combobox in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreaugust

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Ik weet niet goed hoe ik het (best) moet oplossen.
In een veld van een tabel wordt een code geplaatst bv 0......9
Ieder cijfer vertegenwoordigt een bepaalde kleine tekst
bv
0 = "reeds gedaan"
1 = "vandaag te doen"
2 = " morgen te doen"
..
enz

Kan dit bij het invoeren met een formulier geregeld worden dat men de tekst ziet en kiest
Kan men ook in plaats van tekst een decimaal getal invoeren waarmede later berekeningen gemaakt worden
bv
0 = 0
1 = 0.10
2 = 0.15
...
Dank bij voorbaat

Een keuzelijst op een formulier slaat op wat jij als gegevensveld gebruikt. Meestal is dat de eerste kolom, die je verbergt om op een tekst te kunnen selecteren. Dat zou ik in jouw geval dus ook doen. Koppel de keuzelijst aan je waardeveld (numeriek veld, want je wilt er mee rekenen) en geef dat veld in je keuzelijst een breedte van 0cm. Nu zie je 'm niet. De tweede kolom is dan je selectieveld.

Dank voor uw antwoord.
Maar ben niet zo vertrouwd.
Ik heb dus in de veldeigenschappen in de tabel gekozen voor listbox.
Hoe moet het nu verder?
Dank bij voorbaat.

Ik raak een beetje confuus, want wat wil je nu? Een keuzelijst in een tabel, of in een formulier? Je 1e bericht zegt formulier, in het tweede heb je het over een 'listbox' in een tabel. Gebruik je de Engelse versie? Want volgens mij kun je in een tabel alleen een combobox maken (keuzelijst met invoervak). En dan: wat wil je nu opslaan? waarden 0, 1, 2 etc. of 0, 0.10, 0.15, 0.20 etc? En wat moet de keuzelijst dan laten zien?
Als je alles wilt combineren in één keuzelijst, dan krijg je dit als Rijbron:
Code:
0;0;"Reeds gedaan";1;0,1;"Vandaag te doen";2;0,15;"Morgen te doen";3;0,25;"Volgende week"
En de opmaak van de keuzelijst krijgt dan als <Kolombreedten>: 0cm;0cm;4cm.
Maar ik snap dus niet meer wat je nu wilt.

OctaFish
Sorry, maar de zaak was (is) wat vreemd voor mij en ja mijn versie is Engelstalig.
Ik zie nu dat ik waarschijnlijk iets kan bereiken met de lookup wizard.
Moest ik nog op problemen stuiten ben ik u dankbaar om nog iets te kunnen vragen.

Dat mag uiteraard :). De code die ik heb gepost is van een keuzelijst (in een tabel) op basis van een ingetypte lijst. Die bevat dan 3 kolommen, waarbij het eerste veld wordt opgeslagen en het derde veld wordt getoond omdat de eerste 2 kolommen zijn verborgen (0cm). Door de waarde waarmee je wilt rekenen ook in de velddefinitie op te nemen, kun je daar straks met queries heel makkelijk mee rekenen. Heb je dus geen andere trucs nodig om de waarden te bepalen.

vraagje
in mijn tabel is de eerste kolom zichtbaar wat goed is
maar hoe krijg ik naar keus in een query één van de andere kolommen beschikbaar?
Dank voor antwoord

Dat hangt van de inrichting van je db af. Als je in je tabel een keuzelijst hebt gemaakt die is gebaseerd is op een tabel (zou ik nooit doen, maar dat is een ander verhaal), kun je de waarden ophalen in een query door die tabel erbij te zetten. Is het een lijst met waarden, dan zul je met VBA (aparte functie) een vertaling moeten maken van de opgeslagen waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan