compatibel

Status
Niet open voor verdere reacties.

raising

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
laatst kwam ik deze vraag tegen op een website, maar deze persoon heeft geen antwoord gekregen, nu zou ik wel willen weten of hij geleijk heeft, want ik ken niets van compatibele componenten :

Is this the correct compatibility way?
- Choose a motherboard of whatever brand
- Choose a CPU that matches with the motherboard (can you fid this in the manual?)
- Choose a graphical card of whatever brand, just the right slot? (or are there more things to look after?)
- Pick a power supply higher than you need for eventually upgrades (Ram or an extra hard-drive extra sli- videocard etc.)
- Take a hard drive of whatever brand, according to you motherbord (sata or pata)
- Take whatever ram that fits in the motherboard?

On every step i have some doubts about it, please answer me with the things that are right, and please correct the things that i've got wrong.

Dat klopt wel ongeveer, maar het is toch altijd iets ingewikkelder dan het lijkt.
Maar dat is wel de basis ja. Bij grafische kaarten, is het wat ingewikkelder ( AGP, PCI-E )
En bij de power supply (= voeding ), is het niet zomaar een merk en dan meer dan je nodig hebt, maar het is aan te raden om een voeding te nemen van een A-merk. Dus niet van Sweex bijvoorbeeld.
En bij het RAM-geheugen moet je kijken naar DDR, DDR2, en nu DDR3.

Laatst bewerkt:
Is eigenlijk wel precies zoals het daar staat.....

Voordat je een keuze maakt voor een bepaald moederboard heb je al overwogen "waarom juist die".......
Daarna kies je vanzelfspreken een CPU die in de socket past.... [en afhankelijk van het budget is die dan wat "dikker" of "dunner" ....]
Het slot op het moederboard [AGP of PCI-E] bepaald dan welk type grafische kaart je kunt gebruiken.... daar maak je dan vervolgens een keuze gebaseerd op budget en op "applicatie" [gaming y/n]
Een powersupply moet je inderdaad altijd iets steviger nemen, zodat het niet constant op z'n tenen moet lopen en zodat je er nog een extra "toeter of bel" aan kunt hangen....
Harddisk is totaal oninteressant..... pak wat je kunt betalen... IDE past altijd, verder staat in het boekje van het moederboard welke "snellere" varianten [bijv. SATA] het aankan.... [maar daar heb je bij de keuze van het moederboard, normaal gesproken al over na gedacht...]
Ook ram is al "voorbedacht" bij de keuze van het MB, dus je pakt "dat wat past" en in de hoeveelheid die je "portemonnee" kan dragen [en wat je OS als minimum vereist]

Best wel een goede gedachtegang..... en hij klopt ook precies... ER VAN UITGAANDE dat je stevig over de MB keuze nadenkt......

Laatst bewerkt:
k tnx, maar michael wat bedoel je met wat ingewikkelder bij grafische kaarten? Behalve dat je
geen 'goeie' (ten opzichte van deze pc) grafische kaart koopt bij een brol pc waarbij je te weinig ram hebt om een grafische kaart met vb. turbocache te nemen.

erbij zou ik ook willen weten of iemand een website heeft waar ik bij kan leren over de componenten van de computer(vb. grafische kaart). niet waarvoor ze dienen, maar over hoe ze werken enzo.

Laatst bewerkt:
Ik bedoel ermee, dat het niet zomaar ' just the right slot ' is. Maar als daarmee AGP of PCI-e wordt bedoeld, dan wel.:)
De moederbordkeuze is inderdaad een belangrijke, misschien wel de belangrijkste. Dat is toch de basis van de pc. Vandaaruit ga je kijken wat er mogelijk is, en wat er binnen je budget ligt.

Zo'n site weet ik niet precies, maar je kan natuurlijk op Wikipedia het woord intypen ( videokaart, moederbord, processor, geluidskaart ) en dan het stukje lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan