compiler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fred4Gille

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2007
Ik ben bekend met vb en mijn zoon wil leren programeren.
Hij wil spellen maken. Nu is vb daar niet direct de juiste oplossing voor.
Nu heb ik VisualStudio 2005 Express editie, maar hoe dat programma nu werkt is mij nog steeds een raadsel.
Is er iemand die een site weet waar een goede uitleg is in het nederlands.
micrsoft heeft wel een video tut, maar daar kom ik ook niet veel verder mee.

Mss dat iemand ervaring heeft met MS VisualStudio 2005 Express?

Laat even wat weten,

Fred

Het belangrijkst is om eerst gewoon goed te leren programmeren. Pas als je dat onder de knie hebt heeft het zin om in alle uitgebreide functies van een IDE als Visual Studio te duiken.

Probeer dus eerst vooral een goede (online) cursus C++ te vinden.

Het enige wat ik nu wil is:
hoe kan ik de cpp files compileren met visualstudio 2005 express.
Het programeren kan ik net zo goed in het kladblok doen maar dan zit ik nog steeds met, hoe moet ik dan compileren? (met VisualStudio 2005 express)
Alle uitgebreide functies komen zijn nu nog niet aan de orde.

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt:
compileren met vc 2005

wat je moet doen is de visual c++ command prompt openen, vervolgens naar de directory gaan waar je cpp bestand staat. dan om te compileren type je cl/EHsc "bestandnaam.cpp" en vervolgens druk je op enter en als het goed is doet ie het dan.

ik weet niet zeker of het goed gaat zo maar het is een poging waard.

gegroet,

Sander

Hallo Fred,

Je moet inderdaad beginnen met wat je wilt, maar toch lijkt C++ me in eerste instantie niet de beste keus, zeker niet onder windows.

Een taal die er erg op lijkt is JAVA, met minder risico op fouten. Een mooie gratis ontwikkelomgeving hiervoor is JCreator. Flash geeft zeer snel resultaat, maar is wat verder van de programmeerrealiteit af.

Tenslotte je vraag over die .cpp file: er is helemaal geen garantie dat VS die kán compileren (tenzij je ze zelf hebt geschreven en zeker weet dat er geen platformafhankelijkheden inzitten).

Groet,

Daan vd Berg

Je moet inderdaad beginnen met wat je wilt, maar toch lijkt C++ me in eerste instantie niet de beste keus, zeker niet onder windows.
Zou ik je reden hiervoor mogen weten Daan? Het is altijd interessant om te weten waarom iemand zo'n goed/slecht-uitspraak maakt...

Een taal die er erg op lijkt is JAVA, met minder risico op fouten.
Ik maak persoonlijk makkelijker fouten in Java (C++ achtergrond), maar de talen zijn inderdaad heel gelijkend. Alleen heb ik het gevoel dat je in C(++) meer controle over je objecten krijgt, wat ervoor zorgt dat je goed moet weten wat je doet, want je kan ook meer verprutsen... (ik zoek trouwens nog steeds naar een manier om function-pointers in java te programmeren... lijkt me zo goed als onmogelijk..)
Een mooie gratis ontwikkelomgeving hiervoor is JCreator.
Al veel van gehoord, maar nog geen ervaring mee. Je kan eventueel ook eens naar Eclipse kijken (open-source/freeware).

Flash geeft zeer snel resultaat, maar is wat verder van de programmeerrealiteit af.[/QOUTE] Daarom noemt men de taal gebruikt in Flash 'ActionSCRIPT' :p

Tenslotte je vraag over die .cpp file: er is helemaal geen garantie dat VS die kán compileren (tenzij je ze zelf hebt geschreven en zeker weet dat er geen platformafhankelijkheden inzitten).
Als je die zelf schrijft kunnen er ook dependecies zijn.... Het ging hier (volgens mij) duidelijk puur om hoe de compiler gebruikt moest worden, niet over hoe je code moet schrijven. En dat antwoord werd zonet door sander gegeven:
wat je moet doen is de visual c++ command prompt openen, vervolgens naar de directory gaan waar je cpp bestand staat. dan om te compileren type je cl/EHsc "bestandnaam.cpp" en vervolgens druk je op enter en als het goed is doet ie het dan.

--Johan

De complexiteit van nieuw te verwerven kennis hangt vaak samen met diversiteit en focusverlies.

In andere woorden: hoe minder **** hoe beter.

In JAVA kun je met 1 file een draaiende applet maken. Dat kan in de meeste C++ ontwikkelomgevingen niet of niet vanzelfsprekend. Daarnaast is er voortreffelijke Nederlandse literatuur (door GertJan Laan) om te opstap zo laag mogelijk te houden.

Daarom raad ik JAVA aan voor beginnende programmeurs, ook al ben ik zelf een C++-programmeur.

Daan

Daan, bedankt voor je toelichting. Hoewel ik van mening ben dat het makkelijker via C uit te leggen is wat er juist gebeurt, kan ik me wel in je standpunt vinden. Java geeft inderdaad sneller resultaat.

dropl: met interfaces alleen ben ik er nog niet geraakt, maar misschien weet ik er gewoon nog te weinig van af :rolleyes: Maar goed, dit zal ten gepaste tijde wel in een nieuwe thread opduiken :D

--Johan

Dat is weer de eeuwige discussie hè ;) C++ of Java... Iemand die C++ gewend is mist de pointers bij Java en omgekeerd mist iemand de zeer uitgebreide API van Java in C++. Blijft vaak toch persoonlijk allemaal.

Gebruik een simpelere compiler, dev-c++ of codeblocks, even krachtig en simpeler

Hey Johan / Fred,

Onderschat de kracht van het 'snelle resultaat' niet. Iets nieuws leren gaat gedreven door motivatie, en die kan snel weg zijn als je op een doodlopend spoor zit.

Daarom hebben veel vakken in het hoge onderwijs zo'n laag rendement. Twintig weken one-way traffic in college en dan 800 pagina's moeten leren voor een tentamen is een doodlopende weg. Iedere week 40 pagina's toetsen zou veel beter zijn.

Dus wat je ook kiest, zorg dat je zo snel mogelijk een resultaatje behaalt en leg de lat niet meteen te hoog. Of je nou gaat programmeren, pianospelen of de vlinderslag zwemmen.

Excuus voor de ietwat belerende toon, resultaat van jaren onderwijs. :)

Ik vind juist dat java geen pointers kent het grote voordeel als je wilt leren programmeren. Dan kan je je in eerste instantie richten op syntax en structuur van je programma. Je hoeft je geen zorgen te maken over memory management. Met name objecten op de stack en op de heap en pointers zelf, zijn geen makkelijke dingen om te leren als je geen goed begrip hebt hoe een programma functioneert

Het gebruik van Visual studio is niet zo moeilijk.
Kijk eens op onze site (is wel in het engels). (Zie beneden)
Wordt alles uitgelegd hoe om te gaan met visual studio 2005 en C/C++.

Overigens spelletjes maken doe je niet zomaar daarvoor moet je veel weten:
- Os gerelateerde zaken zoals bv hoe werkt memory
- Programmeer taal bij voorkeur C++
- API (DirectX en OpenGL)
- Goede kennis van wiskunde
enz enz.

Maar ja, succes!!
Boldyman

Het ligt er maar net aan wat je voor spel wil maken. Voor een eenvoudig bordspel als boter kaas en eieren heb, bij gebruik van bijvoorbeeld Java, geen kennis nodig van geheugenbeheer en directx / opengl. Vaak wel erg goed om met zo'n eenvoudig spel te beginnen, omdat alle belangrijke basisprincipes van het programmeren (MVC pattern, datastructuren, eventuele netwerkcommunicatie) erin zitten. Meer ingewikkelde spellen kun je dan altijd nog gaan maken.

Ik heb het zitten volgen wat er allemaal verteld is.

Voor de keuze om spellen te maken wil ik met Cpp aan de slag.
Het zal zeker niet snel gaan om dit zomaar te leren.

Maar met de site van boldyman kom ik al weer een stuk(je) verder. dank u! :thumb:

Ik denk dat ik dit hoofdstuk hier wel kan afsluiten.
Allen heel erg bedankt!

Fred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan