Compaq PC game crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlyingDoc

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2007
Hoi!

Ik heb sinds kort een Compaq PC van de Makro. De specs zijn als volgt:

Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium
Systeemfabrikant: Compaq-Presario
Processor: AMD Athlon 64x2 Dual core processor 5000+(2CPUs), ~2,6 GhZ
Geheugen: 2814MB ram
DirectX versie: DirectX 10

Het probleem is, dat telkens als ik een spel speel deze na ongeveer 30 minuten crasht. Een aantal spellen die ik geprobeerd heb zijn FIFA 09 en Gothic 3.

Als het spel crasht dan krijg ik de foutmelding dat het systeem niet meer werkt. Vervolgens kan ik een oplossing zoeken (maar die wordt niet gevonden :wall:) en wordt gewoon alles wat met het spel te maken heeft afgesloten.

Kan iemand me hier alsjeblieft mee helpen?! De mensen van Makro en waar ik vervolgens naar doorverwezen was, weten er zelf ook niet veel van. Dat schiet ook niet op. Ik kan de PC ook niet terugbrengen want dit valt niet onder de garantie. Hij crasht namelijk alleen bij spellen. Niet bij andere programma's en ook niet bij de GBA.

Als je wat rond googled met trefwoorden FIFA 09 en Gothic 3 in combinatie met Vista blijkt dat opvallend veel mensen hetzelfde probleem hebben, maar velen zeggen ook dat het onder XP totaal geen probleem gaf. Het schijnt dus aan Vista te liggen. Heb je nog een licentie voor XP liggen?

Ik heb nog wel een officiële XP cd. Toch vind ik het vreemd dat spellen het niet goed doen op Vista.

De videokaart is onboard.

Weet ik, maar op een andere PC (was wel XP) heb ik dezelfde games gespeeld met een onboard kaart.

Hoe kan ik XP installeren op een Vista PC?

Laatst bewerkt:
Een Windows-cd in je pc stoppen, dan even bij de bios instellen dat hij van een cd moet booten, en dan door het installatieproces heenlopen.

Windows XP is sowieso meer geschikt als je geen monsterpc hebt zoals jij, want die gebruikt ook minder van je RAM dan Vista.

Succes.

De PC wil XP niet installeren. Als je de XP cd erin doet en de PC van de cd opstart, krijg je eerst een blauw scherm en onderin waar de PC nu mee bezig is. Daarna moet ie gaan vragen wat ik wil installeren etc., maar dan krijg ik een 'blue screen of death'.

Laatst bewerkt:
Ah, de BSOD, is een lange tijd mijn ergste vijand geweest toen ik problemen had met mijn pc. :shocked:

Anyway, misschien is het handig om je schijf waarop Vista staat eerst te defragmenteren, en even opzoeken hoe je Vista eraf kan halen, want bij mij in de Windows-Installatie staat altijd een optie om eerst de schijf te defragmenteren + je huidige OS te verwijderen.

Moet je maar even kijken. :thumb:

Als ik de XP cd erin doe dan herkend de pc hem niet eens. Dat is ineens verandert :(
Dat is nog erger dan BSOD.

Sorry, dit gaat even boven mijn kennis van pc's.
Geen idee waar dat aan kan liggen, behalve krassen op de cd/lens van de lezer vies/kapot/beschadigd.

Sorry, volgens mij zei ik het verkeerd.
De pc leest de cd wel maar start hem niet meer op als installatie-cd.
Ik kan niet eens op een toets klikken om de pc te booten via de cd.
Soms vraagt ie wel welk besturingssysteem ik wil opstarten, maar
dan staat er alleen 'Windows Vista'.

En heb je, zoals Taartman in een bericht hierboven al gezegd heeft, in de bios het zo ingesteld dat ie kan booten vanaf een CD?

Jazeker.

Maar goed na een lange tijd is het toch gelukt, namelijk zo:

1. Download en brand 'Killdisk'. Start de laptop vervolgens opnieuw op met de cd. Druk op een toets om de cd te openen. Leeg vervolgens de partities.
2. Maak met XP ISO Builder een 'nieuwe' XP cd. Voltooi stap 1, 6 en 11. Zorg er wel voor bij stap 11 dat je eerst alles integreert en dan pas alles als image opslaat.
3. Start de laptop opnieuw op en druk op een toets om de cd te openen. Installeer XP op de partitie.
4. Krijg je vervolgens deze error:
Could't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
NTLDR: kan station multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1) niet openen
Deinstalleer XP op de partitie waar je eerder XP op geinstalleerd hebt (met dezelfde cd).
5. Installeer XP vervolgens opnieuw (met dezelfde cd).
6. Installeer de drivers die bij je laptop horen. Bij de Medion MD98200 moet je nog de volgende extra drivers installeren:
- LAN Realtek 8101 Family
http://iuploads.wordpress.com/2009/0...dion-md-98200/
- Realtek High Definition Audio
de link staat in één van de posts, zoek op 'high definition
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1232622/1
- Intel(R) Matrix Storage Manager
http://downloadcenter.intel.com/Prod...ProductID=2101

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan