cirkeldiagram

Status
Niet open voor verdere reacties.

famlam

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Hoe kan ik een cirkeldiagram tonen/maken???

Het is de bedoeling dat het programma namelijk een cirkeldiagram toont

Sorry voor het heropenen van deze heel oude vraag, maar ik heb het toentertijd even opgegeven omdat het niet lukte, maar nu heb ik het weer nodig.

Ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n cirkeldiagram met system.drawing.graphics kan tekenen. De cirkel lukt zonder problemen, maar de taartpunt... hoe teken ik de taartpunten in een cirkeldiagram?
Heeft er iemand een idee?

Taartpunten teken je zo:

Je tekent vanuit het midden punt van de circel tot de omtrek van de cirkel een lijn :thumb:.

Verder in detail:

• De hoek bereken je eerst door 360° te vermenigvuldigen met het percentage dat dat item in beslag neemt.
  • met cosinus en sinus bereken je respectievelijk de relatieve x en y waarde van het eind punt van die lijn.
  • als laatste zorg je er voor dat de lengte van die lijn de straal van uw cirkel is (de concrete x en y waarde).

Als je niet weet wat cosinus en sinus zijn, betekenen of concreet doen, stel ik voor dit topic nog een aantal jaartjes te laten liggen ;).

Taartpunten teken je zo:

Je tekent vanuit het midden punt van de circel tot de omtrek van de cirkel een lijn :thumb:.

Verder in detail:

• De hoek bereken je eerst door 360° te vermenigvuldigen met het percentage dat dat item in beslag neemt.
  • met cosinus en sinus bereken je respectievelijk de relatieve x en y waarde van het eind punt van die lijn.
  • als laatste zorg je er voor dat de lengte van die lijn de straal van uw cirkel is (de concrete x en y waarde).
Ja, maar hoe vul je die taartpunt dan met een andere kleur? zo staan er alleen n+1 lijnen (n = aantal taartpunten) en een (blauwe) cirkel.

Als je niet weet wat cosinus en sinus zijn, betekenen of concreet doen, stel ik voor dit topic nog een aantal jaartjes te laten liggen ;).
Gelukkig heb ik voor wiskunde altijd ruime voldoendes (Wiskunde B12) en is dit geen probleem ;)

Na de volledige 2 seconden zoeken op G:shocked:gle ...

Weliswaar in C#, maar er bestaan genoeg converters VB <-> C# (zie ook G:shocked:gle)

Waar er staat in de code van de eerste link:
Code:
System.Drawing.Image img = LoadImage()) //LoadImage() will return the image that we have created in the steps above

Al de code daarna mag je vergeten (want die is om de chart via een stream naar ASP.NET te sturen) en in de plaats daarvan:

Code:
PictureBox1.Image = img

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan