• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Column inhoud samenvoegen en berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchmarshalls

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Hallo,

Ik heb geen idee hoe ik mijn vraag het best zou kunnen benoemen en hoop dat mijn omschrijving toch iets duidelijker is.

1.
Ik heb een beetje gefreubeld met het document en hier en daar enkele formules toegepast.
Wat mij niet lukt is om een som te maken van alle in column H "Openstaande" en "Betaalde" posten middels een Filter weer te geven in column J

Dus als ik in column J het filter Open gebruik dat ik ook onder in de grijze balk de som van alle openstaande posten te zien krijg.

2.
Wat ik ook gedaan heb is dat ik in sommige column's een formule voor de gehele column heb toegepast waardoor het lijkt alsof de sheet bij het opstarten vast lijkt te lopen. Ik heb dat gedaan door select column en copy past de formule te hanteren. Is dat ook hoe dat moet?

Dank u vast voor de hulp.

Oeps!, kan geen bestanden uploaden :(

Laatst bewerkt:
Vraag 1:
gebruik =subtotaal(9;H2:H100)

2:
Gebruik geen hele kolommen maar een bereik zoals in 1: beschreven.

Beste Cobbe,

Ik heb geen idee maar als ik upload dan zegt het dat het uploaden is mislukt. :(

De max. grootte van een bestand mag 100kB zijn.
Je kan wel via Wetransfer een link posten.

Het is me eindelijk gelukt om het bestand te verkleinen.
Ik moest alle formules verwijderen die ik via de column had ingevoerd. Dat maakte het bestand trager en groter om op te slaan.

Nu hier het document met de vraag;

1. of er voor column I een formule is te maken die in column H, Open en Betaald, middels een filter de bedragen in column I kan optellen?

2. De zelfde selectie voor column G + H = I
In column G zijn er diverse keuze mogelijkheden:
- Elektronisch
- Contant
- Pin

Ik heb de formules moeten verwijderen omdat ik die via de column had ingevoerd wat niet goed bleek te zijn.
Hoe zorg ik dat ik op een nette manier formules invoer die automatisch doorlopen naar beneden zonder dat die de grote en snelheid van het document aantast?

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Beste Cobbe,

Dat is supper. Moet ik nog de formule berekening voor de BTW 21 en 6 % en excl nog toevoegen?
Het is even anders naar kijken hoe je dat zo gemaakt hebt.
Hoef ik nu geen filter meer toe te passen?
Wat zijn de bedragen in K + M 2 en 3
Ik zie dat de bedragen in G 2+3 niet veranderen.

Met zo'n opzet zou ik wel kunnen starten idd.

Daar staan allemaal dezelfde formules in verwijzend naar : betaalwijze.
in K2 en K3 staat het BTW-bedrag en in M2 en M3 staat het bedrag Excl. BTW

G2 en G3 wijzigen pas als je een betaalwijze en bedrag ingeeft in kolom H

Dank je wel Cobbe,

Ik heb nog even een berekening los gelaten op K2 ( Incl / 1.21 = Excl ) maar krijg hier een ander bedrag uit.
K3 berekend de formule uitstekend.

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik ben blij met deze oplossing Cobbe. top gedaan hoor. Alleen nog ff de BTW berekening en het toepassen op alle cellen.

Hoe laat ik alle formules voor het gehele blad gelden zodat ik gewoon de bedragen hoef in te voeren.
Normaliter doe ik een cel kopiëren en dan plak ik die in de column. Dit is niet echt de werkwijze ben ik achter gekomen omdat dan alles traag word bij openen en zelfs vast gaat lopen.

Laatst bewerkt:
De formules zijn ingevuld tot regel 240.
Heb ook enkele validaties toegevoegd voor het gebruiksgemak;
betalingswijze - status kan je nu kiezen.

Nog vragen? Ik hoor het wel.

Bijlagen

Hallo Cobbe,

Hartelijk dank. Wat een vreugde dat je zo goed bent i excel zeg. ik krijg de kriebels van al die formules hoor. Maar goed het lukt tot nu wel aadig.
Ben dankbaar voor je hulp.

Ik heb wel nog even naar de formule gekeken en zie dat je *21% gebruikt hebt wat eigenlijk voor /1.21 (gedeel door) zou moeten zijn.
=ALS($I5="";"";$I5*21%) Excl BTW = Incl BTW / 1.21

Hoe kan ik dat veranderen en toepassen voor al de andere cellen?

Heb het rap aangepast voor u.

Om een formule aan te passen voor een hele kolom : Pas de formule aan in de bovenste cel en ga met je cursor naar het rechter benedenhoekje,
dan wordt de cursor een + , dubbelklikken en de formule is aangepast tot de eerst lege cel.

Bijlagen

Beste Gobbe,

Mijn bewondering is groot. dank je wel voor deze sheet.
Ik heb een kleine aanpassing gemaakt namelijk de formule van K2 + K3 terug getrokken naar J2 en J3.
Deze waarden zijn namelijk de waarde (BTW 21%) wat goed is en ik ook graag wil behouden.

Alleen heb ik niet de waarden (Excl BTW) wat is I2 / 1.21 = K2 en I3 / 1.2 = K3
Nu durf ik deze niet aan te passen omdat de sheet geheel automatisch doorrekent.

Wat me ook opvalt is dat de waarde G2 bij Elektronisch betaling niet meer zelf de som berekend. :(

Kun je me hier nog even mee helpen. Zie bijlage

Dank je vriendelijk.Bekijk bijlage Finance test.xlsx

Kijk eens of het nu wel loopt.

Vraag: Hoe kan je 2 Btw-tarieven over één bedrag hebben?

Bijlagen

Beste Cobbe,

Ja, dat is ook zo iets waar ik nog een oplossing voor zoek.

Misschien met een keuze knop zoals in column G het geval is wat dan doorberekend.

Beste Cobbe,

Ik heb nog niet direct de oplossing hoe de de 6% BTW in column L + M te integreren met de 21% maar als jij die wel hebt, is het dan mogelijk om de berekening te laten lopen over de bedragen in column K?

Zie nieuwe sheet.

Ik heb in column 4 J en K de benamingen verwisseld. J = Exl BTW en K = geworden BTW
In 1 I - J - K heb ik een toevoeging gemaakt zodat voor het gele vak de bedragen ook goed uit de verf komen.
Alles klopt nu volgens de benamingen.

Bekijk bijlage Finance test(dutch).xlsx

Waw! Made by Cobbe :thumb:

Geweldig! Dit is zeker heel realistisch. Hoe integreer ik dit in de sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan