• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijferlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat klopt dat je het in de layout van jou niet lukt met mijn formules.
Je zult dus of je layout moeten aanpassen of geheel andere formules moeten bedenken/zoeken.

Volgens mij is het de bedoeling per vak en niet voor alle vakken in totaal, maar ik kan er naast zitten.

@woutje
Ik begrijp dat so 1 keer telt en pv 3 keer maar omdat allebei de waardes niet bekend zijn, kan je moeilijk uitrekenen welke cijfer je moet halen.

Als voorbeeld weer terug naar Levensbeschouwing.
Je hebt daar in je voorbeeld een 5.
Stel dat je voor so een 1 haalt, dan kan je uitrekenen hoeveel je moet halen om toch een voldoende te krijgen.
Andersom ook, als je het cijfer weet voor pv dan kan je uitrekenen wat je voor je so moet halen.
Als beide cijfers niet bekend zijn, lijkt mij dat de uitkomst van de berekening van alles kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja dan probeer ik maar een nieuwe formule te zoeken. Tips zijn nog altijd welkom?

@Roncancio
Bekijk je nieuwe vak helpmij eens.
Dit is dus geen totaal maar als voorbeeld voor een nieuw vak: Helpmij
Dus je moet je dit tabblad kopiëren naar alle andere vakken.

Bijlagen

@ron: Je moet ze appart zien. Ik heb al die 5 daar staan en als ik dan voor een pw een 7 haal sta ik voldoende en voor een so een 9. Dus bij de ene formule moet uitkomen wat ik moet halen voor een so en bij de ander voor een pw

Als je in google het volgende intoets "bereken snel je se-cijfer" kom je op een site van een school waar je een bestand kunt downloaden om je cijfers in te vullen. Je kunt zelf de weging aanpassen en door een cijfer in te vullen voor een nog te maken proefwerk of s-o zie je zo wat je gemiddelde dan wordt. Is het gemiddelde lager dan 5,5 dan verhoog je je te halen cijfer totdat je op 5,5 uitkomt.
Laat je nog even weten of je hier wat mee kunt?

@laptoppertje246
Ik het bestand wat je bedoelt niet bekeken maar wat je zegt:
door een cijfer in te vullen voor een nog te maken proefwerk of s-o zie je zo wat je gemiddelde dan wordt. Is het gemiddelde lager dan 5,5 dan verhoog je je te halen cijfer totdat je op 5,5 uitkomt.
Het wordt dan een soort 'try en error" idee
En de vraag van TS was of excel dit kon uitrekenen.
Mijn bestandje doet dat.

Misschien zoiets?
In kolom C en D vul je de weging en de behaalde cijfers in, in F3 vul je in wat je gemiddeld wilt behalen. Als de weging van de volgende toets is ingegeven dan verschijnt in G3 welk cijfer je dan moet halen.

Bijlagen

Het is me gelukt. Maar ik denk dat het misschien nog makkelijker kan.

Hierbij het bestandje hoe het nu is en willen jullie kijken hoe het makkelijker kan?

Bijlagen

Hooguit kun je zeggen dat je niet moet vermenigvuldigen met 6, maar met 5,5. Want een 5,5 aan het eind is toch ook gewoon een 6 en dus voldoende?

Als ik nu een 7 invul bij kolom 1 en een 5 bij P, heb ik gemiddeld een 5,5. Toch wordt gesuggereerd dat ik dan een 6,7 bij een P moet halen en zelfs een 8 bij S. Terwijl bij beide dan een 5,5 volstaat om op de kritische grens te blijven?

Enige netheid: zet in B t/m E 27 niet een hele reeks van plussen in de formule, maar gewoon Som(B6:b26).

bij ons op school wordt niet afgerond dus als je gemiddeld een 5,7 sta dan staat dat ook op je rapprt ;)

Hi Woutje2004,

Volgens mij is dit ongeveer wat je wilt zien. Werkt zo door dat als je een nieuw cijfer invult, je meteen krijgt te zien welke cijfers je voor je volgende toets moet halen om boven het min. gem te blijven. Er wordt ook rekening gehouden met min. een 1 en max. een 10.

Mvg,
Jelte

Laatst bewerkt:
Zou je die zelfde formule kunnen schrijven voor als iets 2 keer en als iets 4keer meetelt ?

Woutje, je hebt je vraag afgesloten.

open de vraag opnieuw (waar je hem ook hebt afgesloten) en dan kunnen forumleden ook weer zien dat je nog een keer hebt gereageerd (#34).

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Woutje2004,

Ja dat kan wel. Nu kan je voor elke weging het volgende cijfer laten uitrekenen.
Heb de rest even verwijderd ivm de grootte van het bestand.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan