• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complex probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevercat

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Hallo,

Mijn probleem is, volgens mij een beetje complex van aard: Ik heb een werkblad met storingsmeldingen. In kolom A, datum melding, kolom B naam melder enz. tot kolom I datum herstel.
1. Met voorwaardelijke opmaak wil ik zorgen dat de rij op de datum van vandaag 15 dagen na de storingsmelding geel wordt en na 30 dagen rood, maar nadat de datum van herstel (kolom I) is ingevuld moet de opmaak blijven zoals die op moment van invullen was.
2. Als de datum van herstel is ingevuld moet de regel verplaatst worden vanuit het werkblad storingen naar het werkblad herstelde storingen en vervolgens in kolom J de formule =NETTO.WERKDAGEN(A2;I2) geplaatst worden (A2 en I2 moeten dan natuurlijk aangepast worden aan het regelnummer waar ze geplaatst wordt.
Ik ben al met de voorwaardelijke opmaak bezig geweest samen met de EN functie. Het is 1 keer op de goede weg geweest voor de 15 dagen maar daarna ging het mis toen ik voor de 30 dagen ging en nu krijg ik het al niet meer goed voor de 15 dagen (had het nog niet opgeschreven :( ).
Omdat er telkens meldingen uit het werkblad storingen verdwijnen moet die voorwaardelijke opmaak door gezet worden in alle volgende rijen die ingevuld worden, hoe ik dat zou moeten oplossen daar heb ik helemaal geen idee van.

Heeft iemand een idee hoe ik dit verder moet aanpakken? Alvast bedankt voor het meedenken.

Kevercat,

Je heb een heel verhaal maar een voorbeeld bestand met daarin aan gegeven wat de bedoeling is.
Dat is vele malen makkeler dan de geschreven tekst.

Kevercat,

Je heb een heel verhaal maar een voorbeeld bestand met daarin aan gegeven wat de bedoeling is.
Dat is vele malen makkeler dan de geschreven tekst.

Sorry, Het bestand moet helemaal opgezet worden en de lay-out heb ik wel, nu met 2 voorbeeldjes er in. Natuurlijk werkt het altijd beter als je het voor je ziet.
We hebben al wel een soort storingslijst maar daar valt gewoonweg niet mee te werken en je ziet door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets wat gewoon beter werkt en duidelijker is. In tabblad 1 (storingen) staan de open storings meldingen en in Tabblad 2 (herstelde storingen) staan de herstelde storingen, daar moet dan telkens het aantal dagen bij komen hoe lang het heeft geduurd dat de storing is opgelost. Te samen met die eerder genoemde voorwaardelijke opmaak moet het overzichtelijker worden. Vervolgens zijn er later meer gegevens aan te ontleden maar dat is voor de toekomst.

Zelf maak ik alles in Excel 2007 maar het moet goed kunnen werken in Excel 2003

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien heb ik hier een veel makkelijkere oplossing. Voor de oplossing zoals jij hem zou willen zal je bijna zeker aan vba moeten gaan zitten.

Ik heb het wat simpeler opgelost, in 1 werkblad, met enkele (simpele) formules en een filter.
Met het filter kan je filteren wat je wilt zien, alles, de nog niet opgeloste storingen of alleen de opgeloste storingen.

Als er geen "datum hersteld" is ingevoerd ( en wel een "datum melding"), dan wordt gerekend met de datum van vandaag, anders wordt gerekend met de ingevoerde datum. Dit wordt gebruikt voor de voorwaardelijke opmaak en voor de netto werkdagen.

Kijk maar of het wat is.

Het bestandje is nog wel wat mooier te maken door b.v. validatie toe te passen in sommige cellen.

Edit: voor de duidelijkheid, mijn oplossing staat alleen op blad "herstelde storingen". Blad "storingen" kan je verwijderen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb het wat simpeler opgelost, in 1 werkblad, met enkele (simpele) formules en een filter.
Met het filter kan je filteren wat je wilt zien, alles, de nog niet opgeloste storingen of alleen de opgeloste storingen.

Hallo Paul,

Het ziet er geweldig uit. Ik loop nog heel vaak vast omdat ik nog niet de juiste denkwijze heb voor Excel denk ik. Met de voorwaardelijke opmaak was ik al een eindje op weg geweest maar ik was natuurlijk met het eerste begonnen, de gele opmaak voor de 15 dagen en daarna naar de rode opmaak gegaan. Nu ik dit zie, zie ik ook gelijk waar het fout ging, je moet met het hoogste beginnen en de ALS functie lost de rest op.
Ik ben ook nog echt maar een beginneling in Excel. Net zo als dat filter, daar was ik nooit opgekomen want ik weet niet eens hoe je het kan invoegen, kan je me dat uitleggen?

Voor de oplossing zoals jij hem zou willen zal je bijna zeker aan vba moeten gaan zitten.

Hoewel ik hem al erg mooi vind ben ik bang dat hij voor meerdere gebruikers niet echt simpeler wordt, tenzij je het filter altijd op lege cellen laat staan want dan gebeurd er min of meer wat ik vroeg. Voor de gene die de andere informatie moet hebben wordt dat wel weer lastiger om deze te voorschijn te halen. Ik vraag me af of de VBA versie erg moeilijk wordt. Het voordeel is wel dat herstelde storingen en openstaande storingen in een apart tabblad staan.

Het filter wat ik toepaste is een gewoon autofilter, in excel t/m 2003 vind je die onder data.

Ik heb wat gemaakt met een klein beetje VBA code, en een paar formules extra.
Op blad invoer storingen staan alle gegevens-storingen, nog steeds met het filter. Wat veranderd is is dat het filter automatisch filtert op nog niet herstelde storingen als er in kolom I iets verandert (worksheet_change event).
Het filter is nog steeds ook handmatig te bedienen.
Op blad "invoer storingen" staan dus nog steeds alle storingen (nieuw en opgelost), maar door het automatisch filter heb je gewoonlijk alleen de nog niet opgeloste zichtbaar.

Op blad "herstelde storingen" heb je automatisch alle herstelde storingen zichtbaar.

Dit 2e blad moet via VBA ook vrij simpel te verwezenlijken zijn, maar ik ben ook een VBA beginner, terwijl excel formules mij meer liggen. Zodoende heb ik dit opgelost met formules.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Paul,

Het filter wat ik toepaste is een gewoon autofilter, in excel t/m 2003 vind je die onder data.

Eerlijk gezegd had ik nog nooit met filters gewerkt, morgen heb ik Excel 2003 weer tot mijn beschikking dan ga ik daar even naar kijken, daarna ga ik thuis wel eens zoeken waar dat staat onder 2007. Leuk dat ze alles in 2007 hebben veranderd maar je zoek je een ongeluk.

Ik heb wat gemaakt met een klein beetje VBA code, en een paar formules extra.

Dit ziet er gelikt uit! Gelijk even gekeken of ik de boel kon verrampeneren en dat is me gelukt:o
De voorwaardelijke opmaak heb ik gewijzigd. Ik wil rond de 15 en 30 werkdagen de wijziging van de kleuren hebben dus heb ik die formule aangepast. Dit is gelukt. Vervolgens dacht ik dat die 500 regels voor een heel jaar storingen toch wel wat weinig was en heb daar 1000 regels van willen maken. Bij het tabblad invoer storingen is dat geen probleem, was zo gebeurd maar bij het tabblad herstelde storingen gaat het mis na 500 regels krijg ik een verwijzingsfoutmelding, heb ik wat over het hoofd gezien? Ik stuur het bestand (na de verrampenering) weer mee, alleen heb ik er op het tabblad herstelde storingen maar 750 regels van gemaakt anders wordt het bestand net te groot.

Bijlagen

Op blad "herstelde storingen" heb ik kolom M verborgen.
Selecteer kolommen L en N >> R.muis knop >> zichtbaar maken.
De (matrix) formules die daar staan kopieeren t/m rij 1000, net als cellen A750 t/m J750. Dan ben je volgens mij klaar.:thumb:

Bedankt Paul,

Inderdaad doet hij nu wat er gevraagd wordt, hiermee kan ik verder stoeien. Ik heb nu ook het filter ontdekt, ik zoek het thuis wel weer op onder office 2007, ik weet nu waar ik naar moet zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan