Erial-C
Gebruiker
- Lid geworden
- 19 nov 2001
Helaas ervaar ik sinds kort ook het probleem dat bij het opstarten iedere keer chkdsk wordt uitgevoerd, althans voor de D-schijf (fysieke schijf, geen partitie).
- Een uitgebreide schijfcontrole heeft niet geholpen
- "Handmatig" aangeven dat D: gecontroleerd moet worden heeft niet gebaat
- Schijfcontrole staat niet onder de geplande taken
- Spyware en virus scans negatief
- Computer is goed afgesloten
Ik heb de andere posts hierover op het forum doorgekeken, maar ik heb toch nog een paar vragen.
Hier en daar lees ik de "oplossing" om in een DOS venster het volgende te runnen:
chkntfs.exe /x d:
Ik ben een behoorlijke leek en ik zou graag willen weten wat dit commando doet (1).
En kan je het ook weer ongedaan maken? (2)
Kan je daarna nog wel gewoon de d-schijf defragmenteren en handmatig schijfcontroles laten uitvoeren? (3)
Een andere "oplossing" werd beschreven, door in een DOS venster het volgende te doen:
chkdsk /f
ontkoppeling forceren -> Ja
Maar wat heeft dat ontkoppelen tot gevolg? (4)
Is dat blijvend of alleen voor die ene scan? (5)
Op de Windows site heb ik ook het een en ander gelezen hierover (die site waar ook het probleem met de HP scanner werd beschreven), maar dat werd mij te technisch (ik heb die scanner dus niet).
Alle informatie is welkom!
Bedankt!
PS: ik weet van dit soort zaken niet veel af en heb de PC nodig voor mijn werk; "riskante" oplossingen als schijven formatteren, Windows opnieuw installeren of wijzigingen in registers (of zoiets) hebben dus niet mijn voorkeur
Official Win XP Pro, P4, 1,5 Gb, 160 + 120 Gb schijven
- Een uitgebreide schijfcontrole heeft niet geholpen
- "Handmatig" aangeven dat D: gecontroleerd moet worden heeft niet gebaat
- Schijfcontrole staat niet onder de geplande taken
- Spyware en virus scans negatief
- Computer is goed afgesloten
Ik heb de andere posts hierover op het forum doorgekeken, maar ik heb toch nog een paar vragen.
Hier en daar lees ik de "oplossing" om in een DOS venster het volgende te runnen:
chkntfs.exe /x d:
Ik ben een behoorlijke leek en ik zou graag willen weten wat dit commando doet (1).
En kan je het ook weer ongedaan maken? (2)
Kan je daarna nog wel gewoon de d-schijf defragmenteren en handmatig schijfcontroles laten uitvoeren? (3)
Een andere "oplossing" werd beschreven, door in een DOS venster het volgende te doen:
chkdsk /f
ontkoppeling forceren -> Ja
Maar wat heeft dat ontkoppelen tot gevolg? (4)
Is dat blijvend of alleen voor die ene scan? (5)
Op de Windows site heb ik ook het een en ander gelezen hierover (die site waar ook het probleem met de HP scanner werd beschreven), maar dat werd mij te technisch (ik heb die scanner dus niet).
Alle informatie is welkom!
Bedankt!
PS: ik weet van dit soort zaken niet veel af en heb de PC nodig voor mijn werk; "riskante" oplossingen als schijven formatteren, Windows opnieuw installeren of wijzigingen in registers (of zoiets) hebben dus niet mijn voorkeur
Official Win XP Pro, P4, 1,5 Gb, 160 + 120 Gb schijven