• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Codenummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Hallo,

Voor sommige producten op m'n werk wordt er gebruik gemaakt van 2 codenummers voor een product.
Het ene codenummer is 5-cijferig, het ander 10- cijferig.

Is het in Excel mogelijk (vast wel) dat als ik in kolom "A" het 5 cijferige codenummer invoer, het in kolom "B" wordt vertaald naar het 10-cijferig nummer?

Ik wil het dus zo hebben dat ik alleen de 5 cijferige nummers in kolom "A" moet invoeren. Kolom "B" zal dan "automatisch" moeten worden ingevuld.
Op één of andere manier zal ik Excel moeten vertellen wat de relatie van de codenummers onderling is.
Weet iemand hoe ik zoiets moet aanpakken ?

Alvast bedankt voor je reaktie !

Hoe komt het 10 cijferige nummer "B" tot stand, is het een deel van het product van "A"?

Geplaatst door Bern@rd
Hoe komt het 10 cijferige nummer "B" tot stand, is het een deel van het product van "A"?

Nee het zijn 2 totaal verschillende getallen.
Bijvoorbeeld: 05958 = 0012301202

Nee het zijn 2 totaal verschillende getallen. Bijvoorbeeld: 05958 = 0012301202
Als er geen enkele relatie bestaat, door wat/wie worden dan deze getallen samengesteld?

Ik zat te denken om zelf de codenummers (beide dus) in te voeren, zodat de relaties bekend zijn.
De volgende keer wanneer is het 5-cijferige nummer invoer, zal Excel het 10-cijferige nummer zelf moeten invullen.

Ik weet niet of ik nu opnieuw een wiel wil uitvinden .... ?

Het zal niet zozeer het wiel uitvinden zijn. Je zult eerst vast moeten stellen hoe code "A" omgezet wordt in code "B".
Zit er een datum/tijd in versleuteld, of zijn het productcodes voor twee verschillende klanten?

Er zit geen datum in ..... 't zijn codenummers voor verschillende klanten.

Dan worden uit klant vriendelijkheid waarschijnlijk de productcodes van beide klanten gehanteerd maar bestaat er derhalve geen relatie.

Hoi kabebanaan,

Dit gaat eigenlijk heel eenvoudig met vertikaal zoeken of wel VERT.ZOEKEN zoals het in excel heet ....de naam zegt het al een beetje hij zoekt vertikaal.

bijgaande even een klein bestandje met uitleg....
deze is met NAW gegevens maar werkt net zomakelijk met
alle andere bestanden ...de basis is het zelfde.

dus even kort.

maak een Sheet aan met in kolom A de 5-cijferige nummers
en in kolom B de 10-cijferige.
save dit even weg.

nu mag je een ander blad nemen of zelfs een andere map
als je er maar voor zorgt dat de gegevens kunnen worden gekoppelt dus bv opslaan in de zelfde map als het sheet waar je straks wil gaan zoeken.
laat het sheet nog even openstaan zodat je zo kan koppelen

doe je opmaak etz....
zet bv in kolom A (mag overal) even 1 van de 5-cijferige nummer s
zet in de cel waar het 10-cijferige nummer .
vervolgens de =VERT.ZOEKEN( formule zoals in het voorbeeld.

en zie daar het werkt..... zoniet dan horen we van je..

PS: als je er echt niet uitkomt zet dan even een voorbeeldje of je bestand op het forum dan maken we er even wat mooi's van.

:thumb:

Bijlagen

Geplaatst door Bern@rd
Dan worden uit klant vriendelijkheid waarschijnlijk de productcodes van beide klanten gehanteerd maar bestaat er derhalve geen relatie.

Nope.
Klant "A" besteld 05026 en klant "B" besteld 0012301202. Beide krijgen hetzelfde produkt geleverd, alleen worden er 2 produktnummers gehanteerd.

De oplossing van "Wildboy" werkt perfect.
Bedankt !!!!!!

Geplaatst door wildboy
meld je 'm ook even opgelost meteen

:D :thumb: :o

Nadat ik nog één klein vraagje beantwoord krijg.
Weet iemand wat de Engelse term "Vertikaal Zoeken" is?
We hebben op 't werk een Engelstalige Excel.

Weet iemand wat de Engelse term "Vertikaal Zoeken" is?

Vlookup

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan