Chkdsk

Status
Niet open voor verdere reacties.

raintjah

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Ik heb sinds kort een probleem met mijn hardeschijf, waardoor ik, als ik dingen wil kopieeren, de error krijg:
"Fout in het I/O apparaat" , het gaat hier om een externe hardeschijf.

Nu heb ik in dos CHKDSK [ CHECK DISK ] gedaan , en als resultaat krijg ik:

"400kB beschadigde bestanden" ofzo ...

Mijn vraag: Hoe kan ik die Beschadigde bestanden ofzo fixen ? :o

Grtz..

Geplaatst door Bern@rd
Voor dezelde chkdsk nog een keer uit maar dan met:
chkdsk /f

Hij geeft mij de error dat de schijf wordt gebruikt door een ander programma... Terwijl er geen programma's draaiende zijn die gebruik maken van deze schijf :8-0:

Met dos heb ik geen ervaring, ik weet dus niet hoe ik in dos geraak buiten windows... :(
** EDIT **

Het is al gelukt,
THX MATE :thumb:

****** EDIT 2 *************

Hij zegt nog steeds:
400kB in beschadigde sectoren

Hij geeft mij de error dat de schijf wordt gebruikt door een ander programma... Terwijl er geen programma's draaiende zijn die gebruik maken van deze schijf
Windows maakt gebruik van deze schijf. Als het goed is krijg je de melding:
Kan chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer opstart (J/N)
Dan J intypen de PC wordt dan opnieuw gestart en de controle wordt dan wel uitgevoerd.

Die powermax is alleen voor interne harddrives...
Mijn is dus extern, aangesloten op USB ...
Maxtor OneTouch 120 GB, 7200RPM :)

Dit is misschien een ideetje : probeer chkdsk /f eens in veilige modus.

ik kan chkdsk /f wel doen hoor, maar die beschadigde dingen zijn er niet mee gemaakt.

Heb je nog garantie op de schijf ?

Bad sectors:

wanneer er eenmaal bad sectors op de schijf zijn gevonden, dan kun je er de donder op zeggen dat er meer zullen volgen. Hetzij al na een dag, anders pas na enkele maanden. Het beste is dus om zo snel mogelijk de data te backuppen en schijf in te ruilen. Let op: indien je nog garantie hebt, ga beslist niet proberen om in geval van bad sectors de schijf zelf op te lappen met behulp van een Low Level format. Sommige leveranciers trekken dan de garantie in.

chkdsk is toch een overblijfsel uit dos tijdperk,

Scandisk is de opvolger,

Deze Computer - Kies je Schijf uit , druk rechtermuisknop - kies eigenschappen (properties)
- tabblad Extra - en druk op Nu controleren.

Het kan dan zo zijn dat hij met de melding komt bestanden in gebruik bla bla , bij de eerst volgende herstart wordt scandisk uitgevoerdt. Dus dan kan je gewoon herstarten en scandisk wordt uitgevoerd.

Ik twijfel nu ook,

Het feit dat chkdsk NTFS ondersteund zou er op wijze dat het thuis hoort in XP,

Alleen het draait in een dos box, en bill G heeft toch echt DOS eruit gegooit in XP, de Dos die er nog in zit met cmd werkt onder XP als een dos emulator.

Beetje vaag programma dus, het werkt 9 van de 10 keer toch niet wanneer je het in dosbox draait. En meestal zal je bij opstarten moeten doen.

Geplaatst door Pur
Deze Computer - Kies je Schijf uit , druk rechtermuisknop - kies eigenschappen (properties)
- tabblad Extra - en druk op Nu controleren.

Ook op deze manier maakt de computer gebruik van het bestand "chkdsk.exe".

@raintjah
ik kan chkdsk /f wel doen hoor, maar die beschadigde dingen zijn er niet mee gemaakt.

Het betreft hier geen Bad clusters maar slecht 400 kb aan beschadigde bestanden.
Over het algemeen is het losse troep waar geen EOF bijstaat.
Gewoon opruimen en door gaan met ademhalen :thumb:

hmm
Hierboven werd al gezegd van nie te formatteren,
toch kreeg ik dit bericht terug van de Maxtor technical crew:

Dear Sir or Madam,

if the file system of your hard drive is not recognised or it's not possible to format the drive, please follow the steps below to rectify the problem:

1. Remove all existing partitions from the drive.
2. Re-partition the drive but do not use the full disk space, leave approx. 100-200MB unpartitioned.
3. Format the drive.

Please note: Under Windows 2000/XP FAT32 partitions over 32GB can not be formatted through disk management.

Dit nog: De eerste 2 stappen gaan over partities, maar ik heb geen partities, ik kan deze stappen dus vlot overslaan? grtz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan