• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Code voor het maken van een Userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phiebss

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2018
Berichten
5
Hallo allemaal,

Ik ben echt een leek in Excel en heb door middel van opzoekwerk mezelf al enorm veel aangeleerd. Ik stuit nu op een probleem: voor mijn stage moet ik een database maken in Excel voor alle voedingsartikelen met de bijhorende allergenen. Nu iedere maal er een nieuw artikel bij komt moet dit handmatig worden aangevuld en dit wil ik niet. Ik weet ondertussen al dat je met een Userform en de Commandbutton gemakkelijk elementen kan toevoegen maar ik struikel over het invoeren van de code om dit mogelijk te maken. Ik heb reeds het uitzicht voor mijn Userform gemaakt, maar ik heb geen enkel idee hoe ik de code moet gaan invoeren.

Iemand die mijn bestand eens een kijkje wil geven en mij misschien wat verder op weg kan helpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Bekijk bijlage allergenen bestand 11 dec.xlsm

Phiebss
 
Laatst bewerkt:
@snb kan je mij soms uitleggen hoe die code juist moet woden ingevoerd? Ik vind de link heel interessant maar heb nog steeds geen idee hoe ik dit nu moet implementeren in mijn bestand.
 
Ik kom wat probleempjes tegen in jouw bestand.

1. De juiste spelling is Legenda, niet Legende
2. In "INVENTARIS RECEPTUREN", kolom B gebruik je deze formule:

Code:
=VLOOKUP(A5;'WARME SAUZEN'!A4:R1128;2;FALSE)
Je hebt de verwijzing naar het opzoekbereik niet vastgezet, de formule zou moeten zijn:
Code:
=VLOOKUP(A5;'WARME SAUZEN'!$A$4:$R$1128;2;FALSE)
3. Samengevoegde cellen zijn een heel slecht idee, je kan je tabellen niet langer goed sorteren
4. Het is een slecht idee gegevens en mooie presentatie te combineren in 1 tabel, Excel kan het best overweg met platte tabellen, 1 regel per gegeven, alle kolommen gevuld (dus NIET herhalende gegevens combineren in een samengevoegde cel, maar gewoon herhalen)
5. Een systeem als dit is veeeeeeel beter te managen in een ECHTE database applicatie, Excel is hier domweg niet geschikt voor. En daardoor uitermate inefficient omdat allerlei zaken die in een database applicatie goed geregeld zijn je nu handmatig middels programmeer-werk moet regelen.
 
@jkpieterse

Bedankt voor uw antwoord!
Ik heb de opdracht gekregen om deze database te maken in Excel aangezien de medewerkers die het moeten hanteren niet met Access of dergelijke programma's kunnen werken. Dus had ik geen keuze dan dit te doen in een Excelbestand. Ik probeer het bestand dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken maar aangezien ik Excel enkel ken als spreadsheet vind ik dit een enorm moeilijke opgave. Vandaar dus ook mijn vraag.

ALvast bedankt voor uw antwoord, ik zal dit zeker en vast aanpassen in mijn bestand en meenemen naar een volgende bespreking met mijn stagementor.

Phiebss
 
Het is helemaal niet per se moeilijker om een applicatie gemaakt in MSAccess te gebruiken dan een applicatie gebouwd in Excel. In beide gevallen heb je een gebruikersinterface moeten maken met menu's en invulschermen en zullen mensen moeten wennen aan de invoerschermen e.d.. Alleen is het in MSAccess veel eenvoudiger om relationele tabellen te maken en invoerschermen en tevens te regelen dat meerdere mensen tegelijk in de applicatie werken. Eigenlijk heb jij namelijk een relationele database te pakken hier, met gerechten (tabel 1) die bestaan uit ingredienten (tabel 2), die op hun beurt weer 1 of meer allergenen bevatten (tabel 3). Maar dat is voer voor database specialisten: een gegevensmodel maken en daarmee een juiste tabel-indeling met de juiste relaties tussen de tabellen maken. Als je bij Excel blijft wens ik je succes. Database applicaties maken in Excel is een (wat mij betreft) hachelijke onderneming.
 
Ik onderschrijf het verhaal van jkpieterse volkomen, maar deze zin:
... aangezien de medewerkers die het moeten hanteren niet met Access of dergelijke programma's kunnen werken.
verdient wel wat extra aandacht, want Access gebruiken is net zo eenvoudig als Excel starten. In beide gevallen moet je op een icoontje (dubbel)klikken. Daarbij kun je in Access alles volledig dichttimmeren voor de gebruikers, zodat ze alleen maar kunnen doen wat ze mogen doen. Het werken met Access is voor gebruikers dus eenvoudiger dan werken met Excel. Je opmerking slaat dan ook niet op de medewerkers die er niet mee zouden kunnen werken, maar op degene die het moet maken. En dat ben jij dan waarschijnlijk :D.
 
@OctaFish de organisatie heeft specifiek gevraagd om dit bestand in Excel te maken voor deze reden. Ik heb basiskennis Access en zou dit dus wel kunnen maken met het nodige opzoekwerk. Ik doe enkel wat mijn stageplaats vraagt.
 
Dit zal wel een gepasseerd station zijn, maar "Ik doe enkel wat mijn stageplaats vraagt. " is een houding die niet altijd de meest succesvolle is. Je mag best onze feedback doorgeven, wij weten waar we over praten.
 
@jkpieterse ik ga dit zeker en vast meenemen naar mijn stageplaats omdat jullie inderdaad weten waarover jullie praten. Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Misschien kan ik hen hierdoor duidelijk maken dat het beter op een andere manier kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan