• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfers tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jimmy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Als ik in de cellen a1,b1,c1 de getallen 349,555,349 invoer, en in d1 de formule
=AANTAL.ALS(A1:C1;"349")
dan krijg ik precies wat ik hebben wil: namelijk het getal 2 (349 komt 2 maal voor)

Is het ook mogelijk om de formule zó te wijzigen, dat ik kan zien hoe vaak een cijfer in die getallen voorkomt?
Dus als ik vraag om 5 moet er 3 in de cel komen, en als ik vraag om 4 dan moet er 2 komen.

Met teksten krijg ik de volgende formule wel aan de praat: =AANTAL.ALS(B16:B19;"*a*"). Met cijfers, zoals in je voorbeeld, lukt dit niet. Het is mij een raadsel.

Groet,

Rob

Rob toch help je me wel iets verder.......voor zover ik het nu kan overzien, worden de celeigenschappen automatisch in tekst gezet als je letters typt. Als je getallen intypt zul je dus nog even de celeigenschappen in tekst moeten veranderen. Dan werkt het wel.

Maar het is mij ook een raadsel dat ie het niet echt goed doet...

a1=8 b1=8 c1=8 geeft als uitkomst 3 dus goed
a1=8 b1=8 c1=piet8 uitkomst 3 dus goed
a1=8 b1=8 c1=88 geeft ook als uitkomst 3 dus FOUT

En bij piet88 ziet hij ook maar EEN 8

Het lijkt er bijna op of alleen de eerste "verschijning" wordt geteld.......wat denk jij?

Bedankt voor je reaktie!!

In help van Excel:
"Jokertekens en vergelijkingsoperatoren die afhankelijk zijn van de positie van tekens (begin, einde of midden) werken in Microsoft Excel alleen met tekstwaarden, en niet met numerieke gegevens."

mvg Imod

tellen

Jimmy,

Het verhaal wordt nog vreemder, want de voorbeelden die jij geeft, geven bij mij andere resultaten.

a1 - 8
b1 - 8
c1 - piet8

aantal.als geeft hier 2 en dat geldt ook voor 88 in c1

Vervolgens heb ik de volgende opstelling gemaakt:
8
8
piet8
88

en daar de volgende formules op los gelaten met het volgende resultaat:
=AANTAL.ALS(A1:A4;"8") --> 2
=AANTAL.ALS(A1:A4;"*8") --> 4
=AANTAL.ALS(A1:A4;"8*") --> 3
=AANTAL.ALS(A4:A4;"8*") --> 1
=AANTAL.ALS(A4:A4;"*8*") --> 1
=AANTAL.ALS(A4:A4;"8") --> 0

Ik neig langzaam in de richting dat je in aparte kolommen een getal eerst moet ontrafelen en daarna kun je die resultaten tellen.

Ik kijk weer uit naar jouw bevindingen.

Groet,

Rob

Beste Rob, dat je in je eerste voorbeeld vreemde resultaten krijgt, komt denk ik omdat je celeigenschappen niet op "tekst" staan.

Met je laatste conclusie:

"Ik neig langzaam in de richting dat je in aparte kolommen een getal eerst moet ontrafelen en daarna kun je die resultaten tellen."

ben ik het voorlopig wel mee eens. Ik heb nog eens wat zitten proberen, en laten we het maar heel simpel houden.

cel a1 = jaap

maak een formule om de j's de a's en de p's te tellen.
Wat je ook probeert, de uitslag van de formule voor de letter a BLIJFT 1.......en dat moet dus 2 zijn. (hij ziet alleen de eerste verschijning, en stopt dan met tellen!)Misschien zit de mogelijkheid gewoon niet in Excel, en kan het alleen maar, zoals je zelf ook al aangaf, door een of andere heel ingewikkelde ontrafeling van het woord.

Misschien iemand anders nog een oplossing?

In de bijlage een oplossing die niet met een formule werkt maar met een macro.
Zou je eventueel om kunnen bouwen naar een eigen functie waardoor je het direct in een cel toe kunt passen.

Bijlagen

Tellen

Jan,

Dank voor je reactie. Feitelijk is dit de oplossing. Alleen wrijf je weer zout in mijn open wond: geen vba-kennis. :)

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan