• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combinatie horizontaal en verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0707

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Ik probeer een formule te bedenken waarbij gezocht wordt op de combinatie van een deel van een vakcode (links(c5;2) en vervolgens op een criterium van een vakclusterlijn. De uitkomst moet het totaal van de vakclusterlijn zijn.

In de bijlage: doelcel is tab 'micro h4' cel f5. Hier moet het totaal komen van de deelvakcode LINKS(c5;3) uit cel c5, uit matrix tab 'H4 clusternrs' met clusterlijn 1.
De uitkomst moet dus 2 zijn.

Ik denk op basis van de berichten dat het met een index-vergelijkenformule moet/kan, maar het lukt niet en ik wil laten zoeken in de hele matrix en niet zelf de kolom aan hoeven geven..

Wie kan me helpen?

Bijlagen

1: de deelvakcode moet met =LINKS(C5;4), want in je 3e blad gebruik je bovenaan 4 tekens, niet 3.
2. hoe kom je aan de uitkomst 2? Het totaal van kolom 'SCHK' op blad 3 is toch 0?

Laatst bewerkt door een moderator:
1) Ik wil de formule in alle cellen kunnen gebruiken, dus met deelvakcode 2 of 3 zodat gezocht wordt op eerste letters -of moet het exact matchen?
2) in 3e blad zitten in kolom Schk 2 cellen met een 1 > die wil ik optellne, met andere woorden hij moet alleen de enen tellen, niet de 2 en 3.

Ben ik zo duidelijker?

Er staat helemaal niets in kolom SCHK

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zou het moeten doen:

Bekijk bijlage horizzoeken.xls

Ik heb wel een hulprij moeten invoegen waarin het aantal 1-jes geteld wordt.
Daarna horizontaal zoeken met als criteria de eerste letters van het vak (wordt afgekapt vlak voor de _)

Laatst bewerkt:
Werkt goed, zo te zien! Hartelijk dank, exhelp!

De hulprij kan ik niet helemaal plaatsen.. Hoe kan ik nu bv automatisch econ_3 (totaal 3) genereren?

Laatst bewerkt:
Voila!

horizzoeken.PNG

Maar hoe genereer ik nu voor J1 in blad 2 het econ_4 aantal uit de kolom econ in blad 3?

De hulplijn met eentjes tellen lost sit niet op als er meerdere getallen in een kolom staan, toch?

Ja, in de kolom schk waren het toevallig de ééntjes..
Ik moet de vraagstelling nog onder de knie krijgen..
Het gaat erom dat ik in welke kolom ook, het totaal van welk cijfer dan ook kan optellen, vandaar de vraag hoe ik econ_3 kan doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan