• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Communicatie tussen VBA en Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorenVonk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2006
Hallo ik ben joren :D en ik ben een enorme leek in Excel. Ik heb wel ervaring met programmeren in java dus dump gerust code als je dat beter vind dan alles uitleggen. Ik had een aantal punten waar ik ondanks een aantal uren onderzoek geen antwoord op kan vinden.

Ik heb in VBA een prachtig formuliertje ontworpen waar ik al mijn transacties in kwijt kan, jammer alleen dat ik dit geweldige ding niet aan de gang krijg. Het is voor mij zelfs nog enigszins onduidelijk of ik code per apart onderdeel moet invullen of het voor het hele dialog in een keer kan. Hierbij dus wat hulp graag.

Ook wil ik graag weten hoe ik met dit dialog bepaalde cellen kan aanspreken en de bijbehorende waardes uit mijn dialog daar kan invullen. Is het trouwens mogelijk om cellen in te voegen zodat ik bijvoorbeeld op rij 3 een nieuwe bon zet en de rest naar onderen schuift? Bijvoorbeeld op deze manier kan ik een omgekeerd chronologish overzicht maken. Kan ik ook een functie uit laten voeren die zoekt naar de een lege cell en vervolgens op die hoogte een nieuwe rij invoegt? Dit voor een maandelijks chronologisch overzicht.

Hoe laat ik VBA een ander worksheet aanspreken? (Als ik bijvoorbeeld een worksheet Januari, Februari enz. heb?)

Als laatste wilde ik vragen of iemand misschien een voorbeeld kent van zoiets als ik net probeerde duidelijk te maken. Van dit soort voorbeelden kan ik waarschijnlijk genoeg leren om vragen overbodig te maken. E-mail gerust.

Ik begrijp dat dit een beetje veel vragen zijn maar antwoorden zouden me enorm gelukkig maken aangezien dit mijn boekhouding enorm vereenvoudigt en versneld, en net als iedereen verlang ik ook naar meer tijd voor mijn hobby's.

Alvast enorm bedankt :thumb:

Joren

Ik heb even een bestandje gemaakt waarin (hoop ik) je vragen zijn beantwoord.

Bij het openen van het bestand verschijnt automatisch een from.
Op die form staat van boven naar beneden:

-De waarde die in cel A1 staat. In het tekstvak kan je dit aanpassen en zodra je op de knop ernaast klikt, wordt de gewijzigde waarde in cel a1 geplaatst.

- Een combobox met de namen van de werkbladen die er in het bestand zitten. Zodra je een keuze maakt uit de lijst en je klikt op de knop ernaast, verschijnt het gekozen werkblad. Maak je geen keuze en klik je toch op de knop, dan verschijnt er een mededeling dat je geen keuze heb gemaakt.

- een tekstvak met de eerstvolgende lege regel. Druk je op de knop ernaast dan wordt daar een lege regel ingevoegd. Doordat het een tekstvak is kan je er een andere waarde aangeven en dan wordt daar een lege regel toegevoegd.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Hartstikke bedankt voor de tijd die je hebt genomen om mijn leven aangenamer te maken.! :thumb:

Gelukt

Het zit nu in elkaar zoals ik het wilde, maar zie uiteraard weer een hoop dingen die beter kunnen, misschien binnenkort nog wat meer vraagjes :D

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan