• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers overbrengen naar balans

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marky76

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2002
Hallo,

In bijlage vind je een excel file met een tabblad voorbeeld en een tabblad balans.
In het tabblad voorbeeld vind je een kolom rekening en een kolom bedrag terug.
In het tabblad balans heb ik in het geel gemarkeerd waar de cijfers moeten komen.
In cel G19 in het tabblad balans zou het de som moeten komen van de bedragen van alle rekeningen waarvan de eerste twee posities beginnen met 22. Dus in cel G19 zou de som moeten komen van 100000-3000 = 97.000 en in cel G20 zou de som moeten komen van de bedragen van alle rekeningen waarvan de eerste twee posities beginnen met 23 en het resultaat in G20 zou dan 20000 -40000 = 16000 moeten worden.
Kan iemand mij helpen met de formule hiervoor?

Mvg,
Mark

Bijlagen

Formule voor G19:
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(Voorbeeld!$A$2:$A$5;2)=TEKST($E19;"00"))*(Voorbeeld!$B$2:$B$5))

Deze formule kun je naar beneden slepen voor G20.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Mark,

In 2010 kan ook:
Code:
=SOMMEN.ALS(Voorbeeld!B2:B5;Voorbeeld!A2:A5;">"&E19*10000;Voorbeeld!A2:A5;"<"&E20*10000)

Balans

Hartelijk dank Roccancio.

Ik probeer de formule altijd wat te ontleden en te verstaan.

Definitie Somproduct:
Geeft als resultaat de som van de producten van de corresponderende bereiken en matrices.

Links:
Geeft als resultaat het aantal tekens vanaf het begin van een tekenreeks

Tekst:
converteert een waarde naar teks in een specifieke getal notatie
DIE GETALNOTIE 00 DAT BEGRIJP IK NIET ZO GOED

Op het einde van de formule zet je het onderstaande:
*(Voorbeeld!$B$2:$B$5)
Hoe moet ik dit lezen. Als voorgaande voorwaarden vervult zijn dan som van B2:B5
Dus het * aanzien als som?

In ieder geval bedankt, de formule werkt.

Groeten,
Mark

probleempje als ik tekst in E19 verander

Bekijk bijlage Balans HelpMij.xlsHallo,
Als ik in mij Excel voorbeeldje in cel E19 waar momenteel 22 staat 221 zet en in mijn formul van "00" "000" maak dan werkt de formule niet meer.

SOMPRODUCT((LINKS(Voorbeeld!$A$2:$A$5;2)=TEKST($E19;"00"))*(Voorbeeld!$B$2:$B$5))

Hoe moet de formule aangepast worden zodat ik in E19 eender welk getal kan zetten waarnaar hij moet zoeken.

Groeten,
Mark

sorry dom van mij, ik moet in de formule bij links ook 3 zetten uiteraard.

Mark,

Wijzig de 2
Code:
SOMPRODUCT((LINKS(Voorbeeld!$A$2:$A$5;[COLOR="red"]2[/COLOR])=TEKST($E19;"00"))*(Voorbeeld!$B$2:$B$5))

in LENGTE(E19)
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(Voorbeeld!$A$2:$A$5;[COLOR="red"]LENGTE(E19)[/COLOR])=TEKST($E19;"00"))*(Voorbeeld!$B$2:$B$5))
dan maak je de formule flexibeler.

Laatst bewerkt:
Ik zou liever een kolom toevoegen aan je voorbeeldblad met de Kostencode per factuur. (21, 22, 23 etc.)

Dan kun je het met een som.als af in plaats van al die ingewikkelde en bewerkelijke formules.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan