[comptabiliteit] Werkt een 2.0 USB stick van 2 GB op een USB 1.1-poort

• Onderwerp starter Onderwerp starter sqck
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sqck

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Even voor de zekerheid:

Klopt het dat een USB stick van 2 GB met een USB 2.0 aansluiting OOK kan worden ingelezen op een USB 1.1 aansluiting.

Dat de snelheid lager is weet ik, maar ik wil even zeker weten dat ik de volledige beschikking zal hebben over alle capaciteit, d.w.z. 2 GB?

Deze vraag is n.a.v. een stick die nu in de aanbieding is bij Aldi (zie Aldi)... Daar staat alleen USB 2.0 namelijk?!

USB 1.1 en 2.0

USB 1.1
De Universal Serial Bus is ontwikkeld om de RS-232, parallelpoort en andere eenvoudige interfaces te vervangen zodat meerdere desktop apparatuur (t/m 127!) via één poort kunnen worden aangesloten. De introductie van USB in 1996 vond weliswaar de belangstelling van vele fabrikanten maar nauwelijks acceptatie in de markt. Pas met de komst van Apple's iMac is USB populair geworden omdat deze de
traditionele seriële interface niet bezit maar uitsluitend USB. USB ondersteunt twee data transfersnelheden; 1.5Mbit/sec en 12Mbit/sec. Dit is een relatief trage interface en daarom het best geschikt voor apparatuur zoals keyboard, mouse, joystick, desktop printer, scanner, camera, enz. Het gebruik van USB harddisks is ook mogelijk met als belangrijkste voordeel de portabiliteit, niet de snelheid.

USB devices zijn hot-pluggable, gebruik en verwisselen is dus zeer eenvoudig. De USB poort voorziet ook in de spanning voor randapparatuur. De diverse soorten USB randapparatuur echter, gebruiken meer of minder vermogen en worden aangeduid met high- en low-powered devices. Low-powered devices mogen direct worden aangesloten op de USB poort van het systeem of een USB HUB, High-powered (100mA of hoger) devices uitsluitend via een HUB met eigen stroomvoorziening. De maximale kabellengte voor full-speed (12Mbit/sec) devices is vijf meter en voor low-speed (1.5Mbit/sec) bedraagt drie meter. Verder mogen er niet meer dan vijf HUBs in cascade geschakeld worden.

USB 2.0
De USB 2.0 specificatie is een uitbreiding op de USB 1.1 standaard, waarbij een hogere doorvoersnelheid van 480Mbit/s kan worden bereikt. Deze nieuwe specificatie is tot stand gekomen door middel van een samenwerkingsverband tussen een zevental gerenomeerde bedrijven, waaronder: Hewlett-Packard, Intel, Microsoft, Lucent en Philips. De USB 2.0 standaard is volledig "downwards compatible" met de USB 1.1 standaard, waarbij de huidige USB 1.1 connectors en full-speed kabels ook voor de USB 2.0 standaard geschikt zijn.

Als ik van het onderlijnde gedeelte uit ga moeten grote capaciteits USB's mogelijk zijn.
Maar hang me er niet aan op.

Ik gebruik een USB stick voor losse MMC/SD kaarten, de grootte van de kaarten die ik gebruik varieert van 64mb tot 8 Gb, deze werken op zowel de USB 1.1 als 2.0 variant probleemloos (afgezien van de doorvoorsnelheid dan)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan