Checksum error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quera

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
24
Hallo,

Ik ben hier nieuw en hopelijk heb ik mijn vraag in het juiste subforum geplaatst.
Toen ik vanmorgen mijn pc wilde opstarten, gebeurde er niets. Lichtjes branden wel maar er was verder geen activiteit te bespeuren.
Ik heb de pc daarna aan en uitgezet, plus de stroomkabels eruit gehaald en er weer in gedaan. Nadat ik dat een aantal keer gedaan had, kreeg ik ineens een biosscherm van mijn Gigabyte moederbord. Daarna volgde een biosscherm met checksum error.

Ik heb op F1 gedrukt om verder te kunnen gaan, wat gelukkig lukte. Goed ik ben wat gaan zoeken en hoopte maar, dat het éénmalig zou zijn. Maar daarstraks liep mijn pc vast en er zat niets anders op, dan de pc handmatig aan en uit te zetten. Helaas kreeg ik daardoor weer dezelfde error. Plus in mijn taakbalk een icoontje met de melding dat er hardware was wat niet goed zou functioneren.
Bij configuratiescherm heb ik toen bij apparaten gekeken en er stond bij alle apparaten, dat die naar behoren zou moeten werken.

Voeding zou het volgens mij niet kunnen zijn, die is betrekkelijk nieuw al zegt dat natuurlijk ook niet alles. Maar de vorige keer toen mijn voeding sneuvelde brandden er überhaupt geen lichtjes. Al kan ik daar natuurlijk ongelijk in hebben, want ik ben niet echt goed thuis in hardware, wat de reden ook is, dat ik hier de vraag stel.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij, ik verplaats je vraag even naar de sectie systeem, die is iets meer geschikt voor dit soort kwesties.
Leuk avatar trouwens. :)
 
Bedankt :) Stond ik toch verkeerd, sorry en ook bedankt voor de verhuizing.
 
Ik heb niet direct een volledige verklaring voor het gedrag van je pc.

Die checksum error kan ik misschien wel voor je oplossen. Er zijn 2 mogelijkheden waar ik aan kan denken:
1. De instellingen zijn corrupt geraakt in de zgn. CMOS. Doe de volgende keer bij het opstarten niet F1, maar kies de toets(-combinatie) om in de Bios te gaan.
Sla de Bios-gegevens op zonder zaken te wijzigen (kijk in het boekje van je moederbord na hoe je de Bios ingaat en hoe je daar de instellingen opslaat).
Hopelijk is die checksum error dan weg en blijft 'ie ook weg.

2. Het batterijtje (vaak zo'n plat knoopbatterijtje) is leeg of bijna leeg, en moet vervangen worden. Vervang hem alleen als 1. niet geholpen heeft.
Pas op bij het verwijderen van de batterij, want voor je het weet breek je het pinnetje af, dat het contact met de + pool maakt van de batterij.
Gebruik liefst droge afwashandschoenen bij het plaatsen van de vervangende batterij, ter voorkoming van weglekken van stroom via je vingers (komt de levensduur van de nieuwe batterij ten goede).

Succes,

Tijs.
 
Ik heb niet direct een volledige verklaring voor het gedrag van je pc.

Die checksum error kan ik misschien wel voor je oplossen. Er zijn 2 mogelijkheden waar ik aan kan denken:
1. De instellingen zijn corrupt geraakt in de zgn. CMOS. Doe de volgende keer bij het opstarten niet F1, maar kies de toets(-combinatie) om in de Bios te gaan.
Sla de Bios-gegevens op zonder zaken te wijzigen (kijk in het boekje van je moederbord na hoe je de Bios ingaat en hoe je daar de instellingen opslaat).
Hopelijk is die checksum error dan weg en blijft 'ie ook weg.

Ik heb gedaan wat je hebt gezegd en volgens mij is het opgelost. Bios is weer als vanouds en de pc start normaal op. (ik heb hem een aantal keren uit gezet)
Hopelijk blijft het zo en hoef ik het batterijtje niet te vervangen. Bedankt. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan