• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

asmeets

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Een tijd gelden heb ik onderstaande matrixformule gekregen op dit forum:

Code:
{=SUM(--((Sheet2!E1:E65000=K3)*(Sheet2!F1:F65000="hoog")))}

Deze formule vergelijkt of twee waarden in een rij van twee kolommen voldoen aan de gestelde waarde en telt ze vervolgens op.

Voor de tweede toetsing (Sheet2!F1:F65000="hoog") ben ik zoek naar een complexere oplossing. De waarde in deze cel moet lager zijn dan de toetswaarde, en de waarde van de eerstvolgende cel hieronder moet hoger zijn dan de toetswaarde. Als dit het geval is moet de waarde 1 of waar terug gegeven worden.

Ik heb een voorbeeldje in een vereenvoudigde vorm bijgevoegd. Wie o wie kan me hiermee helpen.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel je misschien deze formule voor cel H16:
Code:
=SOMPRODUCT((F15:F24="accept")*(E15:E24<B$16)*(E15:E24<E16:E25))

Dit is een "gewone" formule.
Als dit niet is wat je bedoeld graag iets meer uitleg.

Ik ben er bijna

Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie. Deze formule doet exact wat ik gevraagd heb. Dank hiervoor. Ik begrijp nu ook het concept dat toegepast wordt.

Het blijkt dat er echter wat meer voorwaarden zijn waar aan voldaan moet worden om de rij mee te tellen. Deze wil ik eerst voor mezelf uitschrijven/tekenen. Dan kijk ik eerst of ik er zelf uit kan komen.

Zo niet: I will return:cool:

helemaal goed:thumb:

en als het niet lukt dan lezen we het wel weer.
p.s. zoals je waarschijnijk al gezien hebt kan de eerdere formule ook met de somproduct formule. Dit is iets makkelijker dan een matrix formule.

Gelukt

Hallo Paul,

Het is gelukt. Er was nog maar één extra voorwaarde die meegenomen moest worden in de berekening. Deze was vrij eenvoudig in te voegen.

Hartelijk dank:thumb:

Ad

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan