code voor worteltrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tha_Vink

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2005
Beste mensen,

Ik ben net begonnen met programmeren, en in een tutorial stond hoe je een beetje een simpele rekenmachine kan maken. ik probeer nu zelf een te maken, en wil daar graag ook een optie worteltrekken bij hebben, weet iemand daar de code voor, zoals voor optellen + aftrekken - vermenigvuldigen * delen / en kwadrateren ^ maar nu worteltrekken :confused: .

B.V.D. Tha Vink

Geplaatst door testje
^0,5 denk ik.
Voor de tweede machtwortel wel. Voor de derde machtswortel wordt het 0.33333, voor de vierde 0.25 enzo verder.

Geplaatst door Wim1960
Voor de tweede machtwortel wel. Voor de derde machtswortel wordt het 0.33333, voor de vierde 0.25 enzo verder.

Voor de derde machtswortel gaat dit niet correct zijn. Maar ja. Voor de tweede machtswortel kan je in VBA de functie "Square" gebruiken.

Geplaatst door Wim1960
Dit is juist. :thumb:

Het worteltrekken is de inverse van het machtsveheffen en daarom moeten we het getal dat boven het wortelteken staat inverteren en dit met het getal, waarvan we de wortel nog moeten trekken, te machtsverheffen. Voor het machtsveheffen wordt het carret(het dakje)-tekentje(^) voor de meeste programmeertalen gebruikt.

Het is gebruikelijk dat bij een tweedemachtswortel de 2 boven het wortelteken niet vermeld wordt, het wordt anders wanneer we met een niet tweedemachtswortel te maken hebben, dan moeten wij dat getal wel vermelden.

Elk getal is op te schrijven als dat getal zelf gedeeld door 1.

Zo is 2 gelijk aan 2/1

Als we bijvoorbeeld 2 gaan inverteren, dan staat er 1/2(dit is gelijk aan .5)

De tweedemachtswortel van 25 = 25 ^ 1/2 = 5

De derdedemachtswortel van 27 = 27 ^ 1/3 = 3

Het is zaak om alle variabelen als single declarereen.

Ik heb dit zojuist met VB uitvoerig getest.

Dennis.

Bedankt

Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden :thumb: , ik zal hier gelijk mee aan de gang gaan!!

M.V.G.
Tha Vink

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan