• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers omzetten in letters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Re81
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan om die cijfers op het tabblad "overzichtje" om te laten zetten in letters?

Heb je mijn bestandje gezien van post #19?

(quote)Beste Re81,

Hoe kan ik nu het beste verder gaan om die cijfers op het tabblad "overzichtje" om te laten zetten in letters?(quote)

kijk eens in het bestandje van popipipo #19 (die is er veel verder mee, dan ik).

ziet er goed uit popipipo.

Popipipo: is het niet beter om de cijfers uit een tabel op te laten halen (zie mijn opmerkingen in #5)?
Hierdoor blijft het model flexibeler en hoeft slechts de tabel aangepast te worden.
Nu dient de formule aangepast te worden en doorgetrokken naar beneden.

RE81: Is het de bedoeling om zowel de cijfers als de tekst te laten zien?

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Laatst bewerkt:
Popipipo: is het niet beter om de cijfers uit een tabel op te laten halen (zie mijn opmerkingen in #5)?

In rij 3 verander je het cijfer uit rij1 in een getal en hoe kom je aan dat getal in rij 1?
Dat is dus voor 1 leerling.
Maar hoe zie je het dan voor de andere leerlingen in rij 4 ev?

In mijn voorbeeld haal ik het cijfer uit het betreffende tabblad en zet het achter de naam.
Dit is via vertikaal zoeken toch vrij flexibel.
In de kolom er naast verander ik het cijfer in een letter.
De kolom met cijfers kun je evt. verbergen en dan hou je dus alleen een tabel over met een beoordeling in letters.

RE81: Is het de bedoeling om zowel de cijfers als de tekst te laten zien?

Nee, op het tabblad "overzichtje" hoeft alleen maar tekst te staan, dus er hoeft geen aparte tabel met de eigenlijke cijfers bij te staan.

Beste popipipo,

ik dacht dan dus meer aan (jouw bestandje uitgebreid voor abel). (zie bijlage)

ga het bestandje er straks bijzetten, eerst rar downloaden.

door de tabel toe te passen kunnen de teksten of waarden eenvoudig worden aangepast.

dit kan b.v. handig zijn als voor de waarde 5,5 een andere tekst ingevuld dient te worden.

tevens is het gebruik van de tabel nagenoeg onbeperkt uitbreidbaar.

waarschijnlijk is jullie formule dit niet.

p.s. Re81 wacht gewoon even de reactie van popipipo af.
het is zijn ontwerp.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zet in kolom G:

=ZOEKEN(VERT.ZOEKEN($A3;'Spelling werkwoorden'!A2:Y29;2;0);{0\6\7\9};{"NV"\"V"\"RV"\"G"})

in plaats van
ZOEKEN($F3;{0\6\7\9};{"NV"\"V"\"RV"\"G"})

dan kan kolom F vervallen.

Als dit boven je pet gaat kun je denk ik beter eerst met een Basiscursus Excel beginnen.

=ZOEKEN(VERT.ZOEKEN($A3;'Spelling werkwoorden'!A2:Y29;2;0);{0\6\7\9};{"NV"\"V"\"RV"\"G"})
@snb
In mijn eerdere reactie (#14) had ik dit ook staan , die was nog verder geautomatiseerd met een indirect formule voor de verwijzing naar de verschillende tabbladen.
De TS begreep hem echter niet.
Niets is zo vervelend als een formule in je eigen bestand hebben en hem zelf niet begrijpen.
Om hem toch nog een beetje begrijpbaar te houden voor hem had ik die kolom er dus extra ingezet.

@Re81

http://gratiscursus.be/excel_2007/excelles037.htm
Hier staat duidelijk omschreven wat vertikaal zoeken doet en ook werking van de meeste andere basis functies van Excel
Werk/lees deze cursus eens door en er gaat een wereld voor je open.

Ongetwijfeld alleen heb ik daar nu even de tijd niet voor... uiteraard begrijp ik dat ik tijd zal moeten investeren om een ander te leren en dat zal ik ook zeker gaan doen binnenkort, maar had gehoopt dat ik hier gericht verder geholpen zou worden. Een hele cursus doorspitten gaat mij nu niet lukken vandaar.

Toch bedankt voor jullie suggesties.

daar nu even de tijd niet voor..

Mijn motto is:
Geen tijd bestaat niet, het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Als jij je prioriteiten ergens anders legt heb ik daar natuurlijk geen probleem mee.

maar had gehoopt dat ik hier gericht verder geholpen zou worden
We hebben je toch diverse oplossingen gegeven?

Voor de duidelijkheid: dit forum heet 'helpmij.nl', niet 'loshetvoormeopzodatikzelfnietsmeerhoeftedoen.nl'.

Beschouw daarom alle 'oplossingen' als 'suggesties'.

Laatst bewerkt:
Toch bedankt voor jullie suggesties.

Volgens mij heb ik hiermee voldoende gezegd. Jammer dat jullie het zo niet oppakken.

Ik begrijp ook wel dat jullie het niet voor me oplossen zodat ik zelf niets hoef te doen. Dat was ook helemaal niet mijn opzet. Ik heb slechts gevraagd om een paar handreikingen over hoe ik een en ander voor elkaar kan krijgen, niet om een kant en klare oplossing.

Jullie hebben een aantal resultaten laten zien, zoals het er uiteindelijk uit zou moeten komen te zien. Daarvoor heb ik uiteraard veel respect omdat jullie daar je tijd in hebben gestoken zonder enig belang erbij te hebben. Waar ik om vroeg, waren stappen hoe ik zelf tot zulk resultaat zou kunnen komen.

Hallo Re81

Er zijn nu diverse oplossingen gegeven
Als je nu even aan geeft met welke je verder wilt ben ik de beroerdste niet om nog een poging te doen om de formules een beetje uit te leggen en je dus verder op weg te helpen.

Allereerst: Heel fijn dat je nog wat tijd aan mij wilt spenderen :)

De oplossing zoals gegeven in post #2 zou ik willen toepassen op mijn tabel op het tabblad "overzichtje", ik denk dat dat de meest eenvoudige voor mij is, maar corrigeer me als ik het mis heb.

Ik ben er al mee aan het stoeien geweest, maar ik krijg het niet toegepast op de gehele tabel in het tabblad "overzichtje" omdat ik dan een foutmelding krijg (weet zo niet meer welke foutmelding, maar zal het even opzoeken)

Laatst bewerkt:
Dit is de foutmelding die ik krijg:

Deze formule kan niet worden berekend. Celverwijzingen in deze formule verwijzen naar het resultaat van de formule, waardoor een kringverwijzing ontstaat. Ga op een van de volgende manieren te werk:

- Als u de kringverwijzing per ongeluk hebt gemaakt, klikt u op OK. Hierdoor wordt de werkbalk kringverwijzing weergegeven en ziet u Help-informatie over het gebruik van de balk voor het corrigeren van de formule.
- Als u meer informatie over kringverwijzingen wilt, klikt u op Help.
- Als u wilt doorgaan zonder de formule te wijzigen, klikt u op Annuleren

Ik heb alle drie de suggesties van Excel geprobeerd, maar zonder resultaat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik toch voor mijn oplossing in reactie #19 gaan.
Deze is minder fout gevoelig.
In jou voorbeeld wordt echt verwezen naar een vaste cel
Staat in de eerste kolom per vergissing de namen in een iets andere volgorden dan wordt het verkeerde cijfer overgenomen.
Dat voorkom je met vert.zoeken

syntax vert.zoeken (ik heb engelse versie:)
Beschreven voor Abel
=VLOOKUP(lookup_value; table_array; col_index_num;[range_lookup])
=VLOOKUP($A3;'Technisch Lezen'!$A$2:$B$30;2;0)

lookup_value : waarde waarna je opzoek bent [A2] (naam van de LL in tabblad overzichtje)
table_array : het bereik waar je zoekt ['Technisch Lezen'!A2:B30] (tabblad technisch lezen Bereik A2:B30)
col_index_num: kolomnr die je weer wilt geven [2] (je wilt kolom 2 weten)
[range_lookup] : benaderde of exacte waarde zoeken [0] 0 staat voor alleen waarde weergeven als deze exact gelijk is.

Door de dollar tekens blijft het bereik gelijk als je door gaat kopieren.

Om de formule voor elke vak gelijk te houden (col_index_num) kun je het beste het rapport cijfer (rap3) beter in kolom B zetten.

Hoop dat je een beetje snapt.
Succes

Bijlagen

Ja, dat klinkt heel duidelijk. Ik ga ermee aan de slag, te beginnen met op elk tabblad kolom b het gemiddelde te laten weergeven (rap.3). Ik laat nog weten of het verder gelukt is. Alvast bedankt!

Oké, ik begrijp je uitleg helemaal uit je laatste post.

Ik heb nu op elk tabblad het gemiddelde in kolom B staan en voor "technisch lezen" en "begrijpend lezen" op het tabblad "overzichtje" de formule ingevoerd zoals jij zei. Helemaal helder! Zie bijlage voor mijn vorderingen.

Hoe ga ik nu verder naar het omzetten van cijfers naar letters op het tabblad "overzichtje"?

Bijlagen

Inmiddels is het me gelukt om de cijfers om te laten zetten in letters zoals je in post #19 hebt laten zien.

Ik heb de code gekopieerd uit jouw bestand en deze toegepast in mijn bestand en in elke kolom de code voor die kolom aangepast. En het werkt!

Ontzettend bedankt! :thumb::thumb::thumb:

Maar...

Zou je mij de code uit kunnen leggen zoals je eerder deed met de code "vert.zoeken"? Want het is wel heel erg fijn dat het nu werkt, maar ik zou graag weten wat ik gedaan heb... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan