Opgelost Command line - delete subfolders

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Ik zit maar te prutsen, maar krijg het niet voor elkaar.

Stel voor:
X:\Folder\Sub Folder\SubSubfolder12345
X:\Folder\Sub Folder\SubSubfolder6578
X:\Folder\Sub Folder\SubSubfolder-abc
X:\Folder\Sub Folder\SubSubfolderxyz

met andere woorden, die subsubfolders hebben iedere keer een andere naam.
die folders bevatten wat tekst bestanden. Kunnen er een paar zijn, niet veel.

Nu wil ik die subsubfolders wissen middels een command line
(bij het opstarten van de PC worden die gewist)

X:\Folder\Sub Folder\ moet dus blijven, maar wat daar verder onder hangt (folders met verschillende namen+inhoud) moet dus weg.

een rd /s /q "X:\Folder\Sub Folder\." zorgt ervoor dat ook de Sub Folder gewist wordt

Enfin, heeft iemand een idee?

Thanks!

Wat ik weet is dat je bij deleten mappen geen wildcards kunt gebruiken.
Ook staat er bij /s > Removes all directories in addition to the directory itself
Probeer dan zonder /s

Laatst bewerkt:
Dan ga ik ook een lijntje snuiven.;)

In één lijntje:
Code:
del /q "X:\Folder\Sub Folder\*" & for /d %i in ("X:\Folder\Sub Folder\*") do rd /s /q "%i"

Super!

Precies wat ik zocht.

Heel hartelijk dank. Had er uiteraard never nooit opgekomen.
(Tegelijk ergens noteren voor eventuele toekomstige gevallen...)

Nogmaals dank!

Zou je de parameters willen uitleggen, dus /S en for /d zodat iedereen snapt wat het commando doet ook als jouw post later gelezen wordt?
Ik heb van een niet-deelnemer aan dit draadje het vreemde verzoek gekregen, niet omwille van de inhoud maar omdat het via persoonlijk bericht is gekomen, om wat extra uitleg te verschaffen. Het werd al minder vreemd toen bleek dat het van een moderator afkomstig was, dus bij deze:
De '&' was enkel bedoeld om het in één instructie te zetten; in werkelijkheid zijn het er dus twee, nl. het deel vóór en het deel na '&' (heeft verder nauwelijks belang behalve dat het wat smileys heeft voortgebracht😂)
Deel 1 verwijdert alle bestanden in de 'main' map.
Deel 2 voert via een loop ('for'...) het commando 'rd' (zie openingspost) uit voor elke submap meteen eronder.
En that's it!
Wat de gebruikte parameters betreft kan ik het niet beter uitleggen dan de DOS-achtige 'help'-instructie in 'Opdrachtprompt'. Ik verwijs daar vooral naar omdat de volgende keer iemand wel net iets anders zal willen en daar voldoende en vooral bruikbare uitleg te vinden is.

MS-DOS

Microsoft Disk Operating System (en) - MS-DOS (nl)

List of DOS commands (en) - Lijst van MS-DOS-commando's (nl)

c:\ is de rootdirectory (nl) van de c-schijf en d:\ de root directory (en) van de d-schijf (bovenste map op de schijf)

Van directory veranderen: ga naar de root van een willekeurige directory

cd\ = ga naar root directory
cd.. = ga één niveau lager
md of mkdir = maak een nieuwe map
rd of rmdir = delete een map

doskey (typ doskey en druk Enter)
DOSKEY (en) is een opdracht voor DOS, IBM OS/2, Microsoft Windows, en ReactOS die opdrachtgeschiedenis, macrofunctionaliteit en verbeterde bewerkingsfuncties toevoegt aan de opdrachtregelinterpreters COMMAND.COM en cmd.exe.

Je staat in c:\Users\Username> en je wilt naar de map Documents dan typ je
cd Documents Volledig staat er dan c:\Users\Username>cd Documents

Om de inhoud (mappen en bestanden) van een directory te bekijken typ je dir kan ook dir/p (page) dir/w (width) en dir|more > Enter

Label
Met behulp van de opdracht label kun je schijven en USB-sticks een volumenaam geven.

Voor opdrachtregelparameters bij CMD.EXE typ cmd/? of help cmd in de opdrachtprompt.

Voor opdrachtregelparameters bij dir (command) typ dir/? of help dir help in de opdrachtprompt.

Terug
Bovenaan Onderaan