• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combinatie van tekst en cijfers optellen in 1 formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

polleunited

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2010
Volgende vraag:
Ik wil een cel met een combinatie van cijfers en letters, evt gescheiden door een punt oid maar wel in 1 cel, op laten tellen. Bijvoorbeeld 11A000001 opgeteld met bv 200 moet dus worden 11A000201. Ik krijg dit maar niet voor elkaar.
Iemand een idee of dit mogelijk is? Alvast bedankt.

Met hulpkolommen kom ik tot de volgende oplossing (zie gele cel).

Ik heb in het verleden ook een oplossing met een wijziging van de celeigenschap voorbij zien komen.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Als ik oeldere zijn bestand even "leen" en dan de volgen de formule in C10 zet:
Code:
=LINKS(A10;LENGTE(A10)-LENGTE(SOM(RECHTS(A10;LENGTE(B10))*1+B10)))&RECHTS(A10;LENGTE($B$10))*1+$B$10

In engels:
=LEFT(A10,LEN(A10)-LEN(SUM(RIGHT(A10,LEN(B10))*1+B10)))&RIGHT(A10,LEN($B$10))*1+$B$10
Succes,

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle en nuttige reacties en tips. Ik had gehoopt dat dit zonder uitgebreide formule zou kunnen, dus bv A1+200=, oid en dan de eigenschappen van de cel aanpassen, maar dit blijkt dus niet zo eenvoudig. Kan de formule wel ergens op een blad parkeren en dan verwijzingen maken. Mocht ik het verkeerd hebben, dan lees ik het graag!

polleunited,
is de lengte van de code (zoals ik 11A000001 maar even noem) altijd hetzelfde (hier 9) ?

Ja, de numerieke reeks ná de hoofdletter is altijd 9 cijfers lang, daar moeten dan 199 bij op geteld worden. Heb nu 2 cellen: de bovenste met bv 11A en daaronder een cel met 0000001. De serie vóór de cijfers is een jaar lang 11A (of 12A)

Laatst bewerkt:
Ik vroeg: is de lengte van de gehele code altijd even lang?
Wat bedoel je met "een jaar lang"?

Laatst bewerkt:
de lengte (aantal karakers) van de serie is inderdaad altijd even lang, 10 karakters, bv 12A0000001. Ik bedoel dat ik deze formule slechts 1 keer per jaar hoef aan te passen.

In je eerste bericht (11A000001 en 11A000201) waren het 9 tekens, in je laatste bericht zijn het er 10.
Wat is het nu?

sorry, maar het zijn er in dit geval 10. Daarnaast heb ik nog dezelfde uitdaging maar dan over een soortgelijke formule met 9 karakters. Ik ging ervan uit dat het aantal karakters er minder toe doet/deed dat de opzet van de formule.

Code:
Ja, de numerieke reeks ná de hoofdletter is altijd 9 cijfers lang, daar moeten dan 199 bij op geteld worden. Heb nu 2 cellen: de bovenste met bv 11A en daaronder een cel met 0000001. De serie vóór de cijfers is een jaar lang 11A (of 12A)

De gegevens komen dus uit 2 cellen?

Dit is toch anders dan je in je eerste vraag stelt.

Ik denk dat het even tijd wordt om even je voorbeeldje, ontdaan van gevoelige info, plaatst.

En het aantal tekens vóór de eerste 0, is dat altijd 3 zoals in je voorbeeld?

De kortere versie van die formule werkt ook perfect:

Code:
=LINKS(D9;3)&TEKST(DEEL(D9;4;7)+F9;"0000000")

Laatst bewerkt:
Het uploaden van een voorbeeld lukt even niet, maar: het gaat om artikelen die altijd met 12A (3 karakters) beginnen. Vervolgens komt in doos 1 produkt 12A0000001 t/ 12A0000199, in doos 2 12A0000200 t/m 12A0000399 etcetera. Ik wil hier etiketten voor maken en dan als het kan in 1 cel van 12A...... en de andere cel t/m 12A.........., zodat op het etiket komt te staan welke artikelen er in de dozen zitten.
En nogmaals bedankt voor het meedenken.

Moet nu helaas iets anders doen..... maar ga hier vandaag nog mee aan de slag. Heb inderdaad gezien naar de voorbeelden (bedankt) maar dan blijf ik met verschillende cellen zitten waarna ik moet verwijzen, of ik moet het verkeerd begrijpen.

Heb de voorbeelden gezien en uitgeprobeerd. Het is nog niet gelukt om dit te doen zonder 3e cel erbij te betrekken, maar als dit niet lukt doen we het zo.
Mocht iemand toch nog de gouden tip hebben, graag!
Anders eerst maar weer bedankt voor de snelle reacties en tips!:thumb:

De formule in je voorbeeld bestand gaat fout zodra je bij 11A000801 er 200 op telt, het worden dan plots 10 cijfers. Ik had de formule in post #3 hier nog op aangepast. kijk maar wat je hiermee doet.

Succes,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan