• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijferlijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter WLos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

WLos

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Goedemiddag,

Ik wil graag een VBA schrijven voor een cijferlijst waarbij ik in de "Combobox" die op cel A1 ligt een naam kies en dat dan alleen Kolom A en de twee kolommen die bij die gekozen naam zit verschijnt. Indien er later een andere naam gekozen wordt dan zou daarvan kolom A en de 2 kolommen van de nieuw gekozen naam moeten verschijnen.

Ik heb al heel wat zoekwerk verricht en geprobeerd maar kom er niet uit. Zou één van jullie mij kunnen helpen?

Bij voorbaat dank!

Willem

Bijlagen

Dank voor de snelle reactie VenA,

Het is precies wat ik bedoelde waarvoor ook mijn dank!

Groet,
Willem

Hier een alternatief.
Alles in een iets andere (korter) layout en zonder VBA of verborgen kolommen.

Bijlagen

Beste VenA,

Ik probeer de code uit cijferlijst.xlsb nu in een ander cijferbestand te implementeren maar dat lukt me niet. De code heb ik gekopieerd en begrijp (hoop ik) dat de kolommen B t/m Q eerst verborgen worden om vervolgens met de gekozen naam een volgnummer te krijgen (staat in A1). Deze wordt vermenigvuldigd met 2 om op de juiste kolom uit te komen en die met "resize, 2" de gekozen kolom en die rechts ernaast weer zichtbaar maakt.

Ik heb nog niet eerder met .xlsb sheets gewerkt. Zo het daaraan kunnen liggen?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Mvg,
Willem

Aan een .XLSB ligt het niet. Drop Down 1 heb ik inderdaad gekoppeld aan A1. Het wijzigen van de waarde in de keuzelijst triggert geen Event. Ook Worksheet_Calculate() zal normaal gesproken niets doen. Daarom staat er in XFD1 de formule =NOW()
Zelf zou ik of een validatielijst of een Combobox gebruiken en nog beter is de optie van @popipipo in #4.

Laatst bewerkt:
Ik ben wat gaan proberen in de editor door per stap de code te volgen. En daar doet ie het wel. Zit daar wellicht het probleem?

En daar doet ie het wel.

Kijk eens naar de exakte/harde verwijzing naar werkbladen in de code: geen cells, maar sheet1.cells bijv. of sheet1.range("A1") vs. Range("A1")

Ik heb de code waar de "columns" verborgen of zichtbaar moeten worden voorzien met ActiveSheet zoals hieronder staat maar bij foutopsporing werkt hij wel maar normaal niet. Of kan ik het nog op een andere wijze aanpassen?

Private Sub Worksheet_Calculate()
ActiveSheet.Columns("B:AO").Hidden = True
ActiveSheet.Columns(2 * [A1]).Resize(, 2).Hidden = False
End Sub

In jouw voorbeeldbestand werkt het toch? Los van, dat je de code niet tussen codetags geplaatst hebt, schrijf je nergens of je de volatiele functie NOW() ergens hebt neergezet. In navolging van #4 nog een alternatief maar dan met echt gestructureerde data zoals je het in een tabel hoort te zetten.

Alles wat krom is, is wel recht te breien, maar als de denkknop de andere kant op kan dan is bijna alles met de standaard functionaliteiten op te lossen. 1 tabel met verzamelde data. 1 of meer draaitabellen voor analyses. Met een slicer of rapportfilter kan je het dan per student bekijken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan