• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combinatie van gegevens tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Manuzzi

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2005
Ik heb een lijst met docenten en een lijst met assisten.
In een kolom schrijft een docent zich in voor een bepaald uur. Een assistent vult twee kolommen verderop zijn naam in.
Aldus krijg ik het volgende beeld:

KOLOM_A KOLOM_C
docent1 assistent3
docent2 assistent3
docent4 assistent1
docent9 assistent2
docent2 assistent3
enzovoort

Ik zoek een formule die aangeeft hoe vaak een bepaalde combinatie voorkomt.
Bijvoorbeeld hoe vaak docent2 aan assistent3 gekoppeld is.

Het lukt wel met gebruik van ALS en AANTAL.ALS, maar dan worden de formules gigantisch lang, aangezien ik 45 rijen wil vergelijken.
Is hier een andere oplossing voor?

Met vr. Groet,
Herman

Hallo Herman;
Ik heb het met 2 hulp kolommen kunnen doen, deze kun je eventueel op 0 zetten.

mvg Imod

Bijlagen

Herman,

Zoals hierboven al is aangegeven geeft SOMPRODUCT ook een oplossing.

Bijlagen

Bedankt allemaal voor de aangedragen oplossingen. Daar kan ik wel wat mee. Die van van Imod vind ik erg creatief.

Met betrekking tot de andere oplossing: moeten de bereiken in somproduct() aaneengesloten zijn? Of kan ik bepaalde rijen overslaan in de selectie?

groet, Herman

Geplaatst door LucB
Je kunt rijen overslaan.

Hoe doe je dat dan?
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$50;$A$60:$A$100=$J$1)*($C$2:$C$50:$C$60:$C$100=$K$1))
geeft de foutmeldeing #WAARDE.

gr, Herman

Herman,

Gewoon mij oorspronkelijke formule gebruiken.

Deze:

=SOMPRODUCT(($A$2:$A$100=&J&1)*($C$2:$C$100=&K&1))

Wordt je bereik groter dan Rij100, dan 100 aanpassen.

Geplaatst door LucB
Herman,

Gewoon mij oorspronkelijke formule gebruiken.

Deze:

=SOMPRODUCT(($A$2:$A$100=&J&1)*($C$2:$C$100=&K&1))

Wordt je bereik groter dan Rij100, dan 100 aanpassen.

Ok, dat werkt, ook al staan er samengevoegde cellen in het bereik met andere informatie.

En nu deze:

=SOMPRODUCT(($A$2:$A$100=&J&1)*($C$2:$C$100=&K&1)) + SOMPRODUCT(($G$2:$G$100=&J&1)*($I$2:$I$100=&K&1))

oftewel de informatie staat in meerdere paren kolommen. In mijn geval 10 paren. Is dan de formule te vereenvoudigen of tel ik de uitkomsten van alle functies op zoals in het voorbeeld?

Herman

Als ik je nu goed begrijp staan je paren in:
A2:C11 en G2:I11

Pas dan je laatste formule aan door 100 te vervangen door 11.

Nee, om preciezer te zijn de gegevens staan in 10 paren kolommen van 63 rijen lang. Ik telde in mijn voorbeeld slechts 2 paren kolommen bij elkaar op.
Ik heb het al voor elkaar door de resultaten van de 10 verschillende somproduct()-functies bij elkaar op te tellen.
Ik vroeg me alleen af of die matrices binnen één functie somproduct() aan te geven zijn.

Bedankt voor je uitleg.
gr, Herman

Als je de verschillende ranges samen een naam geeft (invoegen-naam) kun je ze in 1 formule pakken

Geplaatst door jheesterbeek
Als je de verschillende ranges samen een naam geeft (invoegen-naam) kun je ze in 1 formule pakken

Dank, die was ik vergeten.

Echter dan duikt het volgende probleem op: als ik een range een naam geef, geldt dat voor heel de werkmap. Ik wil de formules kopieëren naar 52 werkbladen. Handig zou zijn als de naam van de range automatisch aan het begin de naam van de actieve werkmap krijgt. Bijvoorbeeld: "[variabele]_naam" waarbij "[variabele]" de naam van de actieve werkmap is.

Maar misschien moet ik hier een nieuw item van maken.

gr, Herman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan