Clusters beschadigd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Valkenburg

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Hallo,

Ik heb hier een HD (medalist 4321) van iemand hier liggen, die problemen vertoont.
Ze hebben twee windows versie's door elkaar gezet en dat was niet de bedoeling, dus format....
Maar nu geeft ie op een gegeven moment tijdens de controle aan dat er een poging wordt gedaan om een cluster(s) te repareren, maar na tig uur wachten :(
stopt het hele systeem en meldt dat ie niet gereed is of zoiets :o

Scandisk standaard gaat wel goed en de uitgebreide duurt erg lang of hangt zich op.....

Ik heb bij Seagate een online test gedaan en die geven aan dat er gerepareerd dient te worden.
Zijn er programma's voor? of ......

Nee, die programma's zijn doorgaans een pot nat:D Maar ik had begrepen dat het om een online-test ging. En waarom lukte dat met dat Seagate-tooltje dan niet?

Groetjes,
Bennie

Hallo

Indien er nog garantie is , deze uiteraard claimen , want een "bad cluster" kan niet worden gemaakt .

Defekt is en blijft dus defekt.

Tijdens een format van de schijf worden die defekte clusters enkel als slecht gemarkeerd en niet meer gebruikt.

Enige probleem is , als de f.a.t. tracks defekt zijn (meestal de 0 ) , dan kun je de schijf vericaal klasseren , daar de schijf op die sectoren de data v/d defekte sectoren zet...

Mogelijkheden:

Diagnostische software v/d fabrikant eens op die schijf loslaten.

I.p.v. een format onder windows , deze schijf eens onder d.o.s. formateren. (indien er te veel "bad clusters zijn , durft win xx te crashen en , een format duurt veeeel langer )

Het oude "spinrite" , werkende onder d.o.s. op deze schijf loslaten (een schijf met dit prg erop losgelaten is zeker 100% o.k. )

Ik zou eerst eens een format onder d.o.s. doen .

Peter

Bennie:
Ik heb geen idee. Het programma gaf aan dat er defecten waren gevonden, maar kon daarna alleen afsluiten. Iets anders kon ik niet vinden.
Ik heb net ook nog even Disk dokter van Norton laten lopen, maar die happert bij 49% en hangt zich op bij 51 %.

Denk niet dat hier nog garantie op zit. Is al een oud schijfje van 4 gig.
Uit eigen ervaring weet ik dat het bij IBM te controleren was door een nummer in te voeren, maar heeft Seagate ook zoiets?

Oei... dat zou ik niet weten. Ik zou het toch met DFT proberen. Wie weet. Heb je enig idee hoeveel bad clusters erop zitten? Anders zou het een heel onbetrouwbare schijf worden om nog überhaupt te gebruiken.

Groetjes,
Bennie

Geplaatst door Bennie
Oei... dat zou ik niet weten. Ik zou het toch met DFT proberen. Wie weet. Heb je enig idee hoeveel bad clusters erop zitten? Anders zou het een heel onbetrouwbare schijf worden om nog überhaupt te gebruiken.

Groetjes,
Bennie

Geen idee hoeveel bad clusters erop zitten.....
Ik ga het morgen eens proberen.

Je hoort nog van me ;)

Ben ik weer (Vakantie :D)....

Ik heb geen toegang meer gekregen en garantie (zover ik nu heb kunnen achterhalen) was verlopen, maar dat vermoeden had ik al.

De schijf heb ik, na overleg met de eigenaar, verwijderd en ...

Bedankt iedereen die met mij mee gedacht heeft :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan