• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers letters geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

aquadesh

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2012
Hallo ik zit met een probleem en ik kan het niet oplossen.

Ik wil graag het volgende:

De cijfers 1 t/m 12 de letter L geven.
De cijfers 13 t/m 24 de letter M geven.
De cijfers 25 t/m 36 de letter H geven.
Het cijfer 0 de letter G geven.

Het moet zo zijn dat ik bijvoorbeeld cijfer 4 in vul en dat in het vakje daar naast de letter L verschijnt.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Je geeft niet aan wat er weergeven moet worden bij een getal hoger dan 36, dit is wat ik ervan gemaakt heb
Code:
=ALS(A1=0;"G";ALS(OF(A1=1;A1<13);"L";ALS(OF(A1=13;A1<25);"M";ALS(A1>36;"";"H"))))

Je geeft niet aan wat er weergeven moet worden bij een getal hoger dan 36, dit is wat ik ervan gemaakt heb
Code:
=ALS(A1=0;"G";ALS(OF(A1=1;A1<13);"L";ALS(OF(A1=13;A1<25);"M";ALS(A1>36;"";"H"))))

Na 36 niks meer, Heb alleen de cijfers 0 t/m 36 nodig.

Alleen snap niet helemaal wat je bedoeld ik ben best wel een noob met excel:p

ik kan een getal tussen 1 en 36 invullen jij wilt dan een bijbehorende letter laten weergeven maar wat als ik 37 of nog hoger invul?
de formule is nu zo dat bij hoger dan 36 de cel leeg blijft

Ik zelf ga niet hoger dan 36 invullen dus het is prima dat de cel leeg blijft.
Nu wil ik graag een rij 50 van maken. Moet ik de code dan steeds aanpassen of is er ook een makkelijkere manier?

Laatst bewerkt:
selecteer de cel waar je de formule in hebt gezet (1 keer op klikken) nu zie je een klein zwart blokje rechtsonder in de hoek van die cel en ga daar met de muis opstaan.
houd de linker muis knop vast en beweeg de muis 50 rijen naar beneden

Laatst bewerkt:
selecteer de cel waar je de formule in hebt gezet (1 keer op klikken) nu zie je een klein zwart blokje rechtsonder in de hoek van die cel en ga daar met de muis opstaan.
houd de linker muis knop vast en beweeg de muis 50 rijen naar beneden

Bedankt het is gelukt:)

De oplossing van pasan kan worden ingekort tot:
Code:
=ALS(A1=0;"G";ALS(A1<13;"L";ALS(A1<25;"M";ALS(A1<37;"H";""))))
Als je ook met invoer van negatieve getallen wil rekening houden, kun je dit gebruiken:
Code:
=ALS(A1<0;"";ALS(A1=0;"G";ALS(A1<13;"L";ALS(A1<25;"M";ALS(A1<37;"H";"")))))
aquadesh, als de vraag is opgelost, markeer die dan als zodanig a.u.b.

Laatst bewerkt:
de suggestie van zapatr kan korter:

=CHOOSE(INT((A1+11)/12)+1;"G";"L";"M";"H")

Maar bij het gebruik van opeenvolgende letters kan het eenvoudiger met:

=CHAR(71+INT((A1+11)/12))

Maar eigenlijk wl je een 36-punts score terugbrengen naar een 4 puntsscore.
Daar heb je geen letters (Geen, Laag, Middel, Hoog) voor nodig; de cijfers 0 t/m 3 zijn dan voldoende:

=INT((A1+11)/12)

snb,
voor de meeste problemen zijn meerdere oplossingen mogelijk, zoals jij ook wel weet. Die allemaal opsommen doe ik meestal niet. In dit geval wilde ik alleen de oplossing van pasar aanpassen. En terzijde: je hebt geen rekening gehouden met invoer van getallen kleiner dan 0 en groter dan 36.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan