complete uitleg werkgeheugen gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
446
voor mijn volgend systeem kom ik niet uit met welk werkgeheugen ik moet nemen.
2 x 1 gig lukt nog en 667 snelheid ook nog wel (of 800)
maar ik kom veel meer termen tegen die ik niet begrijp
wie kan nu eens duidelijk uitleggen wat waarvoor is en hoe je duidelijk een keuze kunt maken.
bijvoorbeeld, wanneer moet je investeren in iets snellere latency,s?
andere termen?
- registered
- buffered
- fully buffered
- ecc
- non ecc
tot slot hoe bepaal ik wanneer de bottleneck niet bij het werkgeheugen ligt?
ik dacht eerst namelijk dat ik dezelfde snelheid moest nemen als de fsb van het moederbord.

omdat hier veel meer mensen mee zitten, is het misschien handig een complete overzicht te maken?
 
gelezen en weer wat geleerd.
vooral non ecc/ecc en buffered etc is me nu duidelijk.
wat ik er niet uit op kan maken is welke snelheid bij een bepaald systeem hoort en wanneer je het verschil gaat merken tussen cl 3 - 4 of 5
en is buffered en registred nu aan te raden in een modern systeem gezien de meerprijs?
 
De meeste info staat in de manual van het mobo of op de website van de fabrikant, en de frequentie van de chipset erop, en dan ook het passende geheugen, is belangrijker dan de timings, dat scheelt wel iets maar niet zo veel.
 
ook dat weer geleerd.
nu heb ik in de manual gekeken van de asus bord die ik op het oog heb.
de P5K en in de beschrijving staat het volgende:

" 4 x 240 pin dimm sockets support unbufferd non-ecc ddr2 1066 * / 800 / 667 mhz memory modules.
supports up to 8 gbsystem memory.
* the chipset officialy supports the memory frequency up to 800 mhz. tuned bij de asus super memspeed technology, this motherboard nativly supports up to ddr2 1066 mhz."

hieruit kan ik dus opmaken dat:
- ik unbuffered memory nodig heb
- dat ik non-ecc memory nodig heb
alleen de snelheid is dat dan max 800 of max 1066??
 
Er staat dat het moederbord officieel 800 mhz aankan (dus zeker) en dat 1066 mhz mogelijk zou moeten zijn (dus niet zeker dat het lukt).

Zoek even naar reviews en ervaringen met dat moederbord. Misschien dat je daar meer nuttige info uit kunt halen.
 
het bord is nog vrij nieuw dus ik heb geen reviews en ervaringen kunnen vinden.
nog even een vraagje.
is het verstandig extra geld te investeren in een lagere cl en in 1066 ipv de 800 gezien het prijsverschil en prestatie verschil?
 
niemand die me kan vertellen of het prijsverschil gerechtvaardigd is?
als voorbeeld de g.e.i.l. geheugens:
2 gig ( 800 )cl 4-4-12 kost 89 euro
2 gig ( 800 )cl 3-3-8 kost 159 euro

2 gig ( 1066 ) cl 5-5-12 kost 169 euro
2 gig ( 1066 ) cl 4-4-15 kost 219 euro

grootste prijsverschil is dus van 89 euro naar 219 euro
voor die 219 euro kan ik dus ook 4 gig plaatsen wat eerder merkbaar is?
 
Nogmaals, die cas verschillen merk je niet, en de snelheid iets, dus de eerste van de laatste 2 mogelijkheden zou het prima doen.

Let wel, GEIL geheugen heeft altijd wat meer spanning nodig om goed op die snelheden en cas instellingen te werken, kijk of je mobo dat dan ook kan leveren.
 
ok, das duidelijk.
is het werkgeheugen op dit moment erg goedkoop en kan ik beter nu alvast het geheugen kopen of wordt dat met een maand of 3 weer duurder/beter?
misschien koffiedik kijken maar misschien dat jullie beter op de hoogte zijn van de ontwikkelingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan