Clock generator IC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eikenboom

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2002
Wat is de: clock generator IC van je Moederbord?
En hoe kan ik deze te weten komen?
Staat hij op het moederbord zelf?

Ik moet deze weten ivm met update(flashen) van het moederbord.

Wie kan mij hier meer over vertellen.

De clockgenerator zorgt voor een stabiele kloksnelheid tussen CPU, geheugen en chipset zeg maar.

Het is meestal een klein langwerpig chipje met een heleboel pootjes (en dus geen drie, dat zijn mosfets). In de buurt van je geheugen/processor zie ik 4 dergelijke chipjes zitten, kan je even het merk en de letters/cijfers erop noteren?

Hartstikke bedankt alvast voor de hulp.

Helaas zit ik nu niet bij mijn computer. Dus ik kan geen gegevens geven. Waarschijnlijk vanavond.

Voor de duidelijkheid.
De gedownloade update bestaat dus uit 3 bestandjes en ik weet niet welke te kiezen. In het bijgeleverde .txt-bestandje van de Bios-update staat:
------------------------------------------------------------------------
ARISTO AM-639BX 440BX ATX

Award BIOS

1. B1120IAG.BIN For Super IO = ITE 8671
(eerste bestandje) Clock Gen IC : Winbond-39A
(Nov/2000 built)

2. B1213IAG.BIN For Super IO = ITE 8671
(Tweede bestandje) Clock Gen IC : ICW-W144
(Dec/2000 built)

3. B0504NAG.BIN For Super IO = N.S.
(derde bestandje) Clock Gen IC : Winbond-39A
(May/2001 built)

.2Mbit (256KByte) Flash IC
.Fix Windows boot up problem for some PS/2 mouse

*** Important ***

Please identify the clock generator IC on your motherboard, and the Super IO IC types, before updating the BIOS. Upgrading with a wrong BIOS file may result in failure to power up after the upgrade !

Tja, je zal echt moeten weten welke clockgen je hebt.

Hallo

Zo veel i.c.'s. staan er toch niet op m.b. .....

Jammer dat de geposte pic niet duidelijker is ....

Neem voor de veiligheid wel eerst een backup v/d originele b.i.o.s. ......

Eens geflasht.....

Wat is de reden v/h flashen ...??????

Peter

Ik moet flashen omdat een nieuwe 60gb harddisk niet geaccepteerd wordt. De Bios accepteert maar tot 10GB.

Ik wil het eerst zo proberen dmv van flashen. Als ik hiermee vast loop. Wil ik de nieuwe HD partitioneren in 6 schijven van 10gb. In de hoop dat hij dan wel geaccepteerd wordt.

Maar ik kan nog steeds geen gegevens vinden op het moederbord. Ik weet totaal niet hoe zo'n IC er uit ziet. Ik zoek me werkelijk suf naar nummers en codes. Maar ik kan niks vinden wat overeen komt.

Kan iemand een wat duidelijkere beschrijving geven over waar ik precies op moet letten. Hoe groot is zo'n ding bijvoorbeeld?

Ik zei het toch, een langwerpige chip met 20 à 40 pootjes. Op de chip zelf zie je het logo van de maker en wat details (cijfers en letters). Je zal er even met een zaklamp op moeten schijnen, het is nl. nogal klein.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan