Een simpele kabel is vaak te dun slechte afscherming en verkeerde binnenkern.
Het is niet zomaar een draadje koper. Dan zou je ook speakerdraad kunnen gebruiken.
Als je de oude aansluitingen gerbuikt voor radio en tv, zit er een verkeerd filter in.
Die filterd een bepaalde band (frequentie reeks) uit het signaal.
Bijvoorbeeld een stuk dat voor Digitale Radio was gereserverrd, en momenteel gebruikt wordt voor TV.
Niemand in nederland heeft Digitale radio per kabel, en dat is dus een nutteloos filter.
Maar veel mensen hebben dat filter dus wel.
Wat gebeurd er dan? Je mist een aantal kanalen op je tv, of op je digitale encoder.
Simpel omdat dat signaal eruit gefilterd wordt.
De aansluiting van Hirschmann of Astro GUT15D filterd correct voor deze tijd anno 2011.
De pluggen van de bowumarkt hebben veel te weinig afscherming voor signalen van buitenaf.
Gsm, Dect, Wifi etc.
Dat zijn allemaal storende factoren voor de kabel antenne.
Vroeger was dat prima, anno 2000 en verder niet meer.
UPC monteurs verbieden die.
Hoe je de kabel moet splitsen?
Zet op de Groene kabel een F-connector en dan een metalen splitter, geschikt voor F-connectors.
Zorg ervoor dat je een model hebt met exact de juiste aantal aansluitinge als je nodig hebt.
De langste afstand moet de minste dB demping hebben.
Dus ook GEEN rijg-aansluitingen.
Dat wil zeggen, GEEN radio-tv aansluitingen waar een kabel in- en uit aangesloten kan worden.
Effect: elke aansluiting heeft ongeveer 15 dB demping op de kabel.Als je in je huis 65 dB binnen krijgt, en bij een tv of decoder 60 dB nodig hebt, en je lust deze door, hou je bij de 2e tv nog maar 50 dB over. Je hebt 60 dB nodig. Te weinig dus.
Ja, je hebt beeld, maar wat sneeuwerig, en verlies van digitaal signaal.
Ik heb al deze info van een vriend van mij, die sinds jaar en dag bij de coax werkt, momenteel voor UPC.
Zelf ben ik electricein.
Geschikte soort splitters:
http://www.digiproof.nl/WebRoot/Sto...4A/B105/515D/32E5/BD49/ES-03HRCL_91_1_93_.jpg
De modellen van plastic, of de modellen waar je geen F-connector voor nodig hebt zijn NIET geschikt.