• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cmdb samenvoegen van verschillen excel bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martinbronsvoort

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2015
Hallo,

ik wil graag een cmdb bestand maken. Met verticaal zoeken kom ik een heel eind, maar heb nog niet wat ik graag wil.

Vanuit 4 bestanden wil ik 1 bestand maken, waarbij ik op naam kan zien wie wat heeft.

Zie onderstaande, voor de gewenst uitput.

Knipsel.PNG

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Ik hoor het graag.

BVD en groet,

Martin

Bijlagen

Martinbronsvoort, Ik snap niet waarom je die waardes uit de "kolommen 3" van elke sheet in je overzichtstabel óók in aparte kolommen wilt hebben. Dat voegt toch niets toe aan de duidelijkheid voor je overzichtstabel?

Bedankt voor je reactie Ginger.

Kolom 3 is het serie nummer. Het serie nummer van tokens, laptop en andere devices kunnen anders zijn wat betreft lengte. Maar zijn uniek.

Het gaat er mij dat een persoon meerdere devices heeft en dat wanneer ik sorteer op naam kan zien welke devices deze persoon heeft.
De datum is van belang ivm vervanging.

Helder?
Hoop dat je me hierbij kunt helpen.

Groet,

Martin

Martinbronsvoort, het is mij nog niet helder waarom je van de verschillende devices een telling in aparte kolommen wilt zien. Die datum en omschrijving e.d lijken me heel logisch en vormen voor mij ook niet de vraagtekens. Maar zoals ik het zie, is het niet meer dan de inhoud van je 3 sheets onder elkaar zetten en je hebt je kant en klare nieuwe tabel...

wederom dank.

Sorry, maar deze kolommen betreffen geen tellingen, maar kunnen per device bepaalde informatie bevatten. (dat kan per device verschillen)

Kopieren is een optie, maar ik wil dat automatiseren. Zodat ik alleen de bron bestanden hoef aan te passen periodiek.
En de "gewenst output" update zich dan vanzelf.

Snap je wat ik bedoel?

Ahhh... Die getoonde "enen" in de kolommen zijn in werkelijkheid andere waarden? Ik dacht dat zo'n '1" wilde zeggen dat de gebruiker daar dus een device van in gebruik had...
Hmmm... Daar moet dan een stukkie VBA voor komen. Ik zal 'ns kijken of ik er iets van kan maken, maar werp wel gelijk een lijntje uit naar de andere helpers (zit op dit moment ff druk namelijk).

top dat je we elkaar nu begrijpen, dat is de halve oplossing :)

hoelang ben je daar mee bezig, mag ook (begin) volgende week hoor..

hallo Martin, stuur eens een iets realistischer bestandje.
ik gok dat blad 2 je overzicht moet worden van de "rest" van de tabbladen,
in blad 2 staan bvb datums? waar komen die vandaan?

Het zal wel weer iets zijn van tabjes samenvoegen. Zet het dan ook in verschillende tabjes! Net ook een soortgelijke vraag beantwoord en dit maar een beetje toegepast op jouw bestand. Klik in de tab 'Verzamel' op de blauwe knop en je krijgt een 'tabel' Hoe onduidelijk je het wil presenteren mag je nog eens nader verklaren net als waarom je een kolom geen naam geeft.

tabblad 1 (serienr uniek veld, device type, username mag meerder malen voorkomen)
Wat gaat hier de derde kolom worden? kolom 1,2 en 3 lijken mij gevuld.

Probeer maar eens:
Code:
Sub VenA()
With Sheets("Resultaat")
    .Cells(1).CurrentRegion.Offset(1).Clear
    For Each sh In Sheets(Array("Token", "Laptop", "Mobiel"))
        ar = sh.Cells(1).CurrentRegion.Offset(1)
        .Cells(.Cells(.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row, 1).Offset(1).Resize(UBound(ar), UBound(ar, 2)) = ar
    Next sh
End With
End Sub

Bijlagen

VenA,

Top top top!

Dit is bijna helemaal wat is zoek, bedankt!
(sorry voor mijn onduidelijk uitleg; ik dacht namelijk dat ik alleen een plaatje kon toevoegen, later bleek dat ook een bestand toegevoegd kan worden)

Ik heb nog de volgende vragen:
- Die verzamelijk gaat nu uit van tabjes. Kan dat ook uit gaan van bestanden. oftewel tabblad 1, wordt bestand 1.xls. Tabblad 2 wordt, bestand 2.xls
- als ik een kollom toevoeg in één van de bestand (in jou voorbeeld in een tabblad) dan gaat die niet mee. kan dat ook toegevoegd worden? nader verklaart bij tabblad/bestand laptop wil ik een kolom toevoegen bijv. "Extra info". Bij token en mobiel is dit geen kolom. in resultaat moet hij dan deze kolom wel meenemen. Bij token en mobiel krijg je dan geen waardes (aangezien het tabblad niet bestaat), bij laptop krijg je wel waarden als die toegevoegd zijn in kolom "extra info".
- vba met excel is voor mij de eerste keer, waar kan ik dat toevoegen/aanpassen?

Harstikke bedankt, top, volgens mij ben ik er bijna!

sorry voor mijn onduidelijk uitleg
En toch ga je ermee door:d

Kom eerst eens met een goed voorbeeld. Als je verschillende bestanden hebt met een verschillende layout dan wordt het lastig om deze samen te voegen tot één bestand. Dat het invoegen van een kolom niet meegenomen wordt mag je even laten zien. Tenzij je het buiten de CurrentRegion doet. Dan zal deze niet meegenomen worden.

Met <Alt> + <F11> kom je in de 'code-omgeving' Voor meer uitleg hierover gebruik Google.

Nogmaals dank.

- Als ik in jou bestand een extra kolom toevoeg in tabblad token, dan neemt die hem niet mee in het tabblad resultaat. althans als ik op de knop klik niet. (zie bijlage cmdb voorbeeld met extra kolom)

- bestand laptop, bestand token en bestand telefoon zouden onder elkaar gezet moeten worden in bestand resultaat. zie bijlagen. (in dit geval hoef ik namelijk alleen de bestanden te renieuwen periodiek en het bestand resultaat zal zich dan vanzelf aanpassen :))

Is dit helder genoeg?

bvd,

Martin

Bijlagen

Laatst bewerkt:
neem een macro op die het voor je doet en pas hem een beetje aan.
dan heb je gelijk de bestands namen en locaties in je macro.

dag Sylvester,

bedankt voor je reactie, ik snap alleen niet wat je bedoelt.
kun jij dat doen met mijn aangeleverde bestanden? (boven jou post?)

ik hoor het graag nog even.

Bedankt alvast.

Als je niets van VBA weet dan kan je het beste de inhoud van de losse bestandjes in de verschillende tabjes van mijn eerder geplaatste bestandje plaatsen en dan de code laten lopen. Dat je geen gegevens te zien krijgt als je een extra kolom invoegt klopt. Je hebt nl niets ingevuld. De kolomkoppen gaan bewust niet mee.

Om een macro op te nemen klik je in de tab ontwikkelaars op 'macro opnemen' Als je deze tab niet hebt dan staat dit ergens onder de opties om het aan te zetten.

dag vena,

met de tabjes kom ik wel verder ipv de bestanden.

echter als ik in tabblad token een kolom toevoeg bijv versie nummer en in tabblad laptop een kolom toevoeg extra datum, dan zet die de input van deze kolommen bij resultaat in dezelfde kolom, dat wil ik liever niet.
Ik zal dan graag willen dat er bij resultaat een kolom "extra datum" en "versie nummer" wordt toegevoegd.

oftewel: de eerste 4 kolommen zijn identiek. Kolommen die daarna komen kunnen per tabblad verschillen. is daar nog iets voor te bedenken?

met representatief bedoel ik eigenlijk dat je ipv al die eentjes de waarden in vult doe je daar werkelijk wil hebben.

Dag Sylvester,

Ik heb inderdaad fictieve gegevens gebruikt. Ik wil liever niet echte bedrijfsgegevens gebruiken.
Volgens mij heb je dat ook niet nodig voor de werking van een formule toch?

Groet,

Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan