• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie van Vlookup en Match?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneVught

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2018
Hallo,

Ik heb mijn spreadsheet bijna werkend, maar ik hik tegen één ding aan.

Zie Excel-sheet:

Ik gebruik nu =IF(A27="";"";VLOOKUP(A27;Fitos!B2:G379;Choose('Veld 1'!$B$6;4;5;6);0))
Het resultaat is echter dat er geen check gemaakt wordt op gewas (A24) en de eerste de beste resultaat van Cabrio Duo wordt teruggeleverd en daar gaat het fout. Hij geeft altijd een Penalty Point (dat hij aantreft bij "baby leaf", maar in dit geval wil ik dat hij checkt voor "lettuce".
Volgens mij moet er een Match toegevoegd worden aan bovenstaande formule, maar ik weet niet hoe.

Nadere toelichting (zie Excel-sheet):

Bepaalde middelen (zoals hier in cel A27, Cabrio Duo) krijgen Penalty points wanneer die worden gebruikt in bepaalde teelten, zoals hier baby leaves (A24). Dat hangt af van de zone waarin een teler is gevestigd (Zone 1, 2 of 3), vermeld in veld B6.

Of een bepaald middel een Penalty point heeft, dat staat in tab "Fitos", in de kolommen A (gewas) en E, F en G. (zone). Daar is te zien dat wanneer Cabrio Duo wordt gebruikt in baby leaf het een Penalyt Point oplevert in Zone 2, maar niet wanneer het gebruikt wordt in lettuce, in zone 2.

Hoe kan ik organiseren dat in kolom F verschijnt of een bepaalde middel een Penalty point heeft in bepaalde teelt?

Wie kan helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

René Rombouts

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zeker! Hartstikke mooi!

Ik probeer hem in te voegen in mijn echte bestand, maar dan wordt de formule niet geactiveerd. Moest ik dan op F10 of zo drukken? Heb ik intussen geprobeerd... Ook gegoogled.

Waarom refereer je aan cel D1 in Fitos? (alleen maar om er wat van op te steken..)

Mag ik evt het echte bestand mailen, zodat je het daar in 1 cel goed zet en ik het zelf door kopieer?

Bedankt.

René

maar dan wordt de formule niet geactiveerd
Wat exact bedoel je met "wordt niet geactiveerd"? Krijg je een foutmelding?
Staat je "calculation options" wel op "automatic"?
Met F9 forceer je een herberekening, maar dat zou niet nodig mogen zijn.
De functie "offset" (of "verschuiving" in de nederlandstalge versie) heeft als eerste argument een referentie-cel van waaruit je een aantal rijen naar beneden of een aantal kolommen opzij gaat.

Het is een matrix formule.
plak de formule in de eerste cel
stel uw cursor in de formulebalk in de formule en druk op Ctrl+shift+enter
en trek dan de formule door naar beneden

je moet in de formule 'veld 1' vervangen door 'plot 1'

Daar was al geen sprake meer van. In de afbeelding+Excel die ik bijgevoegd heb zojuist, daar stond "Plot" ipv "Veld".
Dus ik moet wat anders fout gedaan hebben.

ik heb ook de formule wat aangepast. uw voorbeeld had een andere indeling.

Laatst bewerkt:
Allebei, hartelijk dank voor jullie tijd, moeite en wijze bijdrages!

Ik ben uit de brand!

Emields, de nood om het opgelost te hebben was effe groter dan de discretie. Daarom heb ik het complete bestand online gezet en dat is eigenlijk voor intern gebruik, tijdens mijn inspectiewerk. Past de vraag om het laatste bestand te verwijderen van deze site of druist dat in tegen de omgangsvormen op Helpmij?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Het is hier precies nog druk geweest tijdens mijn slaap :o
Goed dat het opgelost is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan