• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Code vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

rg027

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2005
Goede middag,

In blad 1 heb ik in kolom A datums staan en in kolom B de bijhorende code.
Blad 2 is voorzien van maandroosters met 3 voorwaardelijke opmaken. De rooster wordt naargelang de situatie ofwel leegelaten ofwel ingevuld met code A, V of W. Nu zou ik graag hebben als een bepaalde datum van een rooster overeenstemt met een datum in Blad 1 er de code bijhorende code word ingevuld. Met een formule in de rooster is het probleem opgelost doch daar er manueel code worden ingevoegd is het onmogelijk een formule toe te wijzen daar de manuele code de formule zou overschrijven. Welke vba oplossing is er mogelijk om de bijhorende code van de overeenkomende data te verkrijgen?

Alvast dank

Laatst bewerkt:
Geplaatst door rg027
Met een formule in de rooster is het probleem opgelost doch daar er manueel code worden ingevoegd is het onmogelijk een formule toe te wijzen daar de manuele code de formule zou overschrijven.

Ik begrijp je bedoeling niet helemaal. Kun je me uitleggen wat je wilt bereiken en hoe de bijbehorende handelingen elkaar opvolgen?

Beste J,

Zoals u ziet staan er in blad 2 maandroosters. Afhankelijk van een situatie kan een bepaalde lid van de rooster een code toegewezen krijgen die enkel en alleen geld voor dat lid. Bvb lid AA op 4-1-05 krijgt code a. Deze code word manueel ingevoerd. Op blad 1 staan data mt hun code die gelden voor alle leden. In blad 2 is dit te herkennen aan hun groene opvulkleur... doch de bijhorende code zou eveneens moeten ingevuld worden. Deze code zou automatisch moeten toegekend worden.

Het blijft een beetje onduidleijk, daarom nog maar een vraagje:
Wat is waar..
1.
Er is OF een code voor alle leden die zichtbaar is in het eerste tabblad, OF een manueel ingevoerde code
2.
Het kan voorkomen dat er naast de code uit het eerste tabbald, nog een code ingeveord moet worden. Er staan dan twee codes in een cel.

J,

Er kan maar 1 code in een cel voorkomen. Wel is het zo dat bvb op een feestdag voor alle leden dezelfde code word moet worden ingevoerd. Die code staat dan op blad 1. Dus blad 1 bevat codes die voor alle leden geldig zijn. In blad 2 is de code een keuze van de leden die word manueel ingevoerd. Maaaaaaar..... de roosters in blad 2 zijn tevens een totaal overzicht van de codes die komen van blad 1( dus algemene codes) en de keuze van de leden zelf . bvb 1 januari is een feestdag dus die code geld voor iedereen (ingevoerd in blad 1)maar een bepaald lid wil op 2 januari bvb een verlofdag dan geld die code enkel voor blad2 (manueel ingevuld in blad 2) Het overzicht ( blad2)zou dan moeten zijn dat alle leden op 1 januari een code F krijgen en het ene lid op 2 januarie een code V.

Als je een formule plaatst in blad2 die de codes overhaalt uit blad1 en bij de uitzonderingen de formule handmatig overschrijft door de juiste code te typen,
is dan je probleem opgelost?

Neen niet echt. Want bij een foutieve ingave is de formule overschreven en zou ik die dan weer handmatig moeten inbrengen. Ook is het de bedoeling om jaren dit bestand te gebruiken en de keuze van de leden jaarlijks veranderd.Ook wetende dat de dagen elk jaar opschuiven lijkt het me niet echt praktisch met een formule te werken (tijdsbesparing weet je wel. :) .

Laatst bewerkt:
Met onderstaande formule in D2/D3/D4/D5/D6 etc. wordt de "algemene" code opgezocht voor de verschillende leden. Bij "beter weten" kun je de formule vervangen door de correct waarde.

=VERT.ZOEKEN(D$1;Blad1!$A:$B;2;ONWAAR)

oeps men bericht was geplaats juist voor uw antwoord. Aaan vert.zoeken heb ik idd ook gedacht maar zoaks eerder beschreven word bij het manueel invoegen van een code de formule overschreven en dien ik telkens opnieuw de formules terug te plaatsen bij een nieuw jaar

Al een tijdje geleden dat er gereageert is. Echt niemand die me kan helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan