complete systeembackup hoe ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
ik heb een medion laptop met op de c schijf windows 8.1 en 2 partities c en d (recovery-drivers-tools enz.)
ik heb geen recovery cd dus als ik wil herstellen moet dat via de partitie en dat lukt prima echter nu wil ik een ssd schijf erin zetten en de medion schijf als 2e schijf gebruiken
1. hoe kan ik de complete schijf van medion kopieeren naar de ssd incl. verborgen partities en opstartbestanden ?
2. is er een gratis programma voor ?
3. als ik ga clonen gaan dan de partities weg van de bron schijf of blijven deze behouden (dat wil ik zodat ik alle partities incl. recovery op de medion schijf nog heb staan) ingeval de ssd crasht.

kopiëren kan met de verkenner.
maar je zult toch eerst een besturingsysteem moeten installeren op de ssd, kopiëren zal niet werken.
Maar 1 ding als je een ssd schijf erbij plaatst dan zal de recovery geen waarde meer hebben.
Deze heeft alleen nog nut als je alles weer in de oude staat hersteld, daar is de recovery geheel op gebaseerd.
zorg er voor dat je niks met de d schijf gaat doen.

Onzin... als de SSD groot genoeg is kun je de huidige schijf er op klonen.
Als het niet rechtstreeks lukt maak je eerst een image op een externe schijf... en als die image kleiner is dan de SSD kunnen een aantal programma's hem erop zetten. Zolang je de originele schijf maar met rust laat... kun je gewoon oefenen met klonen en images maken.
Dus zorg wel dat je altijd goed oplet wat de bron schijf is en wat de doel schijf is... anders verpruts je het wel..
Maak eerst een backup op nog een andere schijf van mail en andere belangrijke data/bestanden.

Image en kloon software (freeware)
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Redo_Backup_and_Recovery
Ghost for Linux: goed maar lastig voor beginners staat op de CD van GParted

Commercieel
Ghost (versie 11 werkt zeker met win7) Niet nieuw meer verkrijgbaar

heb norton ghost 15

volgens mij moet het zo :

advanced - copy drive - selecteer bron schijf - selecteer doel schijf - vink set drive active aan en dan kopieeren maar
echter weet ik niet of die tijdens het kopieeren de bron schijf wist (moet niet ivm met w8.1 en recovery/tools/driver mappen die erop moeten blijven)
weten jullie of de verborgen partities ook meegekopieerd worden ?
de medion schijf is 1000 gb (waarvan 50 gb gebruikt) en moet naar de ssd 120 gb
dacht dat ghost van kleine schijf naar groter kan en andersom

Ik ken 15 niet, maar bij 11 kun je partities of de hele schijf klonen of imagen. Kijk de handleiding na....

norton ghost 15 is niet echt geschikt voor w8.1 (net op gegoogeld)
beter paragon 14 gebruiken heeft zelfde interface als w8.1 en je kan een os migreren naar een ssd/hdd
anders moet ik het eens proberen met macrium reflect disc imaging (gratis)

Als u nog geen ssd heeft aangeschaft kijk dan eerst even goed welke SSD-aankoop een kopieer tool mee levert.
Ik weet dat de SAmsung EVO dat doet. Daar zit een cd bij waarmee de bestaande HD gecloond kan worden naar de SSD.

Ik heb zonet een volledige HD kopie gemaakt met Easeus Partition master. Werkte ook.

ja, alles werd meegekopieerd.

Ik heb wel eens meegemaakt dat vanaf zo'n gekopieerde HD niet gestart kon worden, maar dat was altijd op te lossen door dan te starten met de Windows installatie dvd en daar dan kiezen voor opstart-herstel

laatste vraag
heeft u dit met PM free (gratis) gedaan of PM professionel (betaalde versie)?

Ik heb dat met de betaalde versie gedaan, maar volgens mij kan het ook met de gratis versie.

-2e HD/SSD aansluiten op het mobo zodat die ook in de bios gezien wordt
- dan PM installeren (als dat al niet gebeurd is) en dan kiezen voor copy van HD maken. De ontvangende HD/SSD mag totaal niets, dus ook geen partities, erop hebben staan.
- vervolgens moet dan de PC herstart worden en zal na initiele windows start vanzelf de vraag komen of de PM-actie uitgevoerd moet worden.
Het kopieren kan knap veel tijd in beslag nemen.

helemaal gratis en goed programma dat alle partities kloont

macrium reflect disc

voor degene die er nog op zoek naar waren

De andere voorstellen overzie ik niet, maar op onderstaande manier kan het ook:
Je kunt in Windows een totale systeemback-up maken: Er zijn twee soorten back-ups: back-ups van je bestanden en je systeemback-up. Jij wilt blijkbaar een systeemback-up. Ik heb zelf Win7 en weet niet of het in Win8 hetzelfde gaat: Ga naar je configuratiescherm en kies "Back-up maken en terugzetten". Linksboven staat "Een systeem kopie maken". Die laatste moet je hebben. Het is toch handig om zo'n kopie te hebben. Ingeval van een HD crash kun je altijd feiloos je systeem terug zetten, ook als je HD een andere partitiegrootte heeft.
Dat laatste geldt voor jou: Je systeem overzetten van een bepaalde partitie naar een SSD. Als je dat met Systeemkopie doet, hoef je niet naar je partitie te kijken. Windows regelt dat volgens mij.
http://computertotaal.nl/forumarchi...3-windows-7--64-bits-terugzetten-systeemkopie.
Het resultaat zal zijn dat je op je SSD je systeem hebt staan en, mits ingesteld als bootschijf, je vanaf SSD kunt opstarten. Je andere schijf is intact gebleven. Daar kun je, zoals al eerder is aangegeven, met het gratis Easeus Partition master (http://www.partition-tool.com/) je partities aanpassen of verwijderen.

ja w8.1 weet ik ook niet ik heb het zelf ook in w7 gedaan maar vind macrium reflect toch beter werken (ben niet zo kapot van backuppen maken in windows).
echter wat ik nog niet geprobeerd heb is nl dat macrium de schijven aanpast (van 1 tb hdd naar 120 gb ssd) , gaat met windows misschien een probleem worden als je een systeembackup maakt
en je gaat een kleinere schijf terug plaatsen (gaat ie misschien moeilijk doen dat de volumes niet kloppen)

W8.1 zal op dit punt wel niet veel verschillen van W7. Mss andere route naar de knop.
Dat is het mooie van die Windows systeem back-up. Andere volumegrootte is géén probleem. Ik meen dat hij zelf vraagt hoe groot de partities moeten worden.
Ik heb met twee verschillende partitionmanagers (Partitionmagic en Euseus) meerdere partieresizings gedaan. Ging altijd vlekkeloos.
Enige nadeeltje is dat de systeem back-up wat groter is dan een gewone back-up.
Met een Norton image had ik problemen in verband met verschillende grootte.
Je zou éérst een gewone back-up kunnen maken, dan je SSD partitioneren. Opschrijven wat de exacte grootte van die partitie is geworden en dan je huidige HDD op die grootte resizen.
Zelf zou ik die route echter niet kiezen. Ik zou de systeembackup gebruiken. Al was het maar omdat Windows daar zelf goed mee overweg kan als er iets mis gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan