CHKDSK blijft hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kicksr

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2002
Ik heb een Sky PC met Windows XP Home van een paar weken oud. Toen ik vandaag opstartte kreeg ik een blauw scherm met schijfcontrole.
De eerste stap waarin de bestanden worden gecontroleerd ging goed maar in de tweede stap waarin de indexen worden gecontroleerd bleef hij hangen op 25 %.
Dat heb ik diverse keren geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Als ik die schijfcontrole annuleer lijkt de PC goed op te starten maar blijft even later ook hangen en kan alleen uitgezet worden door de stekker er uit te halen.
Wie kan me helpen?

Niet laten opstarten, maar het opstarten onderbreken met F8.
De pc start nu in de veilige modus. Nu de controles laten uivoeren. Loopt die nu weer vast dan wederom middels F8 opstarten en kiezen voor : "laatst bekende goed werkende configuratie terugzetten".

Virus

Heel mischien last gehad van een virus waarschuwing door een virusscanner, ik had exact hetzelfde probleem toen bleek dat ik last had van het nieuwe neftsky virus.

helaas moest helemaal overnieuw beginnen met instaleren, niet blij mee.

Soms kan een chekdisc lang duren trouwens, je hebt hem wel goed de kans laten geven zijn werk af te mkaen.

grtjs jjw

jjw,

als jij in jouw geval de software (Windows etc. etc.) opnieuw hebt moeten installeren, dan is er voor toekomstige soortgelijke rampjes nog een andere heel werkzame remedie :

systeemherstel uitvoeren naar een datum waarvan je 100% zeker weet dat het virus er nog niet was. De kans is bijzonder groot dat je na het systeemherstel wederom een prima werkende pc hebt (ZONDER het virus :D )

Geweldig dat er altijd mensen zijn die je willen helpen.
Helaas is het probleem er nog steeds.
Ik heb nog wat extra info:
Ik scan regelmatig op virussen met Norton.
Met Ad-Aware kijk ik regelmatig naar spyware.
Systeemherstel kan ik niet uitvoeren omdat ik zover niet kom met opstarten.
Maar ik blijf hopen.

Zou eens proberen om windowsxp te repareren van de cdrom van xp.

Kijk hier even.

Ik denk dat het een ram geheugen probleem is, hoeveel reepjes heb je in de pc ??

Geplaatst door speedtouch
Ik denk dat het een ram geheugen probleem is, hoeveel reepjes heb je in de pc ??

2 keer 512 mb dus dat moet genoeg zijn lijkt me.

Haal hiervan eens een reepje uit, en probeer het eens.

Het gaat niet om de hoeveelheid maar 2 geheugenreepjes kunnen met elkaar in conflict komen, of een van de twee is stuk.

Het beste kan je het uitproberen met beide reepjes afzonderlijk in de pc, dus een voor een.

Windows systeem herstel

Als reactie op Pasja, ik draaide voor mijn virus probleem met Win2000Pro en had geen systeem herstel aan staan.

Maar als je een zwaar virus oploopt zal ook een systeem herstel niet meer werken.

Voor sommige lichte virus vormen mieschien wel maar bij mij helaas niet.

grtjs jjw

Geplaatst door gast0225
F8 wil dus ook niet begrijp ik ?

Nee ook in de veilige modus via F8 loot hij vast en verschijnt er een zwart scherm met knipperende cursor

5 dingen :

1. als je het aandurft (i.v.m. kennis dan wel garantiebepalingen) dan idd. het bovenstaande advies opvolgen en 1 geheugenstripje uitnemen, proberen, dan de andere en ook switchen van bankjes. Probleem nog steeds aanwezig ?

2. controleer gelijk alle stekkers, pci kaarten, AGP kaart etc. Bij nieuwe pc's wil een contactje nog wel eens niet helemaal 100% zijn aangeduwd / aangesloten -> snelheid van assemblage bij pc-boer

3. als je het aandurft (kennis ?), booten met de CD van XP en een herstelinstallatie uitvoeren, dan wel als dat niet wil of kan, een volledige nieuwe en verse XP installatie. (Let op: na het booten met de XP CD verschijnt er relatief zeer kort een vraag in beeld of je wilt starten vanaf CD of HDD. Kies daar dus CD !!!) of......

4. als de HDD is ingedeeld middels FAT, booten met een '98 bootdisk en eens even "rondneuzen" na de boot op je HDD. Daarna eventueel weer XP CD erin en herstelinstallatie uitvoeren of een verse nieuwe.

5. als je al het bovenstaande niet aandurft (kennis dan wel garantiebepalingen) dan morgen even de Helpdesk van Sky bellen.

Ondertussen heb ik ook de 2 geheugenreepjes gewisseld en een voor een geprobeerd. Helaas.
SKY PC's worden geleverd met een restore functie, die in noodgevallen moet worden gebruikt.
Ik heb wel een XP Pro liggen maar als ik die gebruik vervalt de garantie.

Ik heb de non-destructive restorefunctie gebruikt waarbij XP opnieuw wordt geínstalleerd. Ook dit helpt me niet.

Er is nu als enige mogelijkheid de tweede restore functie maar dan wordt de C schijf geformatteerd en alles opnieuw geinstalleerd. Maar hier wil ik nog even mee wachten.

Kan het niet zijn dat de HD stuk is waardoor niet alles kan worden gelezen?

idd, ook dat is mogelijk. Daar kom je heel snel achter door de XP CD te gebruiken, maar eerst :

Als je "mazzel" hebt dan is de schijf FAT ingedeeld en kun je booten met een 98 disk. Doe dat eerst eens. Na het booten verschijnt op het scherm A:>

type daarachter eens

C:

gevolgd door een ENTER.

Als de pc NIET reageert / of met een foutmelding antwoordt, zou je aan kunnen nemen dat de HDD naar de hemel is gegaan.

met XP CD gebruiken bedoel ik eigenlijk dat je dan toch een compleet nieuwe installatie moet gaat doen. Op het moment dat XP gaat controleren of er een eerdere / andere versie van een OS op je systeem staat, dan zou er bij een defecte HDD al een melding moet komen van XP dat het geen gegevens kan lezen vanaf HDD.

Ik heb een NTFS bestandsysteem.

Ik denk er nu hard over om de destructive restore functie te gaan gebruiken. Het enige probleem is dat ik dan alles kwijt ben maar gelukkig staat het meeste nog op mijn oude PC.

Maar als CHKDSK blijft hangen op 25% kan het dan toch zo zijn dat deze stuk is?

Da's redelijk onwaarschijnlijk. Alle software wil wel eens "buggen", maar nee, daar zou ik de oorzaak niet zoeken.

en nog een welgemeend advies:

gebruik niet de herstelfunctie van Sky, maar verricht een "eigen" Windows installatie vanaf de originele Windows CD.

De reden dat ik dat adviseer is het feit dat veel "kant en klare winkels" nogal eens extra software op je pc meeinstalleren die je misschien helemaal niet nodig hebt / wilt hebben.

Als de pc weer prima functioneert na een eigen schone XP installatie heeft dat m.i. verreweg de voorkeur boven zo'n andere installatie.
Daarbij komt nog eens dat je gelijk weet of alle hardware "normaal" is. Als XP zelf de spullen niet kan detecteren dan weet je dat je de drivers van Sky nodig hebt en dat zou niet direct goed nieuws zijn. Het betekent mogelijk dat hardware gemodificeerd is. Niet dat dat "slecht" is, maar ik ben er geen voorstander van, ik houd meer van recht toe recht aan hardware die niet door een pc-bouwer is gemodificeerd. (Dell / Packard en Bell / Gateway2000 etc. zijn bedrijven die bijvoorbeeld een mobo -mogen- modificeren. Het mobo krijgt dan een "eigen" naam, terwijl het oorspronkelijk uit de stal van bijvoorbeeld MSI komt. Voor toekomstige updates ben je in zo'n geval altijd afhankelijk van zo'n grote pc bouwer)

Alleen omwille van dit laatste puntje zou ik al een eigen / standaard XP installatie uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan