Cillinders

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Hoe bepaal ik het aantal Cillinders in een harddisk?

Dat bepaal jij niet maar de fabrikant tijdens het fabriceren van de harddisk.Dat zijn de sporen die boven elkaar liggen.
Als ik goed begrijp wat jij bedoeld. Zo niet, dan graag dan even uitleggen wat je bedoeld.

Ok, ik zie dat ik me verkeerd heb uitgedrukt. :P

Ik bedoel: hoe kom ik het aantal cillinders van mijn harddrive te weten?

Meestal staat dit vermeld op de harddisk zelf
C/H/S
C->cilinders
H->heads
S->sectors

Anders even zoeken op de site van de harddiskfabrikant.

Kan ik het ook bepalen zonder dat ik de harde schijf moet gaan bekijken?

Het gaat om de harddisk van mijn nieuwe laptop...

Fujitsu FUJITSU MHZ2250BH G2 250 GBytes ATA SATA-II

Op de site van Fujitsu vind ik neit meteen iets, buiten een supportnummer om naar te bellen. Maar ik denk niet dat die rond deze tijd nog gaan opnemen. Als er geen alternatieve oplossing is bel ik morgen wel even.

Oops, had he tniet gevonden.

Anyway, bedankt!:thumb:

Toch even nieuwsgierig waarom je het aantal cilinders wil weten??

Dat kan ik bijna wel raden.....

Zeg dan ook ineens wat je wil raden?

Anyway, ik kwam dit tegen:
...Als u toegang zoekt tot apparaten buiten de limiet van 1024 cilinders...

En wou mezelf even overbodige moeite besparen door het aantal cilinders te weten te komen. I.p.v. dat ik zou moeten proberen om te constateren dat het niet werkt omdat ik dus meer dan die 1024 cilinders heb.

Laatst bewerkt:
Ik weet het natuurlijk niet zeker hoor, maar je hebt al meerdere topics lopen dat je XP niet geinstalleerd krijgt op een SATA disk van je laptop. Meerdere mensen, waaronder b.v. ook Harry Snor en ik, hebben aangegeven dat je de SATA drivers moet hebben, maar...
Ik heb nu het vermoeden dat je in de bios van je laptop de gegevens van de harddisk handmatig gaat invullen ipv automatisch om zo het probleem op te lossen. Wat niet zal lukken uiteraard

Nou niet precies.

Ik volgde alleen de microsoft support pagina nog eens grondig en daar stond dat dus, dat het een optie was maar alleen zo zou werken onder de limiet van 1024. Om de opstartsector van de hdd te beschermen en dat dat een mogelijk probleem zou zijn (1 van de velen, ik ga dat nu al na omdat het dat ook zou kunnen zijn naast de satadrivers).

Wat ik tevens ook wel ga proberen is het bios flashen (vanavond als ik weer cd'tjes heb NADAT ik de satadrivers heb uitgeprobeerd;)) omdat dat ook op de supportpagina werd aangeraden en tevens door een medewerker van de winkel waar ik de laptop vandaan heb.

Nogmaals: het is niet zo dat ik jullie goede raad in de wind sla, maar als ik van jullie de ene raad krijg en ergens anders andere moet ik kiezen wat ik eerst ga doen, alles tegelijk gaat niet...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan