cmos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door hdpatrick
Arjan, ik zou bijna zeggen; hou je mij nou voor de gek of zo, maar goed, ja Arjan, je moet die schuifjes plaatsen in stand Master voor je schijf met Win en Slave voor je extra schijf. Deze volgorde is voor het gemak.
Master is geloof ik uiterst rechts, slave net links daarvan, maar pin mij hier niet op vast.

Ha ha nee ik hou je absoluut niet voor de gek.

En dat master en slave gebeuren is geen probleem,het gaat er mij alleen om ,als ik 1 harde schijf aansluit dan start de schijf gewoon op ,dan hoor ik hem echt opstarten (zoemend geluid)zoals als ik al eerder zei,maar als ik ze dus allebei 2 aansluit en dan willen ze allebei niet opstarten ,vandaar mijn vraag of het daar (aan de master en slave schijfjes) kan liggen dat ze dan niet willen opstarten..........i

k dacht zelf evt eerder dat de voeding het gewoon niet aan kan ,maar dat moet over zijn want ik heb een nieuwe gekocht.

Nee oke, Arjan. Als je nou dat master en slave gedoe goed zet en probeert of het werkt. Als het niet werkt, zou ik de hd`s formateren ook al zijn er mensen die zeggen dat dit niet hoeft. Bios instellingen met gegevens over hardware worden ook in Win opgeslagen dus als de hardware veranderd zal ook die instelling gewijzigd moeten worden, maar dit is mijn bescheiden mening.

Oke bedankt ,ik ga dat straks even proberen.Ik moet nu helaas ff aan het werk,dat moet ook gebeuren :)

Ik laat het je vanavond weten....ook als ik weer andere vragen heb;)

Master/slave instellingen verschilt per fabrikant, Western digital b.v. heeft een aparte instelling voor Single drive, master en Slave.

Als je problemen blijft houden is het wellicht een goed idee om eerst de ene schijf te testen op problemen en daarna de andere schijf, dus niet tegelijkertijd aangesloten. Mocht er dan nog een probleem zijn dan weet je wat er aan de hand is.

Ligt naast Utrecht :D

Geplaatst door hdpatrick
Ik zou bijna in de auto springen en naar Nieuwe Gein rijden!!!

Dat zou mooi zijn ,maar moet en wil het zelf ook leren / kunnen..en als het echt niet lukt dan........:)

Ik heb wel alle twee de harde schijven apart aangesloten en allebei doen ze het gewoon. Nou ik zal eerst vanavond die master en slave jumpers om te zetten en uitproberen.

Het is trouwens een ibm dekstar 40 gb 7200 schijf en een samsung 8 gb schijf.......

Je mag ook naar mij toe komen (Almere) zelf reizen lukt voorlopig even niet...

Tiborv, ik zie 40 Gb en een 8 Gb staan bij die jongen. Is het niet zo dat de snelheid aangepast wordt aan de langzaamste schijf? Bijv Ata33 en Ata100 wordt gewoon voorbeiden ATA33?

Er wordt automatisch teruggeschakeld naar de langzaamste doorvoersnelheid, in dit geval dus ATA33 (of zelfs PIO 4). Dit gebeurd volledig automatisch en alle schijven moeten dit (volgens de standaard) aan kunnen. Een ATA133 schijf moet op een ATA33 controller gewoon werken. De schijven moeten gewoon werken als er eentje master is en de andere slave.

Hallo,

nou ik heb het voor elkaar ze draaien gelukkig allebei nu.
Maar nou krijg ik de volgende melding : NTLDR ontbreekt

Ik wil nu evt of xp erover heen zetten of 98se erop laten maar als ik hem ga booten vanaf harddisk krijg ik weer de bovenstaande melding :NTLDR ontbreekt.

Als ik hem vanaf cd rom boot krijg ik de melding dat er al een systeem op staat en dat klopt (win98se staat er dus idd op) .

Nou kan ik de setup afsluiten en evt opnieuw opstarten maar dan staat er, het besturings systeem overscheven , wat moet ik nu doen?? Als ik hem laat over schrijven dan krijg ik waarschijnlijk een schone win98se, neem ik aan??

Ik heb trouwens geprobeerd om win xp erop te zetten en evt een dual boot maar ook hier kreeg ik een melding met een blauw scherm en daar staat op

Het acpi bios in dit systeem komt niet volledig overeenmet het acpi specificatie.Dan staat er kijk voor update enz.....en hij zegt evt ook dat ik toets F7 in kan drukken wanneer er wordt gevraagd om opslagstuurprogramma's te installeren als u de acpi wilt uitschakelen.

Wanneer moet ik deze dan indrukken om het op die manier te doen. En moet ik anders op zoek naar een bios update om deze te flashen??

Zorg voor een goede opstartdiskette voor Windows 98 en start daarmee op. Type het volgende bij A:\>

FDISK /MBR

Als dat klaar is type je:

SYS C:

Floppy eruit en rebooten.

Man man man wat ben je toch goed :)
hij doet het hij start op met win98 .......

Klopt het ,dat hij alles opnieuw evt moet installeren .althans hij vraagt nu elke keer of ik de cd erin wil stoppen en nu gaat hij telkens opzoek naar nieuwe stuurprogramma's........dit lijkt mij zo te horen toch ??

Klink goed. Zorg dat je de drivers voor de diverse apparaten (netwerkkaart/geluidskaart enz) bij de hand hebt.

Nou ik ben ff aan het kl*&ên geweest en het is gelukt om ook win xp er naast te zetten.

Ik heb nu alleen in win98se wat problemen met drivers en zo maar dat komt ook allemaal goed hoop ik......

Ik vroeg me alleen af of ik mijn mail adressen en sommige (belangrijke)mailtje's ook makkelijk kon overzetten naar win xp,werkt dit net zo als en netwerk misschien??Wat is de makkelijkste manier hiervoor?

Ik wil jullie Tiborv en Hdpatrick alvast erg bedanken voor jullie hulp echt klasse:thumb:

Ik zou, voor het overzicht, andere vragen in een apart topic zetten, b.v. in Outlook Express als je dat gebruikt.

In ieder geval tof dat het alsnog gelukt is.

helaas is het nog niet allemaal gelukt maar dat komt allemaal goed hoop ik :(

...nogmaals bedankt .....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan