CHKDSK start telkens

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcUtrecht

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
22
Hallo,

Telkens als ik mijn pc aanzet, begint hij CHKDSK te starten (zonder resultaat overigens).
Het begon nadat ik een keer de pc 'hard' (Stekker eruit) had uitgezet. Sindsdien krijg ik telkens die check. Kan ik dit uitzetten?

GR
Marc
 
probeer een herstelpunt van voordat u de stekker eruit had gehaal
 
Run eens chkdsk /F van uit de DOS prompt . Deze routine herstelt eventuele fouten.
 
Mmm werkt niet helemaal. Als ik chkdsk /f doet krijg ik een melding dat hij 'het volume al door een ander proces gebruikt wordt' (windows?)
Moet ik die chkdsk voor al mijn drie partities doen?
 
Deze misschien ...

Computer!Totaal Nieuwsbrief
Editie 191, 18 mei 2005 – Jaargang 5

Herhalende Schijfcontrole
Ik heb al heel wat advies van helpdesks en mijn computerleverancier gehad, maar nog steeds geen oplossing. Als ik mijn computer opstart, laat Windows XP na enige tijd een vlag zien. Normaal volgt hierna het accountscherm. Na een noodgedwongen uitzetten met de schakelaar, treedt nu bij mij chkdsk (Check Disk) na de vlag in werking op de 2de harde schijf. Als alles is gecontroleerd op fouten, wordt pas het accountscherm weergegeven. Hoe kom ik van het tijdrovende chkdsk af?

Antwoord Helpdesk-team:
Om Schijfcontrole, oftewel chkdsk (Check Disk), tijdens het starten van Windows XP uit te schakelen, brengt u een wijziging aan in het Windows-register. Kies Start / Uitvoeren en typ Regedit om de Register-editor te starten. Vervolgens navigeert u naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager. Kies Bewerken / Nieuw / Binaire waarde en noem deze BootExecute. Dubbelklik op de zojuist gemaakte waarde en vul in het invoervak Waardegegevens het volgende in: autocheck autochk *. Klik op OK en kies Bestand / Opslaan om het register af te sluiten. Schijfcontrole wordt nu niet meer uitgevoerd tijdens het starten van Windows
 
Deze misschien ...

Computer!Totaal Nieuwsbrief
Editie 191, 18 mei 2005 – Jaargang 5

Herhalende Schijfcontrole
Ik heb al heel wat advies van helpdesks en mijn computerleverancier gehad, maar nog steeds geen oplossing. Als ik mijn computer opstart, laat Windows XP na enige tijd een vlag zien. Normaal volgt hierna het accountscherm. Na een noodgedwongen uitzetten met de schakelaar, treedt nu bij mij chkdsk (Check Disk) na de vlag in werking op de 2de harde schijf. Als alles is gecontroleerd op fouten, wordt pas het accountscherm weergegeven. Hoe kom ik van het tijdrovende chkdsk af?

Antwoord Helpdesk-team:
Om Schijfcontrole, oftewel chkdsk (Check Disk), tijdens het starten van Windows XP uit te schakelen, brengt u een wijziging aan in het Windows-register. Kies Start / Uitvoeren en typ Regedit om de Register-editor te starten. Vervolgens navigeert u naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager. Kies Bewerken / Nieuw / Binaire waarde en noem deze BootExecute. Dubbelklik op de zojuist gemaakte waarde en vul in het invoervak Waardegegevens het volgende in: autocheck autochk *. Klik op OK en kies Bestand / Opslaan om het register af te sluiten. Schijfcontrole wordt nu niet meer uitgevoerd tijdens het starten van Windows

Vreemd, ik heb al een BootExecute met precies die inhoud.. heeft dan weinig zin om opnieuw een aan te maken, niet?
 
Dan lijkt het er op dat er wel degelijk schijffouten aanwezig zijn.
Probeer chkdsk /f eens in Safe mode.
 
Misschien een stomme vraag, maar hoe moet ik dat doen?

Als met Help en Ondersteuning zoekt naar Veilige Modus krijg je de verschillende opstartopties te zien. Voor jou doel kies je dan:
De computer opstarten op de opdrachtprompt

Druk deze instructies af voordat u verdergaat. Wanneer u de computer in stap 2 afsluit, zijn de instructies niet meer beschikbaar.
Klik op Start en Afsluiten en klik in de vervolgkeuzelijst op Afsluiten.
Klik in het dialoogvenster Windows afsluiten op Opnieuw opstarten en vervolgens op OK.
Druk op F8 zodra het bericht Selecteer het besturingssysteem dat u wilt starten wordt weergegeven.
Selecteer met de pijltoetsen de optie Veilige modus met opdrachtprompt en druk op ENTER.
Als u werkt met een dual- of multiple-bootcomputer, selecteert u met de pijltoetsen de gewenste installatie. Druk vervolgens op ENTER.
Hierna kun je de opdarcht Chkdsk c:/f invoeren.
Kijk ook een s met Help naar Chkdsk !
 
Vreemd, ik heb al een BootExecute met precies die inhoud.. heeft dan weinig zin om opnieuw een aan te maken, niet?

Ja, klopt...ik had precies hetzelfde probleem en toch is de oplossing dicht bij.
Je moet namelijk "BootExecute" verwijderen...en daarna opnieuw aanmaken, maar ZONDER die tekst " autocheck autochk * "
Dus alleen de binaire waarde aanmaken: Kies Bewerken / Nieuw / Binaire waarde en noem deze BootExecute.
De rest (Dubbelklik op de zojuist gemaakte waarde en vul in het invoervak Waardegegevens het volgende in: autocheck autochk *) niet doen....dus gewoon de standaard waarde laten staan...0 0 0 0
En dan ben je van dat vervelende chkdsk tijdens opstarten af.
 
Opstarten met XP cd, bij het keuzescherm op druk je op R. Even XP installatie ingeven meestal nr 1, dan Admin wachtwoord ingeven en typ dan chkdsk /f
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan