Cijfers sorteren in VB.net

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat ik me nu ook bedenk is dat er ook nog een andere manier is om te kijken of de input in de textboxen goed is:

Eerst een nieuwe sub aanmaken en iedere keer dat er een textbox veranderd, die sub aanroepen. Dat kan (makkelijk) met de addhandler statement.

Maar wel weer meer werk en weer een nieuw onderwerp om over te kunnen struikelen.....

Dan zou ik hier inderdaad waarschijnlijk weer eerst een aantal keren onderuit gaan, niet dat daar iets mis mee is maar het bezorgd nu wel weer een hoop werk. Zal eens kijken...

---edit---
Ziet er niet makkelijk uit eigenlijk...,

Laatst bewerkt:
Als je het eenmaal begrijpt is het redelijk makkelijk toe te passen...

Hier een (passend) voorbeeldje:
Code:
    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        AddHandler TextBox1.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox2.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox3.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox4.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox5.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox6.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox7.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox8.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox9.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
        AddHandler TextBox10.TextChanged, AddressOf TextboxChanged
    End Sub

Private Sub TextboxChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
        Try
            If Not CType(sender, TextBox).Text = Nothing Then
                If Not IsNumeric(CType(sender, TextBox).Text) Then
                    MsgBox("Vul een nummer in.")
                    CType(sender, TextBox).Text = Nothing
                ElseIf Not CDec(CType(sender, TextBox).Text) > -0.000000001 And Not CDec(CType(sender, TextBox).Text) < 10.00000000001 Then
                    MsgBox("Voer alleen getallen tussen de 1 en de 10 in.")
                    CType(sender, TextBox).Text = Nothing
                End If
            End If
        Catch
        End Try
    End Sub

Let wel op dat met deze code ook geen komma's of punten zijn toegestaan.

Succes!

Ik blijf er toch bij dat een DataGridView in dit geval beter is.

Waarom moeilijk doen met TextBoxes ? :P

@MartinJM:
Dit lijkt mij makkelijker :)

[cpp]Private Sub TextboxChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged, TextBox2.TextChanged, TextBox3.TextChanged, TextBox4.TextChanged, TextBox5.TextChanged, TextBox6.TextChanged, TextBox7.TextChanged, TextBox8.TextChanged, TextBox9.TextChanged, TextBox10.TextChanged

End Sub[/cpp]

Laatst bewerkt:
Goed als ik hier morgen naar kijk? Heb nog een kleine berg leerwerk liggen voor morgen, laatste proefwerken :P

Groetjes

Laatst bewerkt:
Is goed, maar hij moest toch morgen ingeleverd worden :eek: ?

@Joz
Kan ook. Is misschien inderdaad wel makkelijker...
Maar ik had het voorbeeld met textboxen gegeven omdat een datagridview maar 1 ding is.. Dan heb je niet echt zoveel aan een addhandler... Soms is het trouwens wel handig. Ik had bijvoorbeeld een keer een programma gemaakt waarin de handler veranderd moest worden... Dan is dit toch wel handig.

Ook als je bijvoorbeeld één knop hebt voor starten en stoppen, kan je makkelijk een addhandler/removehandler gebruiken.

Maar in dit geval is dat van jou wel makkelijker idd.

@Scandax
We hebben alle tijd!

Succes met je proefwerken.

MartinJM

@MartinJM: Zeker! Ik ben het volkomen met je eens dat Add-/RemoveHandlers vaak handig uitkomen!
Sowieso is het goed dat de TS hier nu ook kennis mee maakt.

Sorry voor de late reactie, beetje aso maar heb er niet meer aan gedacht om hiernaar te kijken. De vraag is opgelost, dus de status zet ik ook zo op opgelost. En die addhandler is inderdaad handig. Niet makkelijk in begin, maar als je het eenmaal doorhebt is het goed te doen. Dat heb ik bij heel veel dingen in VB.net zo trouwens.

Dank voor alle hulp,
Scandax

Scandax zei:
beetje aso maar heb er niet meer aan gedacht om hiernaar te kijken.

Ach, er zijn ook mensen die helemaal niet meer reageren :P

Goed dat 't is opgelost :)
Wat was je cijfer???

Nog onbekend, zal het posten als het binnen is en ik het topic hier niet al te veel mee bump :P

Och, dat van dat bumpen maakt niet zoveel uit. De .NET > VB.NET-sectie is vrij rustig.

@Scandax:

Ik zei toch al dat het toch wel redelijk makkelijk is als je het eenmaal begrijpt:P
Ik ben ook wel benieuwd wat je voor cijfer je krijgt. Maar het gaat er toch om dat je er weer iets (of meerdere dingen) bij hebt geleerd.

En eigenlijk vind ik het hier iets te rustig...

MartinJM

@MartinJM: Ja ik ook! Iedereen zit maar in het Visual Basic-forum te plaatsen terwijl het eigenlijk hier hoort.

Ik deed het ook altijd in het visual basic forum, maar ik weet niet meer waar ik mijn laatste vraag heb geplaatst... Zou ook kunnen dat ik die nog verkeerd heb geplaatst...

Maar eigenlijk vind ik het niet echt helemaal duidelijk waar alles precies hoort. In het visual basic forum staat er nu ook een vraag over visual basic script (denk ik), maar staat die daar nou goed of niet???:confused:
Het is ten slotte wel een soort visual basic...

Maarja, ik kijk er nog wel vaak omdat het er gewoon iets drukker is. Dan kan ik nog iemand helpen...:P

Martin

*EDIT*
Oeps, we gaan nu wel heel ver off-topic.... :d

Ja, het is dan ook onduidelijk waar je wat moet posten.

Ik denk dat met Visual Basic alle VB versies lager dan VB.NET (bijv. VB6) worden bedoelt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan