Chipset belangrijke overweging?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sillysauce

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2005
Ik had hier al een topic lopen over de aanschaf van een moederbord maar vroeg me daarnaast af hoe belangrijk de chipsetkeuze is bij de aanschaf van het trio Moederbord/Processor/Videokaart? Valt er iets te kiezen of leg ik mezelf al vast met de aanschaf van een bepaald type Mobo bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt:
De keuze van de chipset is zeer belangrijk omdat dit de politie agent van je moederbord is.
alles wordt geregeld door je chipset.
Van videokaart tot ethernet tot harde schijf.
Dus de kwaliteit van je moederbord valt of staat met je chipset.
De X58 van Intel is zeer goed.
Helaas ook duur

Zijn er dan vervolgens ook moederborden die ik moet laten liggen omdat ze een bepaalde mindere/ slechtere/ verouderde chipset hebben. En is het ook zo dat een bepaald moederbord met een bepaalde chipset mijn keuze voor een videokaarttype of -merk richting geeft?

In de regel is het zo dat de duurdere lijn van moederbord fabrikanten ook de betere chipsets hebben.
Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Zelfs Asrock,wat een budget merk van asus is,heeft de betere chipsets beschikbaar.
Welk merk laat ik aan jouw over.
Ik ben zelf een intel fan.
Over smaak valt niet te twisten.
Maar chipsets van bv VIA zou ik echt overslaan.

Ik heb begrepen dat ik qua moederbord voor een ATI of Nvidia-chipset moet kiezen en dan de videokaart van hetzelfde merk moet nemen, omdat dat het beste werkt, klopt dat?
Moederbord wordt een Asus want wil wel een goed merk wat dat onderdeel betreft. Asrock valt af na het lezen van jouw post en Gygabyte omdat het ook een B-merk is hoorde ik.
Kan er dus wel vanuit gaan dat op een bord van rond de 70-80 euro dat ik niet hoef op te letten of er wel een goeie chipset in zit..

Voor €70-€80 euro heb je een goede middenklasser.
N-vidia videokaarten werkt het beste met intel chipsets.
Amd werkt het beste met ati vooral omdat ati overgenomen is door amd.
Het is dus nu een en dezelfde firma.
In het verleden heeft N-vidia de plank flink misgeslagen op het gebied van chipsets.
Ik persoonlijk vind het nog steeds een beetje vaag met N-vidia chipsets.
De ene chipset presteert beter als intel en de andere niet.
En daarbij heeft intel meer geld voor research als amd en N-vidia.
Dus misklunen komen minder voor bij intel

Ben bang dat het in mijn geval toch een AMD-processor wordt. Aan de ene kant omdat ze goedkoper zijn dan die van Intel en aan de andere kant omdat er tegenwoordig weinig verschil in prestatie meer is. Ik zei weinig en niet geen he.. ;) Ben niet van plan om Crysis te gaan spelen maar Assassins Creed is ook best zwaar las ik.
Ben nog op zoek naar wat achtergrondinfo mbt het fenomeen 'bottleneck' met wat rekenvoorbeelden maar dat schijnt nog niet mee te vallen. Wil wel een beetje kunnen verantwoorden waarom ik bepaalde keuzes maak en niet, zoals ik regelmatig zie, zomaar een boodschappenlijstje opgediend krijgen zonder te weten waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.

Bedankt voor je reply. :thumb:

Ik vind het al heel bewonderings waardig dat jij je eigen onderzoek doet naar wat je wilt en wat budgetair mogelijk is en wat er tekoop is.
Keurig ,jongen en ga niet over een nacht ijs
Denk goed na wat je wilt en koop dan pas iets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan