• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie van functies SOM.AANTAL en SOM.ALS. Hoe moet dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemanz

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Beste mensen,

In Excel heb ik twee kolommen met in de eerste kolom een aantal getallen (1, 2, 3, 4, 5), dit zijn de voorwaarden. In de kolom ernaast staan ook een aantal getallen die horen bij die voorwaarde. Heb hier ook even getallen voor ingevuld.

Het is de bedoeling dat er in de voorwaarde kolom gekeken wordt welke cellen voldoen aan een door mij gekozen voorwaarde (bijv. getal 1). De cellen in de kolom ernaast (die naast de cellen liggen die aan de voorwaarde van getal 1 voldoen) die weer voldoen aan een andere voorwaarde (bijv. getal 5) moeten dan uiteindelijk opgeteld worden (het aantal stuks).

Zelf heb ik het geprobeerd de functies SOM.AANTAL en SOM.ALS te combineren. Dit wil alleen niet lukken.

Weet iemand hoe je dit zou kunnen doen? Wou er ook een voorbeeld sheet bij uploaden, dit wil alleen niet lukken:(

Alvast bedankt.

Ik heb de moderator gevraagd de vraag naar het Excel forum te verplaatsen, want volgens mij is dit toch wel een Excel vraagje ;)

Onderwerp verplaatst

Hallo,

Zonder voorbeeld blijft het gissen, maar heb je al eens bij de formule SOMMEN.ALS gekeken?

Kees

Waarschijnlijk is je voorbeeld bestand te groot, maak hem kleiner op "rar" hem.
Zoals hier boven aangegeven zal je of uitkomen bij SOMMEN.ALS (excel 2007 en hoger) of bij SOMPRODUCT (Excel 97 t/m 2010)

Zonder voorbeeld bestand is het gissen om een goede formule voor je in elkaar te zetten maar met behulp van F1-help en de zoekfunctie van dit forum moet je er wel uit kunnen komen den ik.

Succes,

Heb zojuist weer geprobeerd (in verplaatste topic) om een voorbeeldje te uploaden wat nu wel wou lukken. Misschien dat het ook iets te maken had met de registratie van mijn account aangezien ik nieuw ben op dit forum?

Met de functie SOMPRODUCT blijkt het inderdaad mogelijk om het voor elkaar te krijgen:).

Bekijk bijlage VB-willemanz.xls

Iedereen bedankt voor zijn hulp:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan