Compaq pc opnieuw installeren en nieuwe hdd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giorgiovoors

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2001
Berichten
30
Hallo,

Ik heb een Compaq pc en wou er een nieuwe hdd in doen.
Het lukte niet om xp via de cd op te starten en met een diskette lukte het ook al niet.
Ik probeerde om beide hdd's in de pc te houden en via windows opnieuw setup te draaien.
Dit werkte, maar toen ik die oude hdd eruit haalde, kon hij niet meer opstarten (geen operating system gevonden).
Ik vermoedde dat de opstartbestanden alleen op de oude hdd staan, dus copieerde ik boot.ini naar de nieuwe hdd, maar dit werkte helaas niet.
Weet iemand hoe ik dit op moet lossen?
 
Boot priority staat zo ingesteld?
1. HDD met OS
2. CD
3. Floppy
 
Nee, maar in de cd en diskette drives zit niets, en als ik de oude hdd erin heb dan kan hij wel opstarten maar met alleen de nieuwe hdd lukt het niet omdat hij het OS niet kan vinden.
 
Hoe staan de jumpers ingesteld? Zet de oude op master, en de nieuwe op slave.
 
Ja dat heb ik nu, maar ik wil de oude weg hebben uit de computer.

Even voor de duidelijkheid:

Ik wil de comp. opnieuw geinstalleerd hebben en alleen die nieuwe hdd wil ik in de computer houden maar dit lukt niet omdat (waarschijnlijk) de opstartbestanden (boot.ini ed.) niet op de nieuwe hdd staan
 
Even wachten, nu snap ik hem niet meer.
Je zet nieuwe HDD in PC als master.
Oude kan er helemaal uit.
Volgt de installatie-wizard van XP en je PC doet 't :)
 
Ik heb mijn nieuwe hdd al als master gezet maar dan doet ie het niet (zegt ie dat er geen OS op zit terwijl het er toch echt op staat)
Ik kan mijn nieuwe hdd alleen opstarten met behulp van de oude hdd
 
Hoe ziet de boot.ini eruit die je gekopieërd hebt?

Dus situatie is zo:
Je hebt een HDD incl. OS, die niet opstart. PC geeft nl. aan dat er geen OS op staat.
Toch? :rolleyes:
 
Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Ja, hij kan niet opstarten behalve als ik de oude hdd aansluit en via die kan ik wel die nieuwe hdd opstarten
 
Heb je de primaire partitie wel op actief gezet, anders start hij ook niet op.
 
Geplaatst door Giorgiovoors
Ik heb een Compaq pc en wou er een nieuwe hdd in doen.
Het lukte niet om xp via de cd op te starten en met een diskette lukte het ook al niet.
Ook ondergetekende heeft recentelijk het twijfelachtige genoegen genoten om op een Compaq XP te mogen installeren. >klik<

Met een bootdisk opstarten op een Compaq schijnt alleen te lukken als je de cd-rom verwijdert, de bootsequence met a: als eerste instelt én op F10 drukken als je slechts een knipperend streepje op je scherm ziet!. Toen ik eenmaal van diskette kon opstarten heb ik vanaf a: format c: gedaan en de installatie gestart vanaf cdrom. Wederom vanaf a: opgestart. Vervolgens fdisk /mbr en toen nog een keer chkdsk/r. Hierna was het probleem opgelost.:)
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door AB 58
Heb je de primaire partitie wel op actief gezet, anders start hij ook niet op.

Bedankt allemaal voor jullie hulp het bleek dus dat mijn primaire partitie niet op actief stond.
 
even hele uitleg geven:
je moet er voor zorgen dat je HDD en mediastations op apparte kabel zitten

zeg maar je twee HDD's op de kabel met roze rand en je CD-rom en DVD-station op kabel met rode rand
(kabel is IDE in dit geval)
je floppy zit zoiezo appart

als dit in orde is moet je nog eens zien dat je zeker een primary master en secundary master hebt.
dit bepaal je door de jumper vanachter juist te steken.
een master op de ene en een master op de andere kable dus, dan moet je nog eens als je nog een drive hebt die op slave zetten als ze op zelfde kable hangt.
dit doe je door jumper er uit te halen of cable detect te doen als ik me niet vergis.

dat was over de master en slave dus via kabel
maar om je (nieuwe) HDD te laten werken moet je via configuratiescherm gaan en dan naar systeembeheeren dan selecteer je computerbeheer.
je moet je nieuwe HDD selecteren en je moet het gewenste aantal partities en gewonste grote hiervan bepalen. de tijd dat het duurt om te formateren en te partitioneren hangt af van de grote

probleem niet opgelost ? dan moet je je vraag beter stellen of hulp vragen aan informaticus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan