• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

code = uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerard30

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2005
Hallo,

Ik denk dat ik niet de eerste en zeker ook niet de laatste ben met een "planning" vraagje.
Maar hier komtie.

Ik wil in mijn planningsoverzicht een code aan uren koppelen.
Dus als ik (in een willekeurige cel) een code plaats als bijvoorbeeld 123-4 wil ik dat er op het eind van de rij 8 uur komt te staan.

Is dit mogelijk en hoe?
Graag in dummytaal a.u.b.

Bvd Gerard

Op een appart tabblad maak je een staffeltje met codes en uren. Bijvoorbeeld in kolom a de code en in kolom b het aantal uren.

ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat je in de planning zelf de code in kolom b zet (bijvoorbeeld B2).
In de cel waar je uiteindelijk het aantal uren wilt hebben voer je de volgende formule in:
=VERT.ZOEKEN(B2;Urenstaffel!A:B;2;ONWAAR)
In dit voorbeeld heet het tabblad met de urenstaffel dus Urenstaffel. Je kopieert deze formule vervolgens door tot regel 1000 ofsow en klaar.

Voordeel van deze aanpak is dat je schier oneindig veel codes kunt bijvoeren.

Hoi Gerard,

In een willekeurige cel een code en dat er dan ergens anders 8 uur komt te staan???? :8-0: :p

Helemaal dom zijn we ook niet, maar nu uitleggen in dummytaal.

Stel op Blad1 heb je in Kolom A de codes staan, in kolom B de uren. Het bereik zet ik even gemakshalve op A11:B99.

Op blad2 wil ik het overzicht hebben. Ook in Kolom A en B.

Zet de unieke codes op blad2 in kolom A (A11:A29) en in de kolom ernaast de formule:
=Som.Als(Blad1!$A$11:$A$99;Blad2!A11;Blad1!$B$11:$B$99)

Wat er staat is "tel kolom B bij elkaar op als Kolom A gelijk is aan A11"

Het kan ook anders met Somproduct, dat heeft mijn voorkeur omdat je daarmee meer kunt uitbreiden, maar als het niet nodig is, is dit voldoende (bijvoorbeeld een overzicht per maand of per kwartaal).

Jeroen

Hallo Arjee en Jeroen,
Beide bedankt voor jullie uitleg.
Ik ga het proberen en hopelijk hoef ik er niet op terug te komen.
Maar ik blijf een prutser die het heel graag wil leren dus..;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan