Compaq Deskpro2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adjoki

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2001
Hallo,

Wie weet wat de mededeling "1790-disk 0 error" precies inhoudt? Het betreft een Compaq deskpro 2000, Pentium 233. Deze computer heeft een collega gekregen en ik probeer hem nu uit. Bij het opstarten geeft hij de voorgaande medeling. En vervolgens staat er links onder in het scherm F1=Boot . Vervolgens doet de computer niets meer. Dit heb ik allemaal gedaan:
1. Harde schijf (13 GB) in eigen computer gezet en geformatteerd en Win 98 geïnstalleerd. Hij doet het prima in eigen computer.
2. Eigen harde schijf in andere computer geplaatst en deze start WinME gewoon op.
3. Geprobeerd met opstartdiskette WinME en Win98 de Compaq op te starten in dos; lukt niet.
4. Het bios inkomen door middel van F10 en andere combinaties gaat ook al niet.
5. Bij Compaq diskettes gedownd. Kan hiermee in het bios komen en de HDD wordt herkend maar hij vindt maar ca. 8 giga. Het bios stelt hier niet echt veel voor.
6. Kabels verwisseld, extra aangedrukt en andere kabeltjes geprobeerd.
7. Opstartvolgorde in het beperkte bios veranderd.

Kortom de harddisk is dus goed maar wordt tijdens het opstarten in de compaq niet herkend. In het bios dus maar gedeeltelijk. Waarschijnlijk is dit niet de originele harddisk. Mijn collega heeft de compaq ook maar gekregen. Zonder diskettes, drivers of cd-roms.

Wie weet de oplossing?

Groetjes Adjoki

Ga eens naar de site van de harddisk fabrikant en download daar een bios overlay programma, deze zorgt ervoor als de bios de hdd niet goed herkent je toch de volledige capaciteit ervan kunt gebruiken.
Voor Maxtor en Quantum: Maxblast
Voor Seagate: Disc Wizzard Starter

Bedankt voor je reactie Ik ga eens op de site van Seagate kijken. Inmiddels heb ik ontdekt dat wanneer ik de HD ontkoppel wel met een opstartdiskette verder kom maar ja dan ik weer niet in C: komen, want dat wordt dan de virtuele schijf.

Adjoki

Hallo,

Het is me gelukt. ****a. Ik heb de updates bij Seagate opgehaald en geinstalleerd. Wat ik precies heb gedaan is mij niet duidelijk. Maar nu wordt de harde schijf zowel in het bios als in Windows volledig herkend. Ook start ie nu op na de melding F1=Boot opgevolgd te hebben. Alleen de foutmelding blijft er in staan. Ben toch wel nieuwsgierig wat dat eigenlijk te betekenen heeft. Na opnieuw Win98 geinstallerd te hebben moet ik nu de drivers voor de geluidskaart nog installeren. Ook DirectX nr zoveel moet er weer op. Inmiddels blijkt mijn eigen computer een virus te hebben opgelopen. Dus dat heeft nu prioriteit.

Groetjes Adjoki

Dit zegt Compaq erover:

Problem Description:
Error at post
Error:"1790 Disk 0 Error"
Solution:
Solution:
1. Remove harddrive
2. Clear CMOS
3. Put harddrive back into machine

Zelf heb ik ook al bij compaq gekeken. De hardisk heb ik al verwijderd en opnieuw geplaatst. In mijn eigen computer kreeg ik geen foutmeldingen met deze harddisk. Maar wat betekent "Clear CMOS" eigenlijk. Heeft dat met het bios te maken? Zo ja, hoe clear ik dat dan? De bios van compaq is heel raar. Men kan die alleen met diskettes bereiken (inmiddels gedownload bij compaq). De harde schijf die er in zit is dus niet de schijf die er origineel bij hoort. De originele heb ik ook getest en ff aangesloten maar die is helemaal naar de gallemiezen. Bij het opstarten hoor je ook nog steeds twee piepjes. Dat kan met het geheugen te maken hebben. Maar ik heb ook de andere sloten geprobeerd. Er zit 128 MB in. Ook niet origineel. Maar goed dat moet wel voldoende zijn voor dit systeem uit anno 0000.

Adjoki

Een bios 'clear' je door een jumpertje te verzetten of het batterijtje van je moederbord enige tijd eruit te halen. Waarschijnlijk zullen dan ook de twee piepjes tot het verleden behoren want ook die horen bij deze foutmelding.

Inmiddels weet ik waar ik de jumpers kan vinden op het moederbord. Batterij zal niet gaan want die is gesoldeerd. Alleen vertrouw ik het moederbord van Compaq niet. Wat zal er gebeuren? Er zit een andere geluidskaart en meer geheugen in. Waar ik het meest bang voor ben is die nieuwe harde schijf. Het originele bios herkende hem niet volledig. En met veel pijn en moeite heb ik die goed gekregen. Dus ben ik bang dat ik die weer kan updaten. Wanneer ik de pc nu opstart krijg ik ook een schermje van Seagate te zien. Een soort van update. Aangezien we het weekend een dvd-brander gaan kopen ( onze eigen cd-brander heeft het nl. begeven), ga ik in het weekend weer verder. Dan kan ik eindelijk de driver van die geluidskaart branden en op de compaq zetten. De drivers passen, snik snik, niet op een diskette. Dan ga ik mij ook maar aan die bios reset wagen. En dan maar zien wat er gebeurt.

Wordt vervolgd,

Adjoki

Dat schermpje van seagate is een bios overlay progje, daar zal een bios reset geen schade aan doen.

Thanks, vanavond gaan we de dvd-brander halen. Misschien dat ik het dan morgen of misschien vanavond al ga uitproberen.

Groetjes Adjoki

Vandaag de dvd-brander geïnstalleerd en gelijk maar de drivers voor de geluidskaart gebrand. Eerst nog een Clear CMOS gedaan. Dat heeft niet veel uitgehaald. Alleeen merkte ik dat het bios nog steeds de grotere hd niet herkend. Windows gelukkig wel. De piepjes en de foutmelding zijn er nog steeds. Ik laat het maar zo. De collega is er zo ook blij mee.

Adjoki

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan