Combobox waarde opslaan in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

fvds64

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2015
Hallo,

Ik heb een tabel met postcodes en de daar bijhorende gemeenten aangemaakt. Deze tabel wordt gebruikt om een combo box in een formulier te "voeden". De tabel bestaat uit een IDnr (tevens primary key) en een kolom waar de postcode en gemeente zijn hernomen. Als in het formulier een gemeente wordt aangeklikt dan verschijnt in dit veld het postnummer en gemeente. In de onderliggende tabel wordt echter het IDnr opgeslagen.
Is er een manier om niet het IDnr maar de postcode en gemeente op te slaan?

Hartelijk dank,

Filip

In de onderliggende tabel wordt echter het IDnr opgeslagen.
Perfect! Niets meer aan doen dus! Je hebt een (wat dit onderdeel betreft) perfect genormaliseerde tabel. Je kunt hem dus alleen maar verslechteren!

Dank u :d.
Het probleem is echter dat deze gegevens worden geïmporteerd in een andere database en daar wordt in het adres van de persoon de straatnaam weergegeven en als woonplaats komt het IDnr tevoorschijn en niet postcode en gemeente. Dit nummer komt dan ook tevoorschijn op de rapporten die worden uitgeprint.

Ik lees nog steeds rare zaken, die niet thuishoren in een database :). Prima om een tabel in een andere database te gebruiken, maar dan nog is het zaak om dataredundantie te vermijden. Bovendien: als je een tabel importeert (waarom niet koppelen overigens? Scheelt enorm veel dubbele data) kun je ook een query koppelen/importeren. Maak je database(s) zo dat ze altijd genormaliseerd zijn, en dat geldt ook voor gekoppelde databases. Ik zie dus nog steeds geen enkele reden om dubbele gegevens op te slaan...

Wel, de ene DB wordt door meerdere personen gebruikt. M.a.w. Deze DB herneemt persoonsgegevens van personen wonend in verschillende regio's. Per regio is er een werknemer die dan de zaken verder afhandelt voor de personen in zijn regio. Elke werknemer heeft zijn eigen DB waarin hij dan verder werkt en uiteindelijk rapporten moet uitprinten.
De "algemene" DB wordt eigenlijk niet geïmporteerd (foute uitleg van mij). De DB van de werknemer is gelinkt met de tabel van de algemene DB en de gegevens komen via een update query in de DB van de werknemer terecht.
Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

Je onderschrijft alleen maar de noodzaak om het op de huidige manier te doen. Je hebt dus, als ik het goed lees, een backend database met alle data, en een aantal frontends voor de verschillende gebruikers, die per gebruiker zijn gefilterd op hun eigen regio. Daar is niks mis mee, sterker nog: een prima situatie! Want zo garandeer je stabiliteit in de gegevens en databases. Maar ik zie nog steeds geen enkele reden om op een andere manier te werken dan je nu doet. Je kunt alles zien wat je wilt, als je met de juiste gegevens werkt. En dat is dus: secundaire sleutels opslaan in je koppeltabellen (dus die je via de keuzelijsten vult) en in queries de overige gegevens toevoegen zodat je niet alleen de sleutelvelden ziet (wat je probleem is) maar daarnaast ook de postcode gegevens zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan