Combinatie tussen i7-2600 cpu en de geheugen snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

PdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Mijn game computer wordt te traag en Wil daarom mijn oude Intel Q9550 systeem ( Windows7 - 64bit) met 4Gbyte een boost geven door het moederbord en de processor te vervangen. Ik kreeg het advies om een i7-2600 processor in combinatie met het Gigabyte P67A-UD7-B3 moederbord te kopen met 8 Gbyte geheugen van Corsair PC-15000 - 1866.

Maar nu las ik dat de geheugen controler van de Intel i7 CPU alleen 1333Mhz geheugen aankan. Heeft het dan wel zin om een snel geheugen van 1866Mhz aan te schaffen ?
Zoekende kwam ik daarom op een quad kit uit van Corsair 8Gbyte CL7-7-7-20 DDR# -1333Mhz Dominator CMDG8GX3M4A1337C7 voor 104 euro.. Wat is jullie advies ?

De specs zeggen inderdaad dat 1333 de max. instelling is. Maar overklokken blijkt vaak geen enkel probleem en wordt door de moederbord fabrikanten ondersteund. dat is due geen probleem!
Echter in de praktijk blijkt dat de geheugensnelheid niet dramatisch veel uitmaakt (behalve in een enkel geval, als uitzondering). Dan is het een kwestie van wat heb je er voor over?
Het geheugen wat je hebt uitgezocht is op zich prima.

i7-2600 is trouwens totaal overkill voor een game pc...
dit kan ook prima met een i5 2500 een i7 2600 bied geen toegevoegde waarden wat dat betreft

games hebben niks aan hyperthreading iets waar de i7 2600 wel op gefocust is

i7 van Intel met geheugen keuze 1333 of 1600Mhz

Ik gebruik flight Simulator FSX met veel hoge resolutie scenery, gedetailleerde vliegtuigen en nog wat andere programma's op de achtergrond en die combinatie gaat nu door de knieen. Nu heb ik een blad ComputerPilot wat alle combinaties onderzocht heeft dus i3, i5 en i7 in combi met FSX. Daaruit blijkt dat de meer CPU snelheid ( Ghz)des te meer ik details en/of betere sceneries kan aanbieden aan de GPU's bij goed frames per seconde ( 20 of meer ) Nu vraag ik als laatste af of ik nu beter 2 maal 4 Gbyte of 4 maal 2 Gbyte kan kopen in verband met het dual channel memory van het moederbord. Zal komende twee jaar geen meer memory nodig hebben... bedankt Peter

Als je 4 slots hebt voor geheugen (2 x 2 in dual channel) dan bezet je 2 slots met 2 x 4 = 8G. Dan kun je ooit nog eens 2 x 4 bijprikken om de maximale 16G te kunnen benutten.
Met 4 x 2G zijn alle slots bezet en kun je dat niet meer doen.

Blijft de keuze wat je wil, en wat het je gaat kosten. V.w.b. specs maakt het niet veel uit maar dat weet je al.

Als ik mocht kiezen zou ik voor 2 x 4G gaan en later evt voor 16G ivm textures etc. Geheugen gebruik zal in de toekomst alleen maar toenemen, en als je ooit besluit 16G te kopen heb je w.s. geen swapfile meer nodig (kan in ram en is dus veel sneller!).

Laatst bewerkt:
Intel en geheugen

Heb vanochtend Alternate gebeld ivm de geheugenlijst die Asus op de site heeft staan. Lijkt sterk veroudert .. Heb het advies gekregen om Kingston te nemen - 2 stuks van 4Gb KHX1600C9D3X2K2 van slechts 59 euro. Dat samen met mijn keuze voor een Asus P8P67 en de Intel i7-2600K vanwege het overclocken naar 4.2Ghz met de bijgeleverde AI boost software van Asus. Bestelling gedaan en nu even afwachten wat dit allemaal voor moois brengt... Bedankt voor alle antwoorden, Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan