Cirkelvormige foto

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedemorgen,

Ik wil graag in een word document een foto invoegen (jpg). Deze is rechthoekig, maar ik wil een cirkelvormige foto. Dus ik moet hem denk ik uitsnijden.
Is dit mogelijk? Wil iemand mij dit aub. stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen?
Ik heb word 2010.

Alvast bedankt

Groeten,
Eric

In het menu <Hulpmiddelen voor Afbeeldingen> in de groep <Afbeeldingsstijlen> in de lijst <Afbeeldingsindeling> vind je een aantal modellen vinden waarbij de afbeelding in een cirkel wordt uitgeknipt. Jammer genoeg krijg je in deze SmartArt voor afbeeldingen ook altijd tekstvakken in/over/naast de cirkel en kun je voor zover ik in de gauwigheid heb kunnen nagaan de cirkel ook niet zelf instellen. De foto wordt dus vanuit het middel gepakt.

Een betere optie (net ontdekt) is in hetzelfde menu in het blok <Grootte> de lijst <Bijsnijden op vorm> in het menu <Bijsnijden>. Deze heeft een stevig nadeel: een rechthoekige foto wordt in eerste instantie als ovaal bijgesneden; je kunt dus geen uitsnede maken. Om van de ovaal een cirkel te maken moet je de verhoudingen slopen, want als je van de ovaal een cirkel maakt, kloppen de verhoudingen niet meer. Dus je zult eerst met Bijsnijden de foto vierkant moeten maken, en daarna kun je <Bijsnijden op vorm> gebruiken met de Ovaal optie.

Laatst bewerkt:
Hallo OctaFish,

Bedankt voor je snelle reactie. Voordat ik het ga proberen een klein vraagje tussendoor.
Het probleem met van een ovaal een cirkel maken zou volgens mij moeten kunnen met het ingedrukt houden van de Ctrl-toets. Tenminste dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ook als je een rechthoek hebt kun je een vierkant maken met het indrukken van deze toets. Of heb ik het mis?

In dit geval heb je het inderdaad mis, want je tekent geen nieuw object, je past een bestaande aan. En als je een rechthoekige foto hebt, en daar een ovaal van maakt dan komen de raakpunten van de ovaal op de randen van de rechthoek te liggen. Dus daarom moet je eerst de foto bijsnijden naar het gewenste vierkante formaat, en dan pas omzetten naar ovaal. Wat dan, op gronde van de onderliggende vierkante foto, uiteraard een cirkel wordt.

Dag OctaFish,

Aan de hand van je uitleg is het gelukt.
Vriendelijk bedankt.

Groeten,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan