwemmen<input type="checkbox" name="sport" value="Zwemmen" /> <!--Mogelijkheid #2 -->
<input type="submit"value="Toevoegen" /> <!--Verzenden-->
</form>

Je moet uiteraard als 'type' checkbox kiezen, 'name' moet overal dezelfde naam zijn en 'value' moet uniek zijn.

Nu gaan we ervoor zorgen dat we de waarden die je in het formulier ingeeft ook kan hergebruiken. In php kunnen we daarvoor de superglobal $_POST[] hanteren.

echo "ik doe aan ". $_POST['sport']." en ". $_POST['sport'];

We hebben nog één probleem en dat is dat de gebruiker ook verschillende waarden zou kunnen ingeven. (daarvoor dient juist de checkbox)
We lossen dit op door de superglobal te gebruiken als een array. Hieronder staat mijn voorbeeldje.

echo "ik doe aan ". $_POST['sport'][0]." en ". $_POST['sport'][1];

Ik wens je nog veel succes met je website
thomas

Oke.. bedankt.. ik ga het even proberen

Maar het kan dus met Javascript en met PHP?

Ja, het kan zowel met JS als met PHP.
Persoonlijk verkies ik PHP boven JS omdat dit een stuk eenvoudiger is. Maar stel dat je PHP gebruikt en je zou de gebruiker bv meteen willen waarschuwen wanneer hij een vijfde checkbox aanvinkt dan zou je beide zelfs kunnen combineren. (bij de input tags moet je als attribuut onclick="jefunctie()" zetten dan)

Ik heb even het voorbeeldje van enkele dagen geleden herschreven maar ditmaal in JS.
Het JS bestandje zelf is helemaal nog niet optimaal geschreven maar het is wel leesbaar en duidelijk zodat iemand anders het zelf kan implementeren op zijn website op de manier hoe hij het wil.

Form:
<head>
<script type="text/javascript" src="javascript.js"></script>
</head>
<body>

<form onsubmit="toevoegen()" action="#">
voetbal<input id="voetbal" type="checkbox"/>
zwemmen<input id="zwemmen" type="checkbox"/>
ok <input id="sub"type="submit" value="oke" />
</form>

<h3 id="box"></h3>
Het Javascript bestand:
function toevoegen()
{
//als de tag van het element "voetbal" aangevinkt (checked is een boolean) is dan...
if (document.getElementById("voetbal").checked)
{
//schrijven we in ons <h3> element het woord voetbal
document.getElementById("box").innerHTML = "voetbal ";
}
if (document.getElementById("zwemmen").checked)
{
document.getElementById("box").innerHTML += "zwemmen ";
}
}

Thomas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan