• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

code voor het hernoemen van een werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

tvkijker

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2006
Hallo,

Kan iemand mij de code geven om een werkblad te copiëren met een neuwe naam ? De naam kan bijvoorbeeld opgepikt worden uit A2.

Alvast heel erg bedankt,

Dirk

Sheets("Blad1").Select
Sheets("Blad1").Name = "Test"

Beste tvkijker ;)

Heb er hier ook eentje.

Code:
Sub Wegschrijven()
Worksheets("Blad1").Copy
ActiveWorkbook.SaveAs ThisWorkbook.Sheets("Blad1").[A2] & ".xls"
End Sub

Schrijft Blad1 weg in een nieuw bestand met als naam dat staat in cel A2

In cel A2 staat dan Vb:

C:\Users\Danny\Desktop\Map2

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Als het gaat om een kopie te maken v/e blad in dezelfde werkmap
Sub Kopie()
Sheets("Blad1").Copy
ActiveSheet.Name = [Blad1!A2]
End Sub

De code van @Rudi maakt ook een nieuw bestandje aan (bij mij tenminste, wat ik niet had verwacht) met één tabblad, genaamd naar de waarde uit cel A2.
Hierbij mijn versie.
Code:
Sub Kopie()
Sheets("Blad1").Copy [COLOR="red"]After:=Sheets(Sheets.Count)[/COLOR]
ActiveSheet.Name = [Blad1!A2]
End Sub

Hallo mensen allemaal bedankt voor jullie tips, maar ik moet eerst nog uit een ander (eenvoudiger ? ) probleem komen en ik denk dat ik dit er dan zo in fiets
Ik wil een werkblad in een bepaalde directory opslaan als file met macro's en een naamgeving uit cel2. Daarvoor gebruikte ik (dank zij jullie hulp):

Sub inbehandeling()

ActiveWorkbook.saveas Filename:= _
"C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & Range("a2").Value & ".xls ''"
Dim strFileName As Variant
Dim strPath As String
strFileName = Range("A2").Value
strFileName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:=strPath & strFileName, _
FileFilter:="Excel Files (*.xls), *.xls, Excel 2007 Files (*.xlsm), *.xslm", _
FilterIndex:=1, _
Title:="Kies de juiste map en pas eventueel de bestandsnaam aan!")
If strFileName = False Then
MsgBox "Oh oh... je hebt niet opgeslagen! "
Else
ActiveSheet.Copy
ActiveWorkbook.saveas Filename:=strFileName
MsgBox "Gelukt! Opgeslagen als: " & strFileName
End If
End Sub
Echter de file werd opgelagen als excel 2003 , zonder macro. Toen heb ik geprobeerd bij Filterindex de 1 in een 2,3,of 4 te veranderen, maar dat hielp niet. Daarna heb ik zelf verder geprobeerd met:
Sub inbehandeling()

Dim strFileName As Variant
Dim strPath As String
strFileName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:="C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & strFileName, _
FilterIndex:=3, _
If strFileName = False Then
MsgBox "Oh oh... je hebt niet opgeslagen! "
Else
ActiveSheet.Copy
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=strFileName
MsgBox "Gelukt! Opgeslagen als: " & strFileName
End If
End Sub

Dit leek eerst te werken (geen foutmelding), maar nog steeds geen XSLM bestand en gekker nog: ondanks dat ik op opslaan kan drukken en het opslagscherm weggaat wordt er geen bestand bijgeschreven in de directory (nergens overigens lijkt het).

Ik ben een beetje ten einde raad.

Groeten,
Dirk

Beste allen,

Ik wil nog wat toevoegen. Betekent het antwoord van Danny:
C:\Users\Danny\Desktop\Map in A2 , dat als ik in A2 daar mijn betreffend gewenste directory zet al mijn problemen opgelost zijn ?. Kan het zo eenvoudig zijn ? En heb ik dan ook XSLM als de werkmap een XSLM file is ?

IK ga het proberen , maar het zou te gek zijn.

Groeten,
Dirk

Niet dus. Ik heb het idee , dat als ik alleen een naam invul, wel een 1:1 copie krijg (zonder extra tabblad) , maar mals er een directorynaam in de cel komt krijg ik iets van "bestand opslaan niet mogellijk" in de fout opsporing

Goeten,
Dirk

Dirk , code tags zou veel beter lezen :)
hier geef je de extentie
"C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & Range("a2").Value & ".xls ''"
wat later ga je deze wilen wijzigen in
strFileName = Application.GetSaveAsFilename(InitialFileName:=strPath & strFileName, _
FilterIndex:=1, _
Je heeft een command voor opslaan en later ga je nog eens vragen " GetSaveAsFilename " zit hier niks dubbelzinnig in ?

Opslaan als XLSM:

Code:
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & Range("a2").Value & ".xls", _
FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled, CreateBackup:=False

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste mensne,
Ik ga met jullie adviezen aan de slag. Soms ben ik wanhopig, maar met zoveel steun MOET ik wel verder :-) .

Groeten, Dirk

geselecteerde sheets oplslaan

Beste mensen,

Ik ben met bovenstaande aardig verder. Maar mijn vraag aan het begin blijft nog overeind. Hoe is de code voor het selecteren van sheets (eventueel met andere naamgeving-maar dat zou niet meer per se hoeven-lijkt nu) en die dan wegschrijven in een uniek workbook met de naam (NAAM-DATUM). NAAM en DATUM komen van cel a2 en a3.

Alvast heel erg bedankt.

Opslaan sheets

Helaas zijn er niet te veel reacties binnen gekomen (:-)) en had ik beter een nieuwe thread kunnen maken. Maar ik heb doorgeploeterd en het is denk ik ook beter als deze thread met een succesvol slotje wordt afgerond. Mijn probleem zat vooral in het opslaan naar een ander betsand. Dat werkt nu met de info van Rocancio, maar..... mijn originele versie is dan weg en uit beeld. Die zou ik graag behouden. Dus ik heb nu :

Sub sheettest()
'
' sheettest Macro
' probeert werksheets te selecteren en op te slaan
'
' Sneltoets: CTRL+t
'
Sheets(Array("start", "werkorder", "factuur")).Select
Sheets("factuur").Activate
Sheets(Array("start", "werkorder", "factuur")).Copy
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & Range("a2").Value & ".xls", _

Wie geeft het laatste zetje ?

Groeten,
Dikr

Code:
Sheets(Array("start", "werkorder", "factuur")).Select
Sheets("factuur").Activate
Sheets(Array("start", "werkorder", "factuur")).Copy
[COLOR="red"]ActiveWorkbook[/COLOR].SaveAs Filename:="C:\Documents and Settings\All Users\Documenten\excel voor pst\inbehandeling\" & Range("a2").Value & ".xlsm", _
Kijk ook maar eens hier voor het opslaan
http://www.rondebruin.nl/saveas.htm

Laatst bewerkt:
Zag tussen het werk door even antwoord van Rudi en ook snel naar de link gekeken. Ziet er erg goed en begrijpbaar uit en ga er mee aaa de slag. Dit lijktm mij definitieve zet die ik nodig had. Heer erg Bedankt. Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan