Columnhistory - #fout #name!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spelvout

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2015
Dag allemaal,

Alweer een nieuwe uitdaging, na 2 uur worstelen geef ik het op :confused:.

Wat ik probeer:

Ik heb een veld genaamd; Opmerkingen. De bedoeling van dit veld is dat er continu dingen bij kunnen worden geschreven. Deze opmerkingen worden samengevat in een ander veld. Access voorbeelden gebruiken dezelfde functie.

=ColumnHistory([RecordSource];"Opmerkingen";"[Id]=" & Nz([ID];0))
Mijn veld opmerkingen staat op lange tekst, en bij toevoegen ja.

Dit is was bij hun wel werkt en bij mij echter niet, wat doe ik verkeerd?

Om een of andere vage reden kan ik de database niet uploaden, dus hier wat screenshots.

fout1.png
fout 2.png
fout 3.png

Bij voorbaat dank!

Database kun je nooit uploaden, dus daar is niks vaags aan. Je moet ze in ieder geval zippen, en bij voorkeur eerst comprimeren zodat de zip niet t groot is. Alternatief: een Fileshare als wikisend.com.

Ik kan vandaag niet bij de db (geen Access op het werk) maar de eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn, gezien dat er een aparte functie wordt gebruikt: heb je die functie (ColumnHistory) wel?

Hoe bedoel je dat precies? Columhistory is een standaard functie in Access. Ik heb Google al proberen te raadplegen maar zonder succes. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik echt totaal geen weet heb van de codes die er in vermeld worden. Ik ben ten einde raad :(

Columhistory is een standaard functie in Access.
Ik ken 'm niet.... Maar ik zal vanavond eens kijken. Over welke versie hebben we het hier?

Dag Octa,

Ik gebruik versie 2013. Bedankt voor je hulp, ik stel het zéér op prijs!

Overigens, de functie zit ook in de standaard sjablonen van Acces (bijv. sjabloon Problemen).

Ik zag op de support site van Microsoft dat de functie er al vanaf 2007 inzit, dus dan kan het dat ik hem niet ken. Ook nooit nodig gehad, dus waarom zou ik ? :). Maar ik kijk vanavond dus wel even in mijn 2010 omgeving.

Ik vind het het een rare functie, maar alla, Microsoft doet wel meer gekke dingen met Access, dus ik kijk er niet van op. Zo'n functie doet het natuurlijk alleen als je de parameters goed invult, en niet klakkeloos overneemt uit een ander voorbeeld.
Code:
=ColumnHistory("Order";"Opmerkingen";"[Ordernummer]=" & [Ordernummer])

Octafish, mijn dank is groot!

Ik wist dat de parameters niet correct waren, echter kreeg ik het niet goed ingesteld. Ik wist niet of ID en id refereerde naar code of een parameter. Super bedankt!

Nu heb ik nog één vraagje :p

In de tabel; Klant kan ik een klant invoeren, zodra dit gelukt is wil ik via de knop Order Invoeren de klant gegevens in in de order hebben (nieuwe order!) is dit mogelijk? Ik heb het al geprobeerd via een knop->formulier openen -> specifieke velden. Maar dat wil niet werken.

Ik zou het formulier <Order> op het formulier <Klanten> zetten, dan zijn ze gelijk gekoppeld en is je probleem weg. Anders moet je het formulier <Order> openen met een parameter, bij voorkeur de OpenArgs parameter. Die lees je dan bij het openen van <Orders> uit en zet je in het veld KlantID.

Oké, ik wil het formulier klanten apart houden van orders. Een klant kan namelijk meerdere orders hebben. Ik ga het proberen met Openargs. Je hoort nog van me!

Een klant kan namelijk meerdere orders hebben.
Lijkt mij logisch! Vandaar de suggestie van een gekoppeld formulier. Dat is dan (dat dan weer wel) een doorlopend formulier, zodat je ze gelijk goed kunt zien en openen voor de details. Die zou ik dan wel met een apart formulier doen, al kan dat ook met een doorlopend gekoppeld formulier. 't Is maar waar je voor kiest!

Ik weet niet hoe dat precies werkt :p Heb wel eens gehoord van de optie; doorlopend formulier maar ik heb geen idee hoe dat in te stellen. Ik ben maar een beginner.

Oké, het stukje Columnhistory werkt inmiddels feilloos, mijn dank!

Na een weekje rust, en wat overleg hebben we het volgende besloten:
Gezien het feit dat we meer dan 2500 klanten in ons systeem gaan hebben (bij de start al zelfs), willen we een makkelijker overzicht kunnen creëren. Het idee is om via een selectie-query op naam of telefoonnummer te zoeken en dat in een rapport te laten verschijnen. In dit rapport kan op de betreffende klant worden geklikt, en dan wordt er direct een nieuwe order geopend ZONDER orde gegevens. Ik heb het getracht met een dropdown menu maar als je 50 mensen hebt die van Limpt heten vind ik dit niet meer overkomen, vandaar de optie rapport. Overigens werkt ons kassasysteem op dezelfde manier.

Als ik het goed heb begrepen is een gekoppeld formulier, een formulier met een soort gegevensblad (tweede tabel in mijn geval order). Deze optie is voor ons niet functioneel. Wij vatten de orders namelijk samen in een rapport waarna ze klikbaar worden. Wij moeten aparte leverbonnen/orders kunnen maken voor diverse redenen.

Dan luid bij mij nog de vraag, hoe werkt dat precies met die openargs, of parameters. Ik heb al wat op internet gekeken, maar ik kom er helemaal niet uit, nog niet eens in de buurt zelfs. Terwijl het mij een vrij makkelijk iets lijkt :p

Ik zal de database nog een keer posten voor de duidelijkheid:

Ik kies voor het rapport Klant - overzicht (test) straks hangt hier een selectie query aan vast. Nu klik ik op een naam bijv: Dirk van Limpt.

Ik zie nu de order van Dirk van Limpt (zijn gegevens worden keurig ingevuld maar ik zie daarbij ook een van zijn orders. Maar ik wil juist een nieuwe order invoeren. Ik zit denk ik al aardig dichtbij, alleen wil ik dat er een nieuw ordernummer wordt gegeneerd.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Testversie.rar
1.png
2.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan